Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Plattformen bilen er bygget på er helt ny. Den er spesial-laget kun for elbiler, og den gir noen ganske utrolige innvendige plassforhold til tross for at den ikke er så diger utenpå.
En akselavstand på 3 meter gir en meget god komfort i denne bilen, og dette er virkelig et kvantesprang for Hyundai. Svingradiusen er meget god til tross for akselavstanden, og med sin lengde på 4,63 meter og bredde på 1,89meter gir IONIQ 5 storbilfølelse uten å bli for stor.
Komfortfokus
Etter vår mening ut fra erfaringer med bilen, har Hyundai fokusert på komfort med IONIQ 5, her har du ekstra komfortable seter, som du med et par knappetrykk kan gjøre om til liggende hvilestol når du lader på langtur. Det er så komfortabelt at det nesten er litt kjedelig at det ikke tar lenger tid å lade.
Rattet er komfortabelt å holde i, girvelgeren er både lekker og komfortabel å bruke, og alt føles mer påkostet og deilig i bilens interiør.
Kjørefølelsen har også et komfortfokus, selv om du har overflod av spreke elektriske hester i sportsmodus. Komfortabel fjæring og god støydemping, samt lang akselavstand gir en meget god kjørekomfort.
Man har et hav av plass foran ved bena, og her er det ingen knær som kommer borti noe som helst. Midtkonsollen mellom forsetene kan justeres i lengderetning.
Selv i baksetene er det gode seter som kan justeres fram/tilbake elektrisk, selv en stor kar på 184cm får en ekstrem benplass og meget god hodeplass i baksetet når forsetet er stilt inn på meg selv.
Yttersetene bak har varme, og det er integrerte solgardiner i dørene som man kan dra opp dersom man ikke synes de mørke rutene bak skjermer godt nok for sola.
Praktisk
Bagasjeromsluka er elektrisk og man kan bestille bilen med delelektrisk hengerfeste, man kan trekke med seg inntil 1 600kg på hengerfestet. Taklast kan man også ha på inntil 80kg.
Mange synes nok også at det er veldig praktisk at IONIQ 5 har firehjulstrekk, spesielt de som kjører litt i bakker vinterstid.
Dersom noen skulle ha parkert litt tett på din Hyundai IONIQ 5 i et parkeringshus eller på en annen parkeringsplass, kan du bruke nøkkelen til å kjøre ut bilen med før du setter deg inn i bilen. Ganske så genialt og fiffig.
De som sitter i baksetet har et vanlig husholdningsstøpsel nedenfor midtsetet, i tillegg til to USB-plugger. Dermed kan man lade og gi strøm til det man vil ha med seg i bilen.
IONIQ 5 er også utstyrt med en V2L-plugg som man kan sette i bilens ladeplugg for å hente strøm utenfor bilen til normale husholdningsapparater som kaffetrakter, støvsuger, høytrykksspyler eller annet man drar med seg.
Tester
Vi har lånt bil fra Mobile Arendal, og fra Hyundai Norge, så vi har langturtest på motorvei i tillegg til våre lokale landeveistest og 50/50-test. Et par ladetester på hurtiglader har vi også fått laget.
50/50-testen der man kjører 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad oppnådde IONIQ 5 en beregnet rekkevidde på 444km.
Fra Alna i Oslo til Grimstad ble beregnet rekkevidde på 431km og fra Grimstad til Alna i Oslo ble beregnet rekkevidde på 440km. Vi målte også i Lier før farten sank under 100 km/t, og der var beregnet rekkevidde på 421km.
Hvordan beregner vi rekkevidde? Antall km kjørt delt på antall prosent av batteriet som er brukt, ganget med hundre for å se maksimal kapasitet/rekkevidde.
På landeveistesten vår som går fra Grimstad, via Froland til Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad på landeveier, så oppnådde IONIQ 5 en beregnet rekkevidde på 569km. Den er rett og slett helt rå på å regenerere og å bruke lite strøm når man ikke overstiger 80 km/t.
Vi ladet hos IONITY fra 4% til 80% på 20 minutter, og minst like viktig så ladet vi på en 150kW lader fra Mer fra 10% til 80% på 23 minutter. Man har tross alt flest 150kW ladere i dette landet, og da har IONIQ 5 en svært god blanding av passelig stort batteri, høy ladehastighet og fin rekkevidde.
Lett å bli glad i
Hyundai IONIQ 5 har det aller meste av utstyr inkludert, men man kan bestille bilen med en annen farge enn standardfargen, hengerfeste som enten er avtagbart eller delelektrisk og vinterhjul.
Vi har veldig stor sans for kvalitetsopplevelsen bilen gir, med materialvalg i overflater og spaker. Stor sans for midtkonsollen som kan flyttes fram og tilbake alt etter behov. Veldig moro med bil i 3D som en mulighet når man rygger/parkerer, for å se hva som finnes rundt bilen av potensielle hindringer.
Vi har også stor sans for head-up displayet som viser stort og tydelig på veien foran deg (egentlig i frontruta, men det ser ut som om informasjonen befinner seg på veien foran deg) hvor raskt du kjører, hva fartsgrensen er, hva cruisekontrollen er stilt inn på av hastighet og veivisning dersom du bruker navigasjonen.
Design vil alltid være en smakssak, men vi synes det retromoderne utseendet er veldig stilig og tøft, nesten så man skulle tro det var en konseptbil som hadde kommet ut på veiene.
Den gode ladehastigheten er et meget stort pluss for en bil som helt klart egner seg for langurer, og det er genialt at man det første året lader så billig hos IONITY som har de raskeste laderne for elbiler. Da får man erfart om man hurtiglader såpass mye at det er gunstig å være abonnent på lave ladepriser hos IONITY eller ikke.
Bør oppleves
Denne komforten vi skriver om opplever du best ved å selv prøve Hyundai IONIQ 5. Ta kontakt med Mobile i Arendal så ordner de med det for deg, men husk å booke prøvekjøringen i forkant, for det er nok mange som skal teste denne framover.