Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
En stor og romslig SUV med plass til bagasje og hele familien, med firehjulstrekk, og som ladbar hybrid med svært lang elektrisk rekkevidde. 4×4 har den også, og forbruket blir lavt når man er tom for batteri på langtur. Ladekø blir et irrelevant begrep. Man kan få den med hengerfeste, og kan dra med seg inntil 1 500kg. Når du kan få alt dette til 549 900 er det ikke så merkelig at interessen for Suzuki Across er stor.
Vi testet rekkevidden
Dersom man går inn på nettsidene til Suzuki Norge skrytes det av hele 75km elektrisk rekkevidde for Suzuki Across. Dersom man sammenligner med andre ladbare hybrider er 75km mye, men går den virkelig så langt elektrisk?
Når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider har vi en fast løype som alle ladbare hybrider kjøres i, med cruisekontrollen i fartsgrensen. Vi starter i Grimstad, kjører gjennom sentrum og via Rv420 til Sørlandsparken, retning Kjevik og Birkeland. De færreste ladbare hybrider kommer lenger enn til Birkeland, men gjør de det så går veien tilbake til Lillesand der man igjen møter RV420, og kan igjen ta veien retning IKEA.
Det var om lag 22 plussgrader da vi var ute på test, og veiene var tørre og fine, så det må kunne sies å være helt optimale forhold for å kunne komme langt elektrisk med Suzuki Across. Vi kom langt, veldig langt kom vi elektrisk, hele 93,5km elektrisk før bensinmotoren kom på banen.
Hva betyr dette? Jo, de aller fleste vil kunne bruke Suzuki Across som en elbil i hverdagen. Vi så på strømforbruket like for batteriet var tomt, og Suzuki Across slår mange elbiler med et forbruk av strøm på 15,5 kWt/100km på vår testrunde. Med en hjemmelader betyr det svært lave kostnader til drivstoff i hverdagen.
Forbruk med tomt batteri
Når vi har tømt batteriet til en ladbar hybrid tar vi den alltid med på motorveien fra IKEA til Grimstad, her legger vi cruisekontrollen i 100 km/t før vi nuller forbrukstall, og ser hva snittforbruket for litt i overkant av 30 kilometer med motorvei blir.
Denne dagen fikk vi et snittforbruk på 0,47 liter på mila med nytømt batteri, noe som skulle tilsi at man kan dra på langturer uten å behøve å frykte alt for store regninger på drivstoff, og uten å måtte sette seg inn i hva begrepet ladekø går ut på.
Vi hadde ikke bilen lenge nok til å teste drivstofftankens rekkevidde, men vi anslår ut fra de tall vi har godt i overkant av 700 kilometers rekkevidde på bensin på en sommerdag som dette.
En ladbar hybrid vil også regenerere energi som kan brukes til å redusere drivstoff-forbruket, så med «tomt batteri» vil den altså fylle på batteriet og bruke det på en langtur, som en vanlig hybrid gjør.
Da skal det nevnes at bilen ikke var pakket full av folk eller bagasje under testene våre, men det er ingen av de andre bilene vi tester heller, så det blir likt for alle.
Praktisk nytte
Suzuki Across er en komfortabel SUV med mye utstyr inkludert, og listen over tilgjengelig ekstrautstyr er kort, og handler i stor grad om hengerfeste og vinterhjul, og eventuelt en farge som koster noe mer.
Du har 4×4 og en kombinasjon av bensinmotor og elmotorer som til sammen leverer hele 306hk. Det betyr at dersom du trykker hardt nok på gasspedalen så tar det bare 6 sekunder å flytte bilen fra 0 til 100 km/t.
Kobler du til mobilen med USB-kabel får du tilgang til Apple CarPlay dersom du har en iPhone, og Android Auto dersom du har en annen telefon. Her får du for eksempel tilgang til hele musikksamlingen, eller favorittpodcastene dine i Spotify, og du får navigasjon med Google Maps som kan fortelle deg om lure snarveier dersom det skulle oppstå kø på den veien du vil kjøre.
Det er plass til store voksne karer som meg i baksetene, og det er varme i yttersetene på de kalde vinterdagene. Et par USB-ladeplugger har man også tilgjengelig for de som sitter i baksetet.
Bagasjerommet har plass til 500 liter opp til toppen av bakseteryggen, og enda mer dersom du laster høyere. Taket kan ha taklast, og bestiller du med hengerfeste kan du dra med deg inntil 1 500kg.
Bør oppleves
Suzuki Across kan du oppleve hos RSA-Bil i Arendal, og den bør helt klart oppleves. Kreftene, det elektrisk justerbare førersetet, stillheten med elektrisk kjøring, komforten i fjæringene, og ikke minst den gode plassen man får i både bakseter og bagasjerom.