Langtest med Skoda Enyaq

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er mange som har sansen for Skoda Enyaq, den dekker svært mange behov med sin størrelse og sin rekkevidde, og den har et design som veldig mange har sansen for. Da vi skrev om Enyaq i BIL nr 7 hadde vi lånt den av Gromstad Motor Stoa, og hadde den kun kort tid i påska. I slutten av juni var det litt varmere i været, så vi tok bilen fra Skoda Norge med på de samme testene som vi gjennomførte i påska.

Flere batteripakker
Skoda Enyaq kan man få med tre ulike batteripakker.
iV50 som er innstegsmodellen har en 52 kWt batteripakke, og i WLTP-målingene en rekkvidde på inntil 358km. Her starter prisen på kr 355 920.
iV60 har en batteripakke på 58 kWt, og inntil 409km rekkevidde etter WLTP-målingen for blandet kjøring. Pris fra kr 395 920.
iV80 som vi testet i påska og nå i slutten av juni har en batteripakke på 77 kWt, noe som kan gi inntil 528km etter WLTP-målingen for blandet kjøring. Pris fra kr 465 920.
iV80X har samme batteripakke som iV80, men den har firehjulstrekk. De andre har bakhjulstrekk. Her får man med en ekstra motor som sørger for firehjulstrekk, og en del mer krefter, dermed får man en rekkevidde etter WLTP-målingen på inntil 489km på iV80X. Pris fra kr 492 920.
iV80 og iV80X kan man også få i en ekstra sportslig Sportline versjon, der man får med senket understell, 20’’ felger og flere sorte detaljer utvendig og innvendig. Setene har integrerte hodestøtter og er i alcantara og sort med grå kontrastsømmer. Flere detaljer i interiøret har også carbondesign.
I Sportline utgave starter iV80 på kr 499 920 og iV80X på kr 522 920.

Test av rekkevidde
Mange skulle nok ønske seg at rekkevidden var en konstant, men forbruket påvirkes av mange faktorer. Da vi testet Enyaq iV80 i vår 205km lange landeveistest i påsken var det pluss 5 til 9 grader på turen, da brukte den 44% av batteriet på turen, og beregnet rekkevidde ble 466km.
I slutten av juni var eneste forskjell temperaturen, som hadde kommet opp i 19-22 plussgrader. Det var varmere i innlandet enn ved kysten da vi kjørte de 205km fra Grimstad, via Froland til Evje og tilbake til Grimstad via Sørlandsparken.
I junivarmen brukte Enyaq 38% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 539km, noe som også overstiger WLTP-målingen for blandet forbruk for Enyaq iV80.
Det var samme type bil, samme motorisering, samme dekkdimensjon, samme sjåfør, kjøremodus i «normal» og vi kjørte begge turer med cruisekontrollen i fartsgrensen.
Den eneste endringen fra testen i påsken var temperaturen, dermed kan man enkelt fastslå at temperatur betyr en del for forbruk og rekkevidde for en elbil, og det er jo deilig å vite at man kommer noe lenger når man skal på elbiltur i sommerferien.
Vi har også en 50/50-test der vi kjører 50% på landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% på motorvei med 100 km/t fra IKEA til Grimstad. I påska brukte Enyaq iV80 17% av batteriet på vår 50/50-test, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 418km. I junivarmen brukte den opp 15% av batteriet på samme turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på om lag 473km.
Vi testet også motorvei denne gang, fra Grimstad til Oslo, og til Frysjaveien der Skoda Norge har hovedkvarter. 277km ble kjørt med en snitthastighet på 83 km/t, og da brukte Enyaq iV80 opp 61% av batteriet inn til Oslo, noe som tilsier en rekkevidde på motorvei sommerstid på om lag 454km.

Gode skjermer
Testbilen var utstyrt med head-up display, noe som gjør at man ikke ser så mye ned på instrumentskjermen bakom rattet. Skulle man se ned på den vesle instrumentskjermen så ser man klare og tydelige tall der som viser hastigheten du kjører, hva som er fartsgrensen der du er, temperaturen utenfor, klokkeslett, anslått rekkevidde og en del annen nyttig informasjon.
Dersom du skulle komme ned i en batteriprosent på 10% eller lavere så vil også batteriprosenten komme opp i rød farge i displayet. Batteriprosenten kan man finne i den store gode infotainmentskjermen når man måtte ønske.
Trådløs Apple CarPlay er veldig komfortabelt å ha, og den store infotainmentskjermen er klar og god og det er enkelt å lære seg logikken i menysystemene her. Deilig ryggekamera har man også, for det er deilig med ryggekamera som har så god kvalitet.

God komfort
Testbilen var utstyrt med ecoSuite interiør i brunt skinn, noe som gir en eksklusiv følelse og en god komfort. Likevel er det de komfortable kjøreegenskapene vi sitter igjen med som det sterkeste minnet fra bilen.
Her har du en cruisekontroll der du kan velge hvor avansert den skal være, men på sitt mest avanserte holder det at du styrer bilen, så sørger den for at rett hastighet holdes, selv der det er veiarbeid og en annen fartsgrense enn normalt så endres bilens hastighet til korrekt fartsgrense på stedet.
Fraværet av støy og nærværet av godlyd fra bilens musikkanlegg bidrar også til en god langturskomfort. På varme sommerdager er det deilig å kunne kjøle ned bilen med app før man skal bruke den, og klimaanlegget holder en meget behagelig temperatur selv om det skulle være i overkant varmt utenfor.
Når man parkerer kan man slå på klima-anlegget under parkering, dersom man for eksempel har en hund som skal vente i bilen mens man handler litt.
På ferieturer kan man bruke taket, og man kan bestille bilen med hengerfeste. iV80 som har bakhjulstrekk kan dra inntil 1 000kg og iV80X som har en ekstra motor kan trekke med seg 1 200kg.
Med god plass i baksetene og god plass i bagasjerommet vil man da kunne få dekket de aller fleste transportbehov med en Skoda Enyaq.
Dersom du ønsker å teste eller bestille en Skoda Enyaq kan du få ordnet dette hos Gromstad Motor Stoa, som ble kåret til «Årets Skodaforhandler» i 2020.