Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er FAW i Kina som produserer bilmerket Hongqi, de er den 11. største produsent av biler i verden nå, og de produserer biler for Audi, VW, Mazda og Toyota til det Kinesiske markedet. Hongqi uttales Hongsji, og modellen E-HS9 må helt klart defineres som en bil i premiumklassen.
Litt fakta om E-HS9
Designeren Giles Tyler jobbet hos Rolls Royce før, og tankene bak designet til E-HS9 var å lage en bil som var kraftfull og majestetisk. Samtidig er den teknologisk meget godt utstyrt, eksempelvis med en app der du kan styre klimafunksjoner og følge med på bilens lading i appen.
E-HS9 er 5,21 meter lang og 2,01 meter bred + speil, så det er uten tvil en stor bil det her er snakk om, og plassen innvendig er meget god. Enten man velger den som 6-seter eller som 7-seter.
E-HS9 leveres med avansert AWD med syv ulike kjøreprogrammer for ulike underlag, og bakkeklaringen er meget god med 20cm, noe som sikrer en god fremkommelighet på glatt vinterføre. For Exclusive er det justerbare dempere, som kan endre bakkeklaringen.
Her er det varmepumpe, som gir god oppvarming uten at det krever mer energi fra batteriet enn nødvendig, ved lading vil også teknologien sørge for at batteriet har en god ladetemperatur, og man kan lade på CCS-ladere med inntil 100kW ladehastighet.
Hengerfeste kan man bestille til E-HS9, og den vil da kunne trekke med seg inntil 1500kg. Taklast vil man også kunne ha på E-HS9. Sikkerhetsnett for bagasje vil også komme slik at man kan utnytte det enorme bagasjerommet.
De som sitter på rad to har rikelig med lademuligheter, og det er varme i yttersetene på 7-seteren og enda mer avanserte valg i Exclusive som leveres som 6-seter.
E-HS9 har «over the air» oppdateringer, og dette skjer fra et eget datasenter i EU, der alle GDPR-regler er ivaretatt for det Europeiske marked.
Importøren av Hongqi til Norge jobber kontinuerlig med produsenten, og det kan komme enkelte endringer i spesifikasjoner fram til produksjonsmodellen av E-HS9 er klar.
Exclusive på besøk
Det er HBI Norge AS som står for importen av Hongqi til Norge, og det var toppmodellen Exclusive som var på besøk hos Auto-Car. Jarl Helge Venemyr og Bjørn Øyvind Hoff hentet den fra butikken der bilen var på besøk før den skulle til Arendal, og er dermed to av svært få som har fått kjøre denne bilen.
E-HS9 kan man få i tre ulike utstyrsnivåer, og innstegsmodellen heter Comfort, og har en introduksjonspris fra kr 605 200. Veiledende pris er kr 625 300. Denne har 7 seter i skinn/alcantara.
Comfort har en batteripakke på 85 kWt, med 436hk, som vil gi om lag 400km rekkevidde målt etter WLTP-metoden. Ettersom WLTP-målingene gjennomføres når produksjonsmodellen er klar, er dette beregnede tall foreløpig.
Neste steg på utstyrsnivåene er Premium, som blant annet får den større 99kWt batteripakken, 551hk og 670NM, LED-Matrix lys og soft close system for dørene for å nevne noe. Introduksjonspris kr 690 200 og veiledende pris på denne er kr 705 300.
Exclusive som var på besøk i Arendal har også 99kWt batteripakken, og de enorme kreftene. Her er det også LED-Matrix, og man får her også med luftfjæring, noe som gjør at bakkeklaringen kan justeres.
I Exclusive får man 6 helt nydelige skinnseter i nappa skinn med massasje, ventilasjon og varme, og uttrekkbar sittepute. Her er det også 3 aktive skjermer foran, mot 2 i de andre ustyrsnivåene.
De to kapteinsstolene på rad 2 kan justeres frem og tilbake elektrisk, og har både ventilasjon og varme, og er skikkelig komfortable! Introduksjonspris fra kr 765 200, og veiledende pris for denne er kr 785 300.
Roadshowet for E-HS9 varer til 1/9, så da regner vi med at alle må få mulighet til å se bilen før Hongqi Norge eventuelt slutter med introduksjonsprisene.
Gleder seg
De som jobber hos Auto-Car gleder seg til demobilen kommer i hus en gang i løpet av høsten, og til utleveringene av Hongqi E-HS9 kan begynne mot slutten av året. De som har bestilt gleder seg også til å få stor og deilig elbil med masse plass og praktiske egenskaper på plass.
Ut fra alle som var på besøk og antallet som har bestilt, er interessen for stor og romslig elbil med firehjulstrekk og alle praktiske egenskaper på plass, helt klart stor også her i Agder.