En grom uke med Audi RS4

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi fikk låne RS4 i Nardo grå fra Audi Norge en uke, og fikk virkelig bli kjent med de opplevelser en RS4 leverer. Biler som dette gjør det faktisk ganske vondt å måtte levere tilbake igjen.

Lyd
Det er noen av oss som er glad i å kjøre bil som også har stor sans for lydopplevelsen en bil som Audi RS4 kan levere i RS-modus.
I de to gedigne pottene bak skjuler det seg en del løsninger som skal sikre en mer stillferdig fremtoning når man kjører i komfort modus, men når man velger «full lyd» åpnes alt opp der inne, og det brummer og putrer bare helt fantastisk!
Vi vet bedre enn mange andre hvor raskt en del elbiler kan bevege seg fra 0-100, og vi vet at de her kan slå mange sportsbiler, men du verden så moro den reisa der er med et lydbilde som Audi RS4 leverer!
Det handler ikke bare om hvor kjapt man kan komme fra 0-100, men hvordan det oppleves å bevege seg fra 0-100, og ikke minst, hvor moro man har det på svingete veier. Og den som ikke har det moro i en Audi RS4 med kjøremodus RS-2 der alt er satt på «vilt og galt» synes neppe det å kjøre bil er spesielt moro i utgangspunktet.

Praktisk
Audi RS4 er en avant, eller stasjonsvogn om du vil, med stort og praktisk bagasjerom, bra med plass i baksetet. Du kan ha takboks på bilen og du kan bestille den med hengerfeste og trekke med deg inntil 1 900kg.
Når du i tillegg kjører svært komfortabelt i komfortmodus så er bilen både en praktisk og meget komfortabel familiebil, samtidig som den er en vill og gal sportsbil ved et par knappetrykk.
Slikt gjør meg på kanten til euforisk, når man kan få to helt ulike egenskaper i en og samme bil, noe man før ikke kunne få i en bil, men som man måtte ha to biler for å få levert.

Motor
Audi RS4 er utstyrt med en V6 med 450hk og 600NM.
Ut fra WLTP-målinger av forbruk skal den kunne kjøres på 0,97 liter på mila. Da vi kjørte fra Grimstad til Oslo brukte den bare 0,76 liter på mila, så det er ikke bare for elbiler at faktisk forbruk kan skille seg fra WLTP-målinger.
Vi fant jo også ut at dersom man bruker gasspedalen noe aktivt, så er det ikke så vanskelig å få snittorbruket over literen på mila. Vi tror nok likevel ikke at de som faktisk kjøper en RS4 er aller mest opptatt av forbruk eller rekkevidde på bilen. Det kan jo likevel være et hyggelig argument i heimen når man skal forklare hvorfor RS4 er den perfekte familiebilen.
Bilen og motoren kjøres aller best i kjøremodus RS2, som du for øvrig kan programmere helt selv med dine egne ønsker. I testbilen var RS1 programmert til medium sportslighet, og RS2 til full rulle på alle valg.
Du kan gire med padler bakpå rattet, og det er bare helt fantastisk moro å dra bilen opp i turtall før man smeller inn neste gir, mens det hyler vakkert fra pottene, og varsler alle i omgivelsene om at det kommer en RS4 på veien.
Fjæringene blir utrolig sportslige, som vil si at du kjenner enhver ujevnhet for å få maksimal presisjon i kjøringen. Krenging er totalt fraværende gjennom de krappeste svinger, og vi kjenner at dette er en bil som fortjener å få bli med på banekjøring.
Det er helt utrolig fascinerende å kjøre samme strekning i komfortmodus, der bilen glir over de samme ujevnheter som om noen har behandlet veien med strykejern etter vi passerte i RS2 modus.

Utfordringer
Alle biler har jo sine utfordringer, og Audi RS4 er utstyrt med så gode seter og så godt ratt at det ikke er så lett å få sjåføren til å forlate bilen.
En annen utfordring er at man blir utrolig sliten i smilemusklene, fordi man har det bare alt for moro bak rattet på en RS4.
En tredje utfordring er å måtte forholde seg til fartsgrenser i Norge, så det kan nok bli en del turer til Autobahn og ulike baner i Norge for at man skal få nærmet seg bilens potensial.
For min lommebok er nok også prisen en liten utfordring, men de som har råd får det helt fantastisk moro og komfortabelt i en RS4. En perfekt familiebil. Startpris fra kr 1 084 400, og prisen på testbilen som var pakka full av utstyr kr 1 475 310.
Hos Gromstad Auto kan du få hjelp til å velge ut det ekstrautstyret som skal være i bilen, og dersom jeg kan få komme med en aldri så liten anbefaling, ta med Dynamikkpakken som gir deg sportsdifferensial, RS-sportsunderstell DRC, Dynamisk styring og 280 km/t toppfart. Husk å dra til Autobahn for å nyte toppfarten!