Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Med en tre-liters rekkesekser under panseret som leverer 374hk alene, og med et mildhybridsystem som sørger for 11hk på toppen av dette, så har du krefter og vellyd som er svært så avhengighetsskapende, og et skyv i sportsmodus som er såpass kraftig at kona mi satte stor pris på advarselen om at gasspedalen skulle brukes.
Motorglede
Det kan høres snodig og underlig ut for en god del at motor med lyd og mekanikk kan gi glede, men for en del av befolkningen som har et snev av autofili, så er det nettopp det en mekanisk motor og motorlyd kan gjøre, skape ekte glede og eufori.
Det var en svensk biljournalist som sa; «Det der er jo en mye større motor enn man trenger for å cruise rundt med, for cabriolet bruker man jo bare til cruising». Det han ikke vet, fordi han ikke hadde kjørt BMW M440i Cabriolet enda, er at den er helt suveren til komfortabel cruising i komfortmodus. Den er rett og slett helt overlegent god til komfortabel cruising.
Men du verden så moro oss små-autofile får det når sportsknappen trykkes ned, og man kan leke seg på svingete veier innenfor fartsgrensene, og ha det helt absurd artig! De store lekre pottene bak brøler ut de krefter motoren leverer i en symfoni man lett blir svært så hekta på.
Joda, man kan fint cruise rundt med en cabriolet med mindre motor, og man trenger kanskje ikke firehjulstrekk på sommeren, men du verden så moro man kan ha det med mer krefter! Og med xDrive firehjulstrekk og et meget godt isolerende tak, kan man fint bruke en M440i xDrive Cabriolet også på vinteren dersom man skulle få behov for det.
Nytelse på fire hjul
Vi lånte denne cabrioleten fra BMW Norge, og den var utstyrt med noen helt fantastisk gode seter der man kunne justere på alt mulig, til og med sideklemmingen i ryggen dersom man ville kjøre litt ekstra sportslig.
Rattet var tykt, mykt og deilig å holde i, og taket kunne man ta av og på selv om man ikke sto helt i ro med bilen. BMW informerer selv om at det skal være mulig å ta taket av eller på i hastigheter opp til 50 km/t, men vi prøvde ikke dette i hastigheter over 20 km/t.
Taket er i soft top look, men med harde takplater inni, noe som gir en fantastisk god isolasjon og lyddemping til å være cabriolet når taket er på. Samtidig gir denne takløsningen en langt lavere vekt enn man har med et tradisjonelt hard-top tak.
Når taket er av, og man er en eller to i bilen, tar man en turbulensdempende skjerm over baksetene, som er lett å plukke av når man skal ha folk i baksetet. Med denne på og vinduene oppe er det kun på toppen av hodet at man kjenner vindblaff, men man hører fuglene kvitre og man kjenner duften av salt sommersjø og solkrem fra stranda man kjører forbi.
Selv med taket av hører man fortsatt den deilige musikken som Harman Kardon Surround systemet leverer, om man velger det fra lista over ekstra utstyr. I testbilen fant man også varme i rattet, varme i nakkestøttene foran, hengerfeste og laserlys. Vi mistenker rett og slett at det meste av ekstrautstyr var med i denne testbilen.
Selv om man trykker på knappen for sportsmodus blir aldri BMW M440i Cabriolet så stiv i fjæringene at det er på kanten til ukomfortabelt. Den beholder en liten mykhet som gjør at du aldri lurer på om det er komfortabelt å kjøre bilen, selv på dumpete og svingete veier.
Kjøregleden, komforten, godlyden hele pakken BMW M440i Cabriolet leverer er ren bilnytelse, enten du bare cruiser rolig, eller bruker sportsmodus og drar på litt.
Store dører
BMW M440i Cabriolet er utstyrt med ekstra store dører, som gjør det enkelt å gå inn/ut av bilen. Når man vipper fram et av forsetene med spaken som er i seteryggen, så går det framover elektrisk for å gjøre ferden til baksetet enklere for de som skal dit.
I baksetet er det fin plass til to personer dersom man ønsker å være fire på tur i cabrioleten. Min datter på 8 hadde stor sans for denne cabrioleten, og jublet av fryd når pappa fant sportsknappen og testet litt akselerasjon. En sånn måtte vi bare ha, i følge datteren min, som falt like mye for denne cabrioleten fra BMW som pappaen gjorde.
BMW M440i cabriolet har fått det samme moderne designet som mange av de nye bilene fra BMW har fått, så denne kommer til å holde seg moderne lenge.
Dersom man vil ha en BMW M440i Cabriolet kan man ta turen til Bavaria på Stoa i Arendal, og få litt hjelp til å velge ut det ekstrautstyret man har aller mest nytte av i en bil som dette.