Toyota Proace verso har blitt elektrisk!

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Toyota har i nyere tid satset stort på mer elektrifisering av biler. De er allerede store på hybrider, og med den teknologien har de begynt å utvikle stadig flere plug-in hybrider og det er flere elbiler på vei. Toyota har utstyrt Proace Verso med et 75kW batteri som man kan hurtiglade med inntil 100kW.

Proace Verso Electric er Toyota sin største bil, her har du plass til 8 voksne mennesker som alle kan sitte med god plass og komfort. Du kan også få den med 3 seter foran dersom du skulle ha behov for plass til 9 personer.

Bilen jeg har kjørt er en «Executive Family 8s». Med fullt skinninteriør, seteplass til 8 og med elektriske skyvedører er dette en bil som skiller seg ut. Bilen jeg testet var lang utgave på hele 5.4 meter. Det er ingen tvil om at dette gjør at du får masse plass også til bagasje, men det gjør også at du blir mer oppmerksom og forsiktig når du parkerer bilen. Da er det godt at bilen kommer utstyrt med 360-graders ryggekamera!

Selv om det å kjøre bilen er behagelig, og forsetene er utsyrt med massasje og varme i setene, så er det i baksetene du aller helst vil være i denne bilen. Her har du god plass, mulighet for å lade en pc (220v uttak) og du har et lite bord som kan felles ned. Bak har du også masse plass til både knær/ben og hodet. Proace Verso er en bil som er designet for å frakte mange mennesker på komfortabelt vis, så her leverer Toyota.

Utstyr som er verdt å merke seg:
– Apple carplay/ Andriod Auto
– Skinnseter
– Individuelt justerbare seter for alle setene.
– Soltak
– Elektriske skyvedører til baksetene
– Todelt bagasjeromsluke for enkelt lasting av varer
– Mulighet for hengerfeste

Priser
Innstegsmodellen Proace Verso EV «Executive shuttle worker» lang utgave vil koste fra kr 515 800 pluss frakt og klargjøring. Utgaven på bildene er en «Executive Shuttle 8s – lang». Der starter prisene på kr 584 900 pluss frakt og klargjøring.

Elektrisk
Testbilen hadde 75kWt batteriet som man også finner i varebilversjonen, det sender strøm til motoren som er festet til framakselen. Bilen har godt med dreiemoment noe som gjør det rask, men også behagelig på lengre turer. 136 hestekrefter av den elektriske sorten er mer enn nok til det daglige.
Den har vært igjennom flere forskjellige testløyper relatert til forbruk. Den første er motorvei, der gikk turen fra Drammen til Arendal, her fikk vi oppleve at komforten på motorveien var god. Da endte forbruket på 24,6kWt/100km.
I 50/50 runden fra Grimstad til Ikea via Rv420 og nye E18 tilbake til Grimstad får vi testet forbruket på landeveien og motorveien samtidig. Forbruket endte på 19,2kWt/100km på veien til, og det totale forbruket på 22kWt/100km.
I den lengste runden, en runde på 205km opp til Evje fra Grimstad, og tilbake får vi muligheten til å se hvordan rekkevidden blir på ren landeveis kjøring. Her ble forbruket på 19,8kWt/100km. Dette resulterer i en beregnet rekkevidde på omlag 336 km.

Kjørefølelse og komfort
Nye Proace Verso EV har en høy sittestilling og utrolig behagelige seter med en justerbar armlener på siden av setet. Det gjør at komforten i denne bilen er veldig bra. Elmotorene lager tilnærmet ingen støy under kjøring og støydempingen i selve bilen er veldig bra. Dette gjør at bilen i sin helhet er en bil som er lett å være komfortabel i under en biltur.
Bak rattet blir du møtt av en hyggelig opplevelse. Bilen ligger godt på veien, styringen er lett. Fjærene i bilen er veldig rettet mot komfort fremfor sport, så en tur på en ujevn landevei eller over brostein vil nesten ikke kjennes. Det er ikke mye som tar fokuset bort fra kjøringen da alt ligger klart fremme og det du trenger å justere på kan du gjøre fra rattet.