Over 400km med Mercedes-Benz EQV

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Uansett hvor du sitter i en EQV, så har god godt med plass og glimrende komfort i skinnsetet du befinner deg i. Selv store voksne karer har masse plass på bakerste rad. Den lange EQV A2 er på 5,14 meter i lengde, og den ekstra lange A3 er på 5,37 meter lengde. Den ekstra lange koster kr 6 800 ekstra.
Man kan også velge om man vil ha bilen med 7 seter, slik som bilen vi testet, eller om man vil ha den med 8 seter. Velger man 8 seter blir andre seterad seende ut som tredje seterad i bilen vi testet. Som 7-seter starter den lange EQV på kr 689 900 inklusive frakt/levering.

Elektriske skyvedører
Når man reiser med barn i bil, og parkerer for å slippe ut ungeflokken, så er det helt utrolig avslappende å ha skyvedører på en bil. De som har hatt det vet hva jeg snakker om. Barna dine kan ikke lage en eneste parkeringsbulk hos nabobilen på parkeringsplassen når bakdørene åpnes. De synes nok også at det er rimelig eksklusivt at skyvedørene åpnes elektrisk.
Bakluka på store biler som dette er sjelden elektriske, men her er også bakluka elektrisk! Og man kan åpne bakruta. Her er bilen utstyrt med et bagasjebrett, og holdere til to bagasjekurver. Helt nydelig når man har vært på handletur, at ikke kolonialvarene seiler rundt i bilen, men er holdt godt på plass i to romslige kurver!
De som sitter bak har også en egen klimasone som man kan styre fra taket, og skulle man stå i en fergekø, og få behov for å assistere en av ungene med noe er det så god plass mellom de gode kapteinstolene framme til at man bare kan rusle bak mellom dem. Med 7 seter har man også god tilgang til tredje seterad.
Mercedes-Benz har sørget for at bilens høyde med takrails fortsatt er under 2 meter, slik at den kommer greit inn i de aller fleste normale parkeringshus.

Elektrisk rekkevidde
Da vi testet EQV i jula brukte vi 72% av batteriet på vår 205km lange landeveistest, og fikk da en beregnet rekkevidde på 285km. Den gang var det sørpe og kaldt, og vi hadde ikke app til forvarming av bilen før avreise.
Denne gangen var det tørre veier, men mye vind, og temperaturer mellom 14 og 18 grader, og sommerdekk som ikke har så mye rullemotstand som vinterdekk har. Vi brukte 50% av bilens batteri, noe som tilsier en beregnet rekkevidde på om lag 410km på landeveien.
Det er 90km til Evje, og dit brukte vi 25% av bilens batteri, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 360km dersom man skal klatre litt på landeveisturen. Selv det er over WLTP-tallene for denne bilen.
Vi tok EQV med oss på 50/50-testen vår i jula, 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, og da brukte vi opp 24% av batteriet på å kjøre 71km. Det gav en beregnet rekkevidde på om lag 295km vinterstid.
Denne gang hadde vi en god del medvind på motorveistrekningen fra IKEA til Grimstad, og for en stor bil som EQV kan det ha påvirket vårt resultat på tørre veier i om lag 18 plussgrader noe. Vi brukte 17% av bilens batteri, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 418km.
Under disse testene har det ikke vært flere folk enn sjåføren i bilen, og heller ikke bagasje, og det vil naturligvis påvirke rekkevidden om man har mer vekt i bilen.

Opplevelsen
EQV er en stor bil, og opplevelsen av stor plass gir glede til barna som sitter bak, eller de voksne, for denne bilen fungerer like godt til reiser med mange voksne, og når plassen og komforten er god så blir gleden over reisen bedre.
Fjæringene er satt opp for å levere maksimal komfort for de som er i bilen, styring er også komfortpreget, men det er vel ingen som kjøper en så stor bil som forventer sportsbil?
De 204hk som man får ut av elmotoren gjør at akselerasjonen er nærmest overraskende frisk når man tar bilens størrelse og vekt på 2 560kg med i betraktningen.
Vekten er plassert lavt i bilen takket være det 100kWt batteriet som er om bord, her sier Mercedes-Benz at 90kWt av batteriet kan utnyttes, altså er 90 kWt netto kapasitet.
Mercedes-Benz lover 110kW som maksimal ladehastighet på hurtiglader, men vi observerte over 112kW, og selv når du har ladet over 80% holdt ladehastigheten seg ganske god, noe som kan være nyttig å vite dersom du trenger å lade noe mer enn til 80% i ferien.

Godt utstyrt
Hos Mercedes-Benz er det ofte mulig å velge mye fra en liste over ekstra utstyr, med EQV er egentlig det aller meste inkludert fra før, og EQV er godt utstyrt, med kameravisning foran og bak bilen, Burmester musikkanlegg, adaptiv cruisekontroll, skinnseter og elektriske skyvedører, samt elektrisk bakluke, og egen klimasone for de bak, bare for å nevne noe av alt som er inkludert her.
Tar du turen til Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan de hjelpe deg med å få testa EQV, og få bestil en til deg eller til bedriften du representerer. Vi har sett denne som familiebil, taxi, bedriftsbil og det finnes sikkert flere bruksområder for den.