Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det formelig renner inn med nye biler hos Mobile Arendal for tiden, med facelift på Hyundai Kona, nye Tucson som plug-in hybrid, nye elbilen IONIQ 5 og den store fleksible SUV’en Santa Fe som vi har testet denne gang.
Utvendig
En ny og bredere grill gir sammen med et helt nytt og stilig frontlysdesign at Santa Fe ser ut som en mye bredere bil enn før. Designet på beskyttelsesplata under bilen preger også fronten mer enn før, noe som gir Santa Fe et røffere uttrykk, og forteller mer om at den takler utfordringer som krever firehjulstrekk.
Bak på bilen finner man også nytt design på baklyktene, og her har også beskyttelsesplaten under bilen også fått et mer synlig og røffere design. Det er med andre ord lettere nå å se at Santa Fe er en firehjulstrekker bare ved å se på bilen.
Interiør
Det blir litt feil å si at Santa Fe har en innstegsmodell, for her er alt utstyr inkludert i Premium utgaven som er innstegsmodellen. Det man kan gjøre er å bestille en Luxury Pack som inkluderer nappa skinn i setene istedenfor vanlig skinn, beskyttelsesdekslene foran og bak på bilen er forkrommede. Noen detaljer i midtkonsollen er i aluminium, taktrekket og trekket på solskjermer er semsket. Pris fra kr 669 900 med Luxury Pack.
Testbilen vi kjørte var uten Luxury Pack, og starter på kr 649 900 levert Arendal. Metallic lakk koster kr 8 400 ekstra. Vinterhjul og hengerfeste er ekstra, og dersom du bestiller bilen med hengerfeste kan du trekke med deg inntil 1 350kg.
Forsetene er elektrisk justerbare, og førersetet har minnefunksjon. Gode seter selv med vanlig skinn som følger med som standard. Setene foran har også ventilasjon og varme. Yttersetene bak har også varme, og man kan justere på ryggens vinkel, og setene på rad 2 kan også flyttes frem og tilbake. Midtsetet henger sammen med det venstre baksetet, mens det høyre er individuelt når det gjelder posisjon og ryggvinkel.
Her har du også head-up display, blindsonekameraer, adaptiv cruisekontroll, aktivt «on demand» mekanisk firehjulstrekksystem, god lyd med premium anlegg fra Krell som inkluderer 10 høyttalere og SUB og en ekstern 12-kanals forsterker, soltak, trådløs lader til mobil med kjølefunksjon og mye mye mer.
Dersom noen bruker de to bakerste setene så er de også utstyrt med en klimasone, USB-plugg, 12V og koppholder på hver side i armlenet.
Når du rygger er det ryggekamera, og det er også kamera foran bilen når du bytter over til Drive på automatgiret. Det gjør det enkelt å parkere den 4,785 meter lange Santa Fe. Skulle noen parkere tett inntil deg kan du få bilen til å kjøre ut fra parkeringsplassen ved bruk av nøkkelen, ganske stilig å teste hvor greit det fungerte!
Santa Fe har også blindsone kameraer, slik at når du bruker blinklys, så kommer det en kameravisning fra blindsonen i den retning du blinker i instrumentene. Helt genialt system Hyundai og Kia har utviklet så man kan få ned antall blindsoneulykker!
Bagasjerom
Vi målte bagasjerommet med 5 og 7 seter i bruk, og med 5 seter i bruk er det en dybde på hele 111cm, bredden på det smaleste var på 108cm og på det bredeste 136cm, og høyden fra gulv til tak var på 82cm, og 77cm nærmest bakluka der taket går noe ned.
Som 7-seter blir dybden redusert til 41cm, men her har man 136cm bredde, og det er 50cm opp til toppen av bakseteryggen, så man har en del plass likevel selv om 7 seter er i bruk.
Elektrisk rekkevidde
I følge WLTP-målinger skal man kunne oppnå en elektrisk rekkevidde på inntil 58km, og det er jo ganske langt for en såpass stor bil som Santa Fe er. Vi testet elektrisk rekkevidde på tørre veier og med en temperatur rundt 21 plussgrader, det er ganske optimale forhold, og vi kom 66,5km elektrisk med bilen før den ville over i hybridmodus. Da hadde den 15% igjen på batteriet.
Man får med andre ord ikke tømt batteriet helt her, men det er en buffer som sørger for at den kan kjøre som hybrid, og at det elektriske kan hjelpe til med å få ned forbruk når belastningen er tung.
Vi målte også snittforbruket fra IKEA til Grimstad i 100 km/t sonen med nytømt batteri. Da landet forbruket på 0,66 liter på mila, noe som er ganske hyggelige forbrukstall for en SUV på to tonn med 1,6 liters bensinmotor.
Bør prøves
Tar du kontakt med Mobile Arendal kan du booke en prøvekjøring av Santa Fe plug-in hybrid, og selv oppleve komforten, plassen og alt utstyret.