BMW X3 plug-in hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Før vi kommer inn på hva som er nytt på den faceliftede BMW X3, så tar vi for oss den som Bavaria Sør i Arendal nå har som demobil. En X3 30e, som er betegnelsen på den ladbare hybridversjonen av BMW X3, en motorisering som har vært en knallsuksess i Norge.

Elektrisk rekkevidde
Da vi skulle ut og teste elektrisk rekkevidde var det varmt, mellom 21 og 23 grader, men det var også en del vind.
Når det gjelder bruk av batteriet og elmotoren har man tre ulike valg for elektrisk kjøremodus. Auto eDrive bruker man gjerne på langtur i kombinasjon med bilens navigasjonsanlegg, slik at bilen kan porsjonere ut den elektriske kraften der den utnyttes optimalt.
Max eDrive vil si at man kjører rent elektrisk til strømnivået på batteriet blir så lavt at bilen ikke kan gå lenger rent elektrisk. Det var naturlig nok dette kjøremoduset vi valgte da vi skulle teste den elektriske rekkevidden.
Battery Control er et kjøremodus der man stanser bruken av batteriet ut over den strøm som bilen selv regenererer. Man kan med andre ord velge å spare på batteriet til man kommer til et bysentrum, en genial funksjon dersom man i framtiden skal besøke en by som har avgifter for de som ikke kjører elektrisk i byen.
Da vi startet vår test av den elektriske rekkevidden anslo bilen selv at den skulle ta oss 36km elektrisk, men det var nok basert på kjøringen til noen som hadde testet litt akselerasjon. Vi kom 47,2km elektrisk før bilen skiftet over fra Max eDrive til Auto eDrive. Vår kjørerute går gjennom Grimstad, ut på Rv 420 til Sørlandsparken og videre ut mot Kjevik, retning Birkeland. Vi bruker alltid den samme kjøreruta når vi tester den elektriske rekkevidden på ladbare hybrider, men vær og føreforhold kan naturligvis variere mye.

Forbruk og størrelse
Etter å ha tømt batteriet sjekket vi snittforbruket i de drøye 30 kilometerne med 100 km/t-sone fra IKEA til Grimstad. Dette er en øvelse vi gjør med alle ladbare hybrider for å se hva snittforbruket blir når batteriet nettopp er tømt.
BMW X3 30e fikk et snittforbruk på 0,57 liter på mila på dette motorveistrekket, noe som må kunne defineres som meget hyggelig for en såpass stor SUV som X3 faktisk er.
Når man er glad i å kjøre bil, så sitter man aller helst i førersetet, spesielt på biler som er artige å kjøre, men baksetet er testet kjapt for å se hvor stort det er, og voksne store karer får fint plass til både hode og knær i baksetet på en BMW X3.
Gulvet i bagasjerommet i den ladbare hybriden er forhøyet med 8cm for å få plass til det elektriske. Det har fortsatt en høyde opp til taket på 72cm, samt gode fester i taket for sikkerhetsnett til bagasjen dersom man ønsker å utnytte høyden, eller legge ned bakseter for å frakte mye. Bagasjerommets bredde er hele 110cm på det smaleste, og de som har målt et par bagasjerom før vet at det er mye, og god bredde er spesielt gunstig dersom man for eksempel har behov for hundebur i bagasjerommet. Dybden i bagasjerommet er på 83cm.
Velger man X3 30e med hengerfeste har man muligheten til å trekke med seg inntil 2 tonn bakpå bilen, ekstra praktisk dersom man har noe litt tungt man vil dra med seg bakom bilen.

Elsker svingete vei
BMW X3 med M-sport pakka er en fryd å kjøre på svingete vei, her blir den leken og nærmest overraskende lite krengete slik SUV’er normalt sett gjerne blir dersom man tar dem med på svingete veier.
Her har man sittestillingen i en SUV, men kjøreopplevelser som man normalt sett bare finner i langt lavere biler, der man mater på mellom svingene og bremser litt ned foran svingen, for så å skyte fart ut av svingen igjen. Aller helst da i sportsmodus så begge motorer samarbeider om å gi deg mest mulig kjøreglede.
For BMW X3 blir svingete veier paradegrenen, så når du tester en X3 må du bare prøve den der den briljerer mest!

Facelift
Fra augustproduksjonen av BMW X3 kommer det en faceliftet utgave av X3, den har de samme ytre mål som dagens X3, men designmessig skjer det en del både utenpå og inni. Foran får den nytt design på frontlys som smalnes noe, grillen fornyes og luftinntak blir stående på sidene foran. Bak ser man nye potter som ikke lenger er runde, samt nytt design på beskyttelsesplaten under bilen, og baklyktene har også et nytt design.
Motormessig regner man med at 30e fortsatt blir mest populær i Norge, men man kommer også til i tilby nye X3 med M40i og M40d i tillegg til X3 M.
Inne i bilen ser man at startknappen kommer mellom setene, sammen med en modernisert girspak og et mer elegant iDrive hjul. Luftdysene kommer med nytt design og infotainmentskjermen er noe større. Ellers vil man kjenne seg igjen i det nye X3-interiøret selv om en del elemeter er modernisert.

Kampanje
Bavaria kjører 3-års leasingkampanje på dagens utgave av BMW X3 xDrive30e der du får M-sport edition, metallic lakk, 19´´alufelger, sportsseter i skinn, 10,2 infotainmentskjerm med navigasjon, LED frontlys, innovasjonspakke, Comfort access, tilhengerfeste, vinterhjul, serviceavtale og 45 000km kjørelengde.
Uten noe innskudd kan man lease den for kr 8 600 i måneden i 3 år. Velger man en startleie inkl etableringsgebyr på kr 96 538 så kan man lease den for kr 5 990 i mnd.
Ta turen til Bavaria i Arendal for å se nærmere på BMW X3, enten du vil ha den som ladbar hybrid eller en annen motorisering, i dagens utgave eller som facelift.