Bakhjulstrekk og firehjulstrekk på Mustang Mach-E

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Dersom man ser på informasjonen fra Ford så skal AWD med Long Range batteripakka ha en rekkevidde på inntil 540km på blandet kjøring ut fra målinger som er gjort etter WLTP-målemetoden av et uavhengig testorgan. RWD med Long Range batteripakke skal ha en rekkevidde på inntil 610km etter WLTP. Så vi forventet å finne en forskjell før vi gikk i gang med testingen.

Test av rekkevidde
Rekkevidde for en elbil er svært langt fra noen konstant, for det er mye som påvirker bilens forbruk, og det påvirket også forbruket den gang vi kjørte dieselbiler og ikke brydde oss om den slags problemstillinger.
Noen eksempler på faktorer som påvirker forbruket er temperatur, regn/tørt, vindstyrke, dekkvalg, dekktrykk, hvor mye last man har i bilen, hvordan gasspedalen brukes og snitthastighet bare for å nevne noen få sentrale faktorer. Dermed vil aldri en rekkevidde være en konstant. EU har laget WLTP-testen for at alle biler skal gjennom samme test, slik at man kan sammenligne lettere når man skal handle, så WLTP-målingene er laget for å gi oss en mulighet til å sammenligne ulike biler, ikke for å gi noen fasit på rekkevidde, for der er det ingen fasit.
Vi hadde RWD LR (bakhjulstrekk med stor batteripakke) en uke, og fikk kjørt den på motorvei, landevei og på vår 50/50-test. Uken etter hadde vi AWD LR (firehjulstrekk med stor batteripakke) og fikk testet motorvei, landevei og 50/50-testen med den også.
Som Ford forteller så er det en forskjell på forbruket mellom bakhjulstrekkeren (RWD) og firehjulstrekkeren (AWD), der firehjulstrekkeren bruker noe mer strøm, og dermed får en noe lavere rekkevidde når man kjører bilene i tilsvarende tester.
På vår 205km lange landeveistest brukte RWD 33% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på om lag 621km under de forhold vi hadde den dagen. AWD møtte et sykkelritt og regn på sin testrunde, og brukte 37% på runden, noe som tilsier en beregnet rekkevidde på om lag 554km under de forhold den opplevde.
På 50/50-testen var forholdene noe mer like, og der brukte RWD 13% og AWD 14% av batteriet på sine 71 km med landevei og motorvei. Beregnet rekkevidde på RWD blir da 546km, og for AWD blir beregnet rekkevidde på 507km.
På motorveikjøring så vi tilsvarende forskjeller, med i overkant av 400km med rekkevidde på AWD og i overkant av 450km med RWD.

Ikke likt utstyrt
AWD utgaven av Mustang Mach-E hadde 19’’ felger og 225/55R19 dekk, mens RWD utgaven hadde 18’’ felger med 225/60R18 dekk.
AWD-utgaven hadde også Teknopakke + som inkluderer glasstak og B&O premium lydsystem, for å nevne noe, og slikt utstyr har en ekstra vekt. Når det gjelder vekt har også AWD-utgaven en ekstra elektrisk motor framme.
Hovedforskjellen i forbruk ligger nok likevel i at AWD-utgaven har 351hk og trekk på alle fire hjul, mens RWD-utgaven har 294hk og trekk bak, som er en mer strømeffektiv løsning når man ønsker maksimal rekkevidde.

Motor/NAF rekkeviddetest
Motor/NAF gjennomførte nylig en rekkeviddetest med 21 ulike elbiler, og da var det kun 1 av dem som kom lenger enn Ford Mustang Mach-E RWD LR som kom 617,9km i deres test der de kjørte bilene helt tomme for strøm. Ganske nærme samme resultat vi fikk på vår landeveistest.
Ford Mustang Mach-E AWD LR kom på 5. plass med 551,9km, noe som også er veldig nærme vårt resultat på landeveistesten. Hele testen finner du på Motor sine nettsider.
Poenget med å nevne denne testen var at Ford Mustang Mach-E med stor batteripakke er blant elbilene med lengst rekkevidde i markedet i dag, enten du velger den med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Et annet poeng var å få fram at vår landeveistest ikke er så veldig upresis i forhold til hva man kan forvente å få av rekkevidde på en lang tur på landeveien.
Nå kjører man sjelden en elbil helt tom for batteri, med mindre man har med seg NAF sine redningsbiler på turen sin, men man forsøker å finne en plass å lade når man nærmer seg 10% igjen på batteriet, og da lader man sjelden mer enn til 80%, fordi ladehastigheten ramler kraftig når man lader mer enn 80%.

Kort leveringstid
Bestiller du en ny Mustang Mach-E nå er forventet levering i løpet av 4. kvartal, men man kan være heldig å overta en tidligere bestilt bil som vil kunne gi kortere leveringstid.
Du kan få hjelp hos Arendal Auto til å sjekke opp i dette dersom du vil ha en veldig stilig elbil med skikkelig god rekkevidde.