Audi Q4 e-tron Quattro – sportslig luksus

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er nesten litt underlig hvor sterkt rekkeviddefokuset har blitt på elbiler, for da alle kjøpte diesel eller bensinbiler var det ingen som lurte på bilens rekkevidde. Hadde enda rekkevidde vært en konstant, men det mange ikke skjønner er at rekkevidden er avhengig av mange variabler. Vi tok med Q4 e-tron på et par tester, for å kunne si noe mer om rekkevidden.

God på veien
Før i verden lurte folk på hvordan bilen var på veien, om akselerasjonen var ok eller om den var alt for treg, om det var mye støy i bilen, om fjæringskomforten var ok, og mange andre parametere for opplevelsen man fikk av bilen.
Jeg starter litt her med Audi Q4 e-tron, for i testbilen satte vi oss inn i et meget godt sportssete i skinn, som hadde mange innstillingsmuligheter slik at folk med ulik kroppsfasong og lengde kan finne seg godt til rette bak det stilige rattet.
Rattet har et design vi ikke har sett før, og det nye designet fungerte meget godt da vi kjørte bilen på vår 3,5 timers landeveistest. På denne testen kjente vi også at fjæringskomforten var god, at sportsunderstellet bilen var utstyrt med gav et mer engasjerende forhold mellom bil og vei. Akselerasjonen opplevde vi også som kvikk og god, spesielt i kjøremodus Dynamic.
Med 21’’ felger og sportsunderstell skal det godt gjøres å ikke høre noe til den groveste asfalten, men støydempingen må likevel kunne betegnes som god. Sonos-anlegg har vi ikke sett i biler før, men lyden fra anlegget var fyldig og god.

To tester
Vi startet med vår 50/50-test, 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t. Den går fra Grimstad sentrum, på Rv420 til IKEA og på E18 tilbake til Grimstad. 71km som vi tar alle elbiler med på.
Det var sol, tørr asfalt og om lag 19 grader i lufta under testen der Q4 e-tron brukte 14,5% av batteriet for å kjøre de 71 kilometerne. Det gir en beregnet rekkevidde på nesten 490km.
Dekkdimensjonen foran var 235/45R21 og bak 255/40R21, og testbilen var rimelig fullpakket med godsaker man finner på listen over ekstra utstyr, noe som gjør at man kanskje skulle se for seg en noe kortere oppnådd rekkevidde på denne testen.
Vi har også en landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, og tar Rv9 til Mosby og over på Torridalsveien ned til E18, som tar oss til Sørlandsparken hvor vi så tar Rv420 tilbake til Grimstad. En 205km lang tur der fartsgrensen aldri overstiger 80 km/t, og dermed definerer vi det som en landeveistest.
Sykkel NM ble arrangert på Rv9 og i Evje denne ettermiddagen og kvelden, og var ikke ferdig før kl 21, så vi fikk en sen start fra Grimstad for å ikke møte på noen stengte veier eller omkjøringer rundt Evje. Det var en relativt kjølig kveld, og vi var nede i 7,5 grader på vei til Evje. Stort sett lå temperaturen rundt 10-12 grader.
43,5 prosent av bilens batteri ble brukt til denne 205km lange landeveisturen, noe som skulle tilsi en beregnet rekkevidde på 471km med de forhold vi hadde. Forbruket var naturlig nok høyere til Evje enn fra Evje og tilbake til Grimstad.
Det var ikke tid denne gang til å få testet ladehastighet, men man må nok regne med at det tar om lag 35 minutter å lade fra 10% til 80% dersom du bruker en hurtiglader som tilbyr 150kW lading.

Praktisk
Baksetene har flatt gulv og yttersetene er gode og romslige, her får store voksne karer fin plass selv om bilen er utstyrt med soltak. Vi målte bagasjerommet, som har en dybde på 93cm, en bredde på det smaleste punkt på 100cm. Høyden til taket med gulvet i øvre posisjon var på 68cm og det var 39cm fra gulvet i øvre posisjon opp til bagasjeskjuleren som man kan plukke ut ved behov.
Audi er gode på sikkerhetsnett til bagasje og fester til dette i taket, enten man vil bruke baksetene eller legge dem ned, og dette var også på plass i Q4 e-tron. Testbilen var også utstyrt med et delelektrisk hengerfeste som dukker opp når du drar litt i en knapp i bagasjerommet, så er det bare å «klikke» det på plass, eller dytte det tilbake under bilen med foten. Her kan man dra med seg inntil 1200kg når man har Q4 med Quattro.
På taket kan man også ha last, så de praktiske aspekter er på plass i den nye Audi Q4 e-tron.

Book prøvetur
Tar du kontakt med Audi-avdelingen til Gromstad Auto så kan du få booket en prøvetur med den nye Audi Q4 e-tron. Det bør du gjøre, for kjøregleden og opplevelsen må nesten prøves. Her kan du også få hjelp til å velge ut det ekstrautstyret du får størst nytteverdi av å ha med på bilen din.
Q4 e-tron starter på kr 399 900, og fra 484 500 med Quattro.