Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Den forrige Golf GTE hadde rett i overkant av 200 hk, og vi hørte fra noen som eide den at forbruket ble noe høyt på lange turer, så vi var litt spent på å teste nye GTE med 245 hk og 400 NM, for å se hva forbruket kunne lande på her når vi kjørte langt på motorvei.
To motoriseringer
VW Golf eHybrid får du som Golf Style eHybrid med 204 hk og 350 NM, og som testbilen GTE som har 245 hk og 400 NM. Golf Style eHybrid har en elektrisk rekkevidde på inntil 71 km og GTE 64 km på en varm dag.
Kjøreopplevelsen har fått seg et løft fra forrige versjon av VW Golf, og oppleves enda mer eksklusiv og moderne enn forrige generasjon Golf. Selv om man merker aller mest på svingete og krevende vei at understellet har fått seg en oppgradering, så merker man også at bilen ligger meget godt på motorveien.
Tallmessig kan det se ut som om Golf Style eHybrid og Golf GTE er ganske like, men opplevelsen er noe annet enn tall, og vi tør påstå at det er en merkbart mer sportslig opplevelse å kjøre GTE.
GTE kombinerer dermed det sportllige og artige med det komfortable i komfortmodus og det fornuftige med god elektrisk rekkevidde i hverdagen.
Elektrisk rekkevidde og forbruk
I forhold til forrige Golf GTE har den elektrisk rekkevidden økt med 40% og batteriet har fått en netto størrelse på 13 kWt.
Da vi skulle teste den elektriske rekkevidden var det bare 7 plussgrader, noe som er om lag 15 grader kaldere enn det som er optimalt. På tross av våte og kalde forhold kom vi likevel 51 km elektrisk med GTE.
Med nytømt batteri la vi cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad og fikk et snittforbruk på 0,54 liter på mila.
Da vi kjørte sørover gjorde vi ingen forsøk på å styre med når elektrisiteten ble brukt, og fikk et snittforbruk på 0,51 liter på mila. Da vi skulle tilbake til Oslo la vi inn elektrisk kjøring i 80-soner eller saktere på E-18, og da landet snittforbruket av bensin på 0,48 liter på mila. Man kan med andre ord spare litt drivstoff på langturer på å bruke elektrisk kraft når farten ikke er veldig høy.
Når man ser på de rapporter vi hadde fått på forrige GTE, så må vi jo si at dette forbruket på langtur er meget akseptabelt for en ladbar hybrid med bensinmotor.
Teknologisk forvandling
Med nye skjermer og nye støttesystemer er nye Golf et ganske stort teknologisk sprang fra forrige VW Golf. Nå kan man slå på en funksjon som gjør at cruisekontrollen skifter til den hastighet som er på stedet. Enten fordi bilen ser et farts-skilt, eller fordi man får informasjon om hastighet på stedet fra bilens GPS. Skulle du ha cruisekontrollen i 80 km/t på en vei der det dukker opp krappe svinger, så vil navigasjons-systemet sørge for at bilen bremser ned hastigheten til cruisekontrollen i forkant av vanskelige svinger uten at du trenger å bruke bremsepedalen.
Trådløs tilkoblilng av Android Auto eller Apple CarPlay er også et fremskritt.
Innovision cockpit gjør betjeningen av bilens infotainmentskjerm mer lik en smart-telefon, og dermed mer intuitiv enn før. Mulighet for head-up display har du også, da får du nødvendig informasjon opp i frontruta, slik at det ser ut som om det befinner seg i veien foran bilen.
Rattet er det samme som du finner i VW Touareg R, sportslig, deilig og meget godt å holde i.
Lysene er meget gode LED-lys, og er med på å prege bilens moderne ansikt.
Fornuft og moro
I VW Golf GTE kombinerer du fornuften med elektrisk kjøring i hverdagen, med en sterk motorkombinasjon og et avansert hjuloppheng som sørger for mye moro på svingete veier dersom man ønsker dette.
Tar du turen til Gromstad Auto i Arendal kan du se den nye Golf GTE, en ny generasjon GTE rett og slett.