Mercedes-Benz GLC 300de – ladbar hybrid med dieselmotor

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det hender relativt ofte at jeg blir spurt om hva jeg mener om ulike biler, hvordan komforten var i dem for eksempel. Da må jeg spørre tilbake, hva er det du er vant med å kjøre. Vi leverte tilbake S-klasse den dagen vi hentet GLC, og det er vel en av få bytter der man ikke oppgraderer komforten når man går over til en GLC.

En gang måtte det skje
Det var en fin dag i mai, en av de få som var skikkelig varme og gode, og vi var glade for at det tross alt var en GLC vi skulle bytte til etter å ha levert S-klasse tilbake igjen. En stilig og lekker GLC var det også, med flotte felger og AMG-styling utenpå og inni.
Jeg har testet mange hundre biler siden 2014, og en eller annen gang må man jo bare oppleve at det er noe som ikke fungerer, noe annet ville være statistisk umulig. Da kan man jo naturligvis velge å bli sur og sint, eller man kan velge å se på det som at man får testet om mobilitetsgarantien fungerer.
Jeg trykket på Mercedes-Me knappen i taket i bilen, og fikk snakke med en hyggelig dame som noterte seg det jeg hadde opplevd da GLC’en ikke ville starte som normalt. I løpet av en drøy halvtime var hjelpen på plass, men det viste seg at den måtte en tur på verksted for å få byttet en del. Dermed fikk jeg leiebil slik at jeg kunne fortsette min reise sørover.
Ved første normale arbeidsdag fikk jeg beskjed om at GLC’en var fiksa, og de leverte leiebilen tilbake for meg. Så skulle man oppleve å være en del av den ørlille prosenten som opplever noe med en ny bil, er det jo trygt og godt å ha mobilitetsgarantien på plass.

Forbruk og elektrisk rekkevidde
Det var mye regn og kjølig vær i mai, og det var det også da jeg skulle teste den elektriske rekkevidden, men vi kom likevel 39km elektrisk, noe som ikke er langt unna de 38-44 km som Mercedes-Benz opplyser om at den kan gå elektrisk.
Vi kjørte om lag 181km fra Tønsberg til Grimstad med et snittforbruk av diesel på 0,47 liter på mila, og om lag 286km fra Grimstad til Lørenskog med et snittforbruk av diesel på 0,55 liter på mila. Det skulle bety at man kan kjøre på langtur med GLC 300de uten at det blir dieselregninga man bekymrer seg for.
I løpet av testperioden rakk vi å kjøre 700km, og hadde et snittforbruk på 0,47 liter på mila. Det hadde blitt langt lavere dersom ikke så mange av kilometerne hadde kommet fra langkjøring, for hverdagskjøringen går stort sett unna elektrisk.
Testbilen hadde en ombordlader på 7,4kW, noe som gjorde at bilens batteri ble ladet opp på godt under 2 timer på hjemmeladeren. Det er raskt på en hjemmelader, og kan gi flere elektriske kilometer etter middag dersom man har behov for det.
Motormessig har man en to-liters dieselmotor i GLC 300de på 194hk som kombineres på en meget god måte med en elmotor på 122hk, det er direkte moro i kjøremodus Sport+, og man får 400NM trekk-kraft. Med tanke på kraftressursene man har her er forbruket direkte hyggelig.

Praktisk
I baksetene får selv store karer som meg god plass til hodet og til knærne, selv om en like stor kar som meg selv sitter i førersetet. Baksetet er tredelt, noe som gjør at man kan laste gjennom lange gjenstander i midten.
Hele 109cm bredde i bagasjerommet, 87cm dybde og 71cm høyde til tak gjør bagasjerommet praktisk selv om gulvet er noe forhøyet på grunn av batteriene.
GLC 300de er det lurt å utstyre med hengerfeste uansett om man har planer om å bruke det selv eller ikke, for denne kan trekke med seg inntil 2 tonn, og da vil et hengerfeste gjøre bilen attraktiv i campingvognmarkedet den dagen du skal selge den igjen. At den har 4Matic firehjulstrekk hjelper også godt på attraktiviteten på bruktmarkedet, samtidig som det gir deg en glimrende fremkommelighet.

Komfort
I en Mercedes-Benz GLC er det mange ulike setevalg, og vil du ha maksimal setekomfort går du for multikonturseter. AMG-setene i testbilen er også meget komfortable, men fastere i utformingen og i sidestøtten.
Mange opplever god lyd som god komfort, og testbilen hadde et meget deilig Burmester Surround lydanlegg.
Materialer som skinn, tre og metall i interiøret er det også mange som ser på som komfort, og det er det mulig å få rikelig av i en GLC.
Komfort handler også om hvordan bilen ligger på veien, og testbilen hadde Airmatic luftfjæring som gir en særdeles god komfort når du kjører i komfortmodus. Et lavt støynivå bidrar også til god komfort i kupeen.
Tar du turen til Agder Bil i Arendal kan du også oppleve komforten i GLC 300de, det kan anbefales, selv om du skulle komme fra en S-klasse.