Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Kia Sorento phev har vi kun testet litt kort her på Sørlandet før, så vi var litt spent på hvordan forbruket og opplevelsen ville bli på langtur.
Lørenskog
Kia Bil Norge holder til i Bertel O. Steen sitt hovedkvarter på Lørenskog, og det var her vi hentet Kia Sorento. En plug-in hybrid med Exclusive utstyrsnivå, som levert Drammen koster fra kr 669 900. Metallic lakk til kr 7 490 var på plass, og det var også «Tilleggspakke til Exclusive» til kr 19 900 som inneholder seter i nappa-skinn, sort taktrekk og stigtrinn.
Det første man merker er hvor utrolig romslig det er i bilen, enten man måtte befinne seg på seterad 1 eller 2. På seterad 3 er plassen litt mer avhengig av posisjonen på setene på seterad 2.
Så fort man slår på bilens blinklys i første kryss, så legger man merke til at det dukker opp en kameravisning i instrumentene som viser blindsona, genialt i kryss der du kan se om en syklist eller fotgjenger befinner seg i blindsona. Like genialt når man skal skifte felt på motorveien, og man kan se at det ikke er noe i blindsona før man skifter felt.
Man kjenner også på at komforten er god, at det er trivelig lyd fra anlegget, men vær obs på en innstilling på bilens navigasjonsanlegg. Dersom man slår av lyden må man også slå av at bilen skal dempe anleggets lyd når beskjeder fra navigasjonen skal dukke opp.
På varme dager var det godt å kunne velge kjøling i setet, noe som gjør langturer ekstra komfortable selv på varme sommerdager.
Forbruk og elektrisk rekkevidde
Forbruk av bensin på turen fra Lørenskog til Grimstad landet på 0,59 liter på mila, og på returen fra Grimstad til Lørenskog landet snittforbruket på 0,69 liter på mila. Det var en del regn og en god del kjøligere på returen.
Da vi skulle teste elektrisk rekkevidde ble det raskt kaldere utover kvelden, noe som gjorde at bensinmotoren kom på for å varme kupeen. Da vi hadde kjørt 61,6 km elektrisk var det 15% igjen på batteriet, noe bilen ønsker å ha tilgjengelig til hybridkjøring. Da var det i snitt brukt 0,02 liter på mila til bensinoppvarming.
Med nytømt batteri kjørte vi med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og fikk da et snittforbruk på 0,70 liter på mila.
Bakseteluksus
Det er mange ekstra komfortelementer for de som sitter i andre seterad i en Kia Sorento. Setene kan skyves fram og tilbake, og man kan justere ryggens vinkel. I døra finner man ikke bare en koppholder i armlenet, men også en flaskeholder lenger ned i dørlomma.
Yttersetene har varme i to nivåer. Solgardiner er det også mulig å trekke opp fra bakdørene. På forsetene finner man ladeplugger i sidene av setene inn mot midten, i tillegg til 12V og USB-plugg nede på midtkonsollen.
Passasjersetet foran har knapper på siden inn mot midten, slik at man kan justere det frem/tilbake og opp/ned dersom den som sist satt der hadde valgt en innstilling som ikke lenger passer.
Bagasjerom
Vi tok fram målebåndet for å se på litt størrelser på bagasjerommet, og med 5 seter i bruk har man et særdeles stort bagasjerom. Dybde på hele 107cm når setene på rad 2 er dyttet så langt tilbake som mulig for å optimalisere kneplassen. Det betyr at dybden kan øke en god del dersom man kan ofre noe kneplass på rad 2.
På det smaleste er bagasjerommet 107cm bredt, men bakom de to bakerste setene er bredden på hele 136cm. Med 7 seter i bruk blir dybden på 40cm.
Høyden fra bagasjeromsgulv i øvre posisjon og opp til taket er 77 cm.
I bagasjerommet er det knapper for å legge ned seter på andre seterad, og de er delt 60/40. På bakerste rad er det 50/50 deling av bakseteryggen.
Dieselmotor blir fort valget for de som skal dra store tunge saker bakom bilen, for den kan dra med seg inntil 2 500 kg. Den ladbare hybriden kan dra med seg inntil 1 500 kg bakpå hengerfestet.
Motor
Den ladbare hybriden har en systemeffekt på 265 hk og med 6 trinns automatkasse og 350 NM. Her er det en 1,6 liters bensinmotor på 180 hk som kombineres med en 91 hk elmotor. Batteriet på 14 kWt vil ikke tømmes, ettersom man ikke kan kjøre rent elektrisk lenger når batteriet kommer ned i 15%. AWD er alltid tilgjengelig.
Hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du prøve den nye Kia Sorento, og de kan også hjelpe deg å bestille en til deg og familien din.