Et døgn med Audi RS Q3

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi fikk lov til å få et døgn med villstyringen Audi RS Q3, og fant ut at den er usedvanlig god på å kombinere komfort og moro i en og samme bil, så det nesten blir to biler i en bil. En praktisk og komfortabel kompakt SUV med lekkert design utenpå og inni, og en heftig sportsbil ved å trykke på en knapp på rattet der det står RS.

RS-knappen
Vi våger å påstå at RS-knappen på rattet er noe av det mest sentrale du har på en Audi RS Q3, for dette er en bil man kjøper fordi man har et ønske om å få oppleve noe litt utenom det vanlige.
De to store solide pottene bak var fylt med to mindre potter, og når man trykket på RS-knappen kom det en helt annen lyd fra bilens motor og RS sportseksosanlegg, villdyret på 400hk som bor i denne bilen våknet til liv. En 2,5 liters femsylindret TFSI bensinrekkemotor med 400hk, 480NM og 0-100 på 4,5 sekunder, men det er måten kreftene leveres på som får fram gliset hos en som er glad i å kjøre bil aktivt på svingete vei. Her har du både lambdaregulering, bankeregulering, turbolading og avgassturbolading.
SUV og svingete vei er som regel sjelden en god kombinasjon, men med Audi Drive Select kan understellet strammes opp i RS-modus, og den krenging man normalt sett merker i SUV’er på svingete vei er rimelig fraværende i RS Q3, selv om svingenge er krevende.
Når man kjører i RS-modus kan man velge om man vil gire manuelt med padler bakom rattet, eller om man vil at automatgiret skal ta seg av giringen. Går man for automatisk giring vil også den holde lenger på hvert gir oppover i turtall, for å gi en mer sportslig kjøreopplevelse. Med manuell giring ved bruk av padlene bak på rattet får du dratt den enda lenger opp i turtall, og det er direkte moro!
Lyden, kreftene, hvor godt den takler veien, en opplevelse man lett kan bli smått avhengig av, og som man gjerne vil ha mer av, dermed må du være forberedt på at dersom du prøver en Audi RS Q3 så kan det være at det å levere den tilbake ikke blir så lett.

Praktisk og komfortabel
Fordelen med en kompakt SUV er at man får løst mye praktisk uten at bilen blir for stor av den grunn. Her har man for eksempel et baksete som kan skyves i lengderetning, sllik at man kan velge mellom maksimal bagasjeplass eller maksimal kneplass for de som sitter bak.
Med baksetene i bruk kan bagasjerommet bli inntil 530 liter, men da er kneplassen til de i baksetet begrenset. Man kan trekke henger med en RS Q3, inntill 1900kg, dermed kan den slags praktiske oppgaver også løses med denne bilen.
Setter man bilen i kjøremodus komfort så tenker man ikke nødvendigvis på at man har en knallsterk bensinmotor under panseret, for da cruiser den av gårde som en hvilken som helst annen Audi Q3 Sportback, med komfortabel fjæring, gode seter og svært lite lyd fra motor eller eksosanlegg. Dersom man trykker hardt på gasspedalen venter bilen bittelitt før den leverer alle kreftene i komfortmodus, sånn i tilfelle det var ved et uhell at du kom litt kraftig borti gasspedalen. I motsetning til RS-modus der kreftene kommer umiddelbart.
Dermed kan man ha en RS Q3 som en utrolig lekker familiebil i hverdagen, og bare trykke på en knapp de gangene man ønsker at den skal bli en fantastisk sportsbil.

Lekker
Testbilen var i fargen Mythossort, og her var det i tillegg en glanspakke sort og sort optikk som gjorde denne RS Q3 litt ekstra sort og stilig. RS sportseksos gjør at man ser to gedigne potter på hver side, egne støtfangere foran og bak, og bak har man også diffusor.
Store 21’’ 5-arms Trigon Antrasittsorte felger gjør også sitt til et svært så sportslig ytre på Audi RS Q3.
De rødlakkerte bremsekalipperne står utrolig godt til alt det sorte.
Innvendig finner vi S sportsseter, Bang & Olufsen Premium Sound system, ekstra mørke ruter bak og mye mer som befinner seg på listen over fristende ekstrautstyr.
Startprisen for Audi RS Q3 er kr 926 800, men vil du ha så mye ekstrautstyr som testbilen hadde lander man på kr 1 211 409.

Se den
Tar du turen til Audi Gromstad Auto i Arendal kan du se Audi RS Q3 i utstillingen, en svært lekker og sportslig kompakt SUV, med mange praktiske egenskaper i tillegg til all moroa den kan levere.
Ellers har de også fått inn Audi Q3 TFSIe, dersom du vil ha Audi Q3 som ladbar hybrid.