Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi slo av en prat med Yngve Stiansen da han hentet bilen for å finne litt ut hvordan de går fram i politiet når de skal velge seg en ny patruljebil.
Ulike biler til ulike tjenester
Er det slik at dere i Arendal reiser rundt for å teste biler, eller foregår slikt mer sentralt i politiet?
– Nei, hos politiet foregår dette sentralt hos Politiets fellestjeneste, der de tester og velger ut ulike biler til ulike tjenester, så melder vi inn behov for en ny patruljebil så er det Volvo V90 CC som blir valgt fremover, forklarer Yngve.
– I Agder er det noen som jobber sentralt med stab og virksomhetsstyring som har en plan over alt utstyret vi har, deriblant biler, de vet hvor gamle de ulike bilene er, hvor langt de har gått, om en bil skal flyttes fra en plass der det kjøres mye til en plass der det kjøres lite for å gi den lenger levetid og de sørger også for å få bestilt inn nye biler ved behov ut fra de budsjetter de har for biler, forklarer Yngve.
– Patruljebilen de har i Grimstad er mye på veien, og den de har nå har gått over 300 000km, så de blir nok glade for å få seg en frisk og ny patruljebil der, forteller Yngve.
– Dette er jo arbeidsplassen der de befinner seg store deler av arbeidsdagen, og da gir det en del ekstra motivasjon når man får en ny patruljebil å ferdes rundt i, forklarer Yngve.
– Politiets fellestjeneste har funnet ulike biler og bilmerker til ulike tjenester, og de lager langsiktige rammeavtaler med de ulike merkene om bilene vi skal bruke, så avtalen med Volvo strekker seg til 2025.
Rammeavtale
Vi snakker også med Ove Hagen hos Autostrada, som tydelig er fornøyd og stolt over den lekre nye patruljebilen de kan få levere ut til politiet.
Kan du si noe mer om denne rammeavtalen mellom Politiets fellestjeneste (PFT) og Volvo?
– Det ble inngått en avtale i januar 2020 mellom PFT og Volvo om levering av uniformerte og sivile patruljebiler og hundebiler som går fra 2020-2025, forklarer Ove.
– Vi synes jo dette passer midt i blinken til Volvo sin strategi for maksimal sikkerhet i sine biler, at de som sørger for vår sikkerhet får kjøre de sikreste bilene, forteller Ove.
Er dette spesialbygde biler for politiet?
– Den du ser her i dag er i stor grad en vanlig V90 CC B5 diesel mildhybrid med 235hk som kommer fra den normale produksjonslinjen, før den går videre til Volvo Special Vehicles som leverer et ekstra forsterket understell, ekstra forsterkede fjæringer og felger som er spesialtestet for å skulle være ekstra holdbare. Så leveres bilen til Handicare som setter inn en del spesialbygde skap og hyller som politiet ønsker i sine patruljebiler, forteller Ove.
– En politibil skal ikke bare leve lenge, men den skal også tåle å kjøres langt hardere enn det som er fornuftig for oss vanlige bilister når situasjonene krever det, forteller Ove.
– Så er det en del tekniske løsninger som gjør at bilens infotainmentskjerm kobles opp mot politiets system for å styre med blålys, sirener og annet som de har behov for å styre, forklarer Ove.
Bygget om i bagasjerom
Yngve Stiansen åpner bagasjerommet på Volvoen, og til høyre ser vi en skapdør med lås. Hva er det dere låser inn der?
– Politiet må jo være klare for å delta i skarpe operasjoner, og da har vi MP5 innelåst i en koffert i dette skapet, og ved siden av er vestene stroppet fast, forklarer Yngve.
– Her er det også en skinne til rambukk, og god plass til bag med personlige eiendeler som man trenger ved vakt med overnatting, forklare Yngve.
– Ekstra belysning er det også dersom man får behov for å se ekstra godt på natten baki bagasjerommet, forteller Yngve mens han peker på lys og brytere.
Ekstra sett med pedaler
Vi kikker inn i førerhuset på passasjersiden og ser et ekstra sett med pedaler. Hva er det dere bruker disse til? Er det sjåføropplæring?
– Ja, det stemmer, førerkortet skal fornyes hver 5. år når du har patrulje, og da brukes patruljebilen til oppfriskning og opplæring, så har vi jo også studenter og nye som skal ha sin opplæring, forklarer Yngve.
– Nå som vi går over til en helt ny bil blir det en del nettbasert opplæring, samt opplæring i bil med instruktør før man får lov til å kjøre den i aktiv tjeneste, forklarer Yngve.
– Når vi ikke holder på med opplæring tar vi ut det ekstra settet med pedaler, men det er sentralt for oss at vi kan bruke patruljebilene i oolitiet til opplæringsformål, forklarer Yngve.
Takker for tilliten
Ove Hagen hos Autostrada synes det er stas å få levere ut en solid og komfortabel V90 CC med firehjulstrekk og ekstra bakkeklaring til politiet. Utenfor Autostrada gir han en blomst til Yngve Stiansen.
– Vi vil gjerne takke for tilliten fra politiet, og gratulere med en flott ny patruljebil, måtte den gi mange gode og sikre arbeidsdager for de som er på patrulje, sier Ove.