Vi har sett på Kia EV6

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Kia Bil Norge inviterte motorpressen puljevis til visning av Kia EV6. En førproduksjonsmodell vil si at enkelte elementer kanskje ikke er helt på plass eller i den standard som kommer på selve produksjonsmodellen, men det kan ikke gjøres store endringer på en førproduksjonsmodell ettersom disse brukes til kollisjonstester og slikt.

Utvendig
Det er liten tvil om at dette er en helt ny og moderne bil fra Kia, med et fornyet syn på tigernese-designet som en Kia skal ha i fronten.

Førproduksjonsmodellen var ikke eksakt likt utstyrt som de utstyrsnivåene man har valgt å ta inn til Norge, men i sum lignet den mest på innstegsmodellen Exclusive, som også har sorte hjulbuer. Går man for GT-Line eller GT vil hjulbuene ha samme farge som bilen.

Dette er også den aller første elbilen fra Kia som er laget på en plattform som er spesialdesignet til elbilformålet. De elbilene Kia har til nå deler plattform med versjoner av bilen som har forbrenningsmotor. Kia EV6 kan dermed få en akselavstand på hele 2,9 meter, noe man ikke er vant med fra biler som er rett under 4,7 meter lange.

Ser man bilen fra siden ser man en linje som starter foran framhjulet og fortsetter bak framhjulet, går gjennom bakhjulet og fortsetter til baklysene og fram igjen på andre siden.

Dørhåndtakene er skjult i døra, men kommer ut når man nærmer seg bilen med nøkkelen i lomma, slik at man ikke trenger å trykke på dem for å få tak i dørhåndtakene. Dette er naturligvis gjort for å redusere luftmotstand og forbruk, noe som gir økt rekkevidde.

Ladeluken befinner seg bak på bilens venstre side, og er langt mer automatisert og skjult enn tidligere hos Kia. Ladeluken åpner man ved å trykke på den, eller fra en knapp i bilen eller fra app på mobilen. Den lukker seg også selv, slik at man ikke lenger trenger å tenke på om man husket å lukke ladeluken.

Interiør
Elektrisk justerbare seter med både varme og kjøling, der man også kan justere på sitteputens vinkel gir et godt grunnlag for en god førerposisjon.

Fra rattet kan du styre med den adaptive cruisekontrollen, telefon og stereo, nivå for regenerering og kjøremodusvalg.

I frontruta har du et avansert head-up display med augmented reality, det vil si piler og figurer som plasserer seg i virkeligheten du ser for å vise eller forklare deg som sjåfør noe. Det kan være veien du skal ta av når du bruker navigasjon, eller det kan være at bilen viser deg at den har kontroll på bilen foran deg, og din avstand til den. Hastighet og annen nyttig informasjon vises også på veien foran deg, og man slipper dermed å se så mye på de to 12,3 tommer skjermene som befinner seg i den store buede skjermen.

Midtkonsollen med girvelger og klimastyring for forsetene er svevende, og i etasjen under har man mange USB-tilkoblinger, samt plass til å legge det man vil lade slik at det ikke er i veien. Her kobler man også til mobilen dersom man vil bruke Apple CarPlay eller Android Auto.

Ekstremt rask lading
De fleste elbiler bruker 400V system for lading, og det har sine begrensninger når det gjelder ladehastighet. Men Kia EV6 bruker 800V system for lading, og har en omformer i bilen som brukes dersom man lader på en 400V hurtiglader.

IONITY har ladere som tilbyr 800V lading til biler som takler dette, og da kan man plutselig lade fra 10% til 80% på 18 minutter. Det følger med ett års abonnement hos IONITY med en ladepris på kr 1,65 per kWt, noe som gjør dette til den rimeligste hurtigladeren.

Da kan man få testet ut hvor ofte man hurtiglader, og om man ønsker å fortsette abonnementet hos IONITY. Kjører man en del langturer i løpet av et år kan det fort bli gunstig med abonnement hos IONITY også etter det første inkluderte året.

Motorer og priser
Det er i første omgang tre utstyrsnivåer som er lansert.
EV6 Exclusive: fra kr 469 900 – RWD – 228hk – inntil 515km rekkevidde – uten V2L.
EV6 GT-Line: fra kr 529 900 – AWD – 325hk – inntil 460km rekkevidde – med V2L.
EV6 GT: fra kr 599 900 – AWD – 585hk – inntil 400km rekkevidde – med V2L.

Man kan jo kanskje spørre seg hva V2L er for noe, men det handler om at Kia EV6 kan brukes til å gi strøm til husholdningsapparater, enten små som man vil bruke fra baksetet, eller større som man bruker utenfor bilen.

Skulle man ha en venn med en elbil som har gått tom for strøm, kan man lade den også fra Kia EV6.

Mye utstyr
Kia EV6 kommer med et vell av hjelpesystemer og støttesystemer, og har svært mye utstyr med tanke på at prisen ikke er høyere. Vi anbefaler en tur innom Bertel O. Steen på Stoa i Arendal for å høre mer om Kia EV6.