Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er mye VW ID.4 er bra på, men den gode støydempingen, det behagelige understellet, de gode setene, det gode rattet, den fine lyden fra anlegget, alt som omhandler samlebegrepet komfort er så rikelig tilstede, at det blir komforten som fester seg best i hukommelsen.
Litt om testbilen
Introduksjonsmodellene 1st og 1st Max selges ikke lenger, men 1st Max som vi testet er en ganske godt utstyrt modell, som på mange måter ligner mye på utstyrsnivå Max som selges i dag. Det 1st Max ikke har er de samme setene og skinn i dashbordet, men ut over det er de ganske likt utstyrt.
Testbilen var utstyrt med 21’’ felger og dekk, med 235-40-R21 foran og 255-40-R21 bak, det følger standard med 19’’ felger og dekk med VW ID.4, så 21’’ er ekstrautstyr. Store felger og dekk er lekkert, men ikke optimalt for forbruk/rekkevidde, så det er jo greit at man tar med seg med tanke på testresultatene vi har fått.
Langtur
Første tur gikk fra Frysjaveien i Oslo der VW Norge har hovedkvarter, og til Grimstad. Vi merket raskt at topografien kan bety mye for forbruket, for det er en del nedover fra Frysjaveien til Fornebu, og fra Liertoppen til Drammen. Så ved Drammen så vi et snittforbruk på 16,5 kWt/100km på tross av at hastigheten ikke er så lav på hele den strekningen.
Vi dro fra Frysja med 90% på batteriet og kom fram til Grimstad med 17% igjen, og da hadde vi ikke kjørt spesielt sakte på motorveiene nedover. Deilig å kunne kjøre «normalt» på motorveier og ikke behøve å lure på om man kommer fram.
Nå skal det sies at det kan være gunstig for en sjåfør med en liten pause dersom man skal kjøre i mange timer, og med elbil er det strategisk å legge de pausene til steder der du vet du kan lade. Da blir enhver langtur langt mer behagelig og sikker.
Når man ser tester av ladehastighet, kan det fort se ut som om man ikke kan stanse å lade før man har kommet under 10% igjen på batteriet, og at man da må vente til man har ladet til 80% før man kan dra videre. Det må man ikke, men gjør man det vil man oppleve best ladehastighet.
Vi anbefaler å lade når du uansett skal ha pause, for når du har plugget bilen i laderen er det ikke nødvendig å vente ved bilen som du må når du tanker den med bensin eller diesel, da kan du gjøre det du hadde planer om i pausen din mens elbilen lades.
Lokale tester
Vi har et par lokale tester som vi også tok med VW ID.4 1st Max på, den ene kaller vi landeveistesten, en 205km lang runde som starter og slutter i Grimstad. Den går på landeveier via Froland og over til Evje så man får med en del stigning. Så går turen til Kristiansand og Sørlandsparken, og på Rv420 tilbake til Grimstad fra IKEA.
Med 19’’ dekk og felger ville nok forbruket blitt lavere enn de 16,9 kWt/100km vi fikk. Vi brukte 46% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på om lag 446km på vår tur. Vi hadde mest 6-7 grader, men fra Kristiansand og til Grimstad ble det nærmere 10 grader. Det er en del kaldere enn det som er optimalt for å få mest rekkevidde, som er nærmere 20 grader. Vi kjører med cruisekontrollen i fartsgrensa på denne testen.
Vi har også en 50/50-test der vi kjører fra Grimstad til IKEA på Rv420, altså landevei, så tar vi motorveien tilbake til Grimstad. Da får vi om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t. Her kjører vi også med cruisekontrollen i fartsgrensa. Det var 6-7 grader under testen.
Her landet snittforbruket på 18,3 kWt/100km og vi brukte 16% av batteriet på den 71km lange testrunden. Her er det veldig upresist å beregne rekkevidde, men vi gjør det likevel, og kommer da til om lag 444km rekkevidde for vår tur.
I praksis betyr det at man med normal hverdagskjøring kanskje ikke trenger å lade mer enn en gang i uka, litt avhengig av hvor mye man kjører naturligvis. Da lader man hjemme på ladeboks, plugger inn før man legger seg og plugger ut neste morgen med full-ladet batteri. Både deilig og billig å kunne tanke bilen hjemme mens man sover.
Store valgmuligheter
VW ID.4 kan man få med to ulike batteripakker, en på 52 kWt og en på 77 kWt som vi testet. Det er også flere ulike utstyrsnivåer man kan velge mellom, og priser fra kr 349 000 til kr 509 000.
I løpet av sommeren kommer også ID.4 GTX, en ID.4 med en ekstra motor foran, som gir firehjulstrekk og hele 299hk. Den starter på kr 459 900 og kan bestilles nå.
Vi kan anbefale en tur til Gromstad Auto for å teste VW ID.4, men vi kan ikke love at det blir spesielt lett å levere den tilbake.
Det er lett å savne den gode plassen og den gode komforten som VW ID.4 leverer, det merket vi ekstra godt etter en uke med bilen da den måtte leveres tilbake til VW Norge igjen.