Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Piggfrie vinterdekk er ganske mye mykere enn sommerdekk, og gir mer rullemotstand, spesielt for elbiler som er noe tyngre enn sine søsken med bensin eller dieselmotor. Utstyrsmessig var det ingen ting som manglet på demobilen, en Exclusive med skinn og ventilerte samt oppvarmede seter, oppvarmet ratt og mye mer, men soltak hadde de ikke på den.
Motorvei
Fra Lørenskog til Grimstad er det om lag 288km, og vi dro fra Bertel O. Steen sitt hovedkvarter med full-ladet bil. Cruisekontrollen tok nok hensyn til eventuell feilvisning i speedometeret, så det gikk radig ned til Grimstad.
Vi kom fram med 24% igjen på batteriet, noe som skulle tilsi at Kia e-Niro fint takler om lag 379km med høy motorveihastighet på piggfrie vinterdekk.
Vi testet ikke hengerfeste, for det hadde ikke pressebilen blitt utstyrt med, men Kia e-Niro kan trekke inntil 300kg bakpå hengerfestet, og kan ha med seg sykler bakpå der også. Taklast testet vi heller ikke med, men det kan man også ha på denne elbilen.
På returen til Oslo var det kaldere, 3-5 grader mot 14 grader dagen vi dro sørover, men vi kjørte inn med cruisekontrollen i fartsgrensen.
Da vi kom fram til Lørenskog hadde vi brukt 73%, noe som tilsier en rekkevidde på motorvei, i kjølig temperatur, med piggfrie vinterdekk og med cruisekontrollen i fartsgrensa, på om lag 395km.
Landevei
Vi tok naturligvis med Kia e-Niro på vår 205km landeveistest, og da vi kom til Evje var 20% av batteriet brukt opp. Kia e-Niro har et 64 kWt stort batteri, og batteriets størrelse sammen med forbruket vil jo være avgjørende for om 20% er mye eller lite.
Temperaturen var 3-4 grader, ganske mye kaldere enn det som er optimalt, men selv med piggfrie vinterdekk leverer Kia e-Niro tilsvarende rekkevidde som flere nye elbiler gjør med sommerdekk.
På turen videre til Kristiansand og Grimstad ble det mer og mer tydelig at Kia e-Niro er langt mer effektiv når det ikke er så mange oppoverbakker, og vi kom fram etter 205km med 41% av batteriet brukt opp, noe som skulle tilsi en rekkevidde på om lag 500km.
WLTP-målinger tilsier en rekkevidde på 455km, og det var noe spesielt å slå WLTP med kald temperatur og piggfrie vinterdekk, det er ganske sjelden å oppleve for en som tester mye elbiler.
Blandevei
Vår test med 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t tok vi naturligvis også med oss Kia e-Niro på tur gjennom. Her var det omkring 4 grader varmt, tørr asfalt og lite vind.
Vi brukte opp 17% av batteriet på de 71 kilometerne, og selv om det er noe upresist å beregne rekkevidde etter en så kort test, gjør vi det likevel. Om lag 418km bør man kunne komme med disse forholdene. Det betyr at motorveihastighet på 100 km/t heller ikke er helt optimalt for å få lavest mulig forbruk for en Kia e-Niro.
Utstyrsnivåer og priser
Kia e-Niro kan man få i utstyrsnivå Active og Exclusive, og normalt sett er prisforskjellen mellom dem på kr 30 000.
Active starter normalt sett på kr 384 900, men nå er det kampanje på biler som er i Norge. Da får du med Teknikkpakke, som inneholder LED-lys foran, 10,25’’ skjerm med navigasjon, app-styring, telematics og skiltgjenkjenning. Du får også med vinterhjul og metallic lakk til kampanjepris på kr 389 900.
Exclusive starter normalt på kr 414 900, men her er det også kampanje på biler som er i Norge. Her får du med skinnseter med ventilasjon og minnefunksjon, samt vinterhjul og metallic lakk til kr 415 900. Tilsvarende utstyrt som pressebilen vi testet.
Konklusjon
Vi ønsket å finne ut om Kia e-Niro hang med nå som det har kommet mange nye elbiler på markedet, og det mener vi den gjør. Den har god rekkevidde, den har lavt forbruk, den er godt utstyrt, spesielt i Exclusive utgaven med skinn, og den har et design det er lett å like.
Den gang Kia e-Niro kom var det litt utfordringer for Kia Bil Norge å få tak i nok biler til å dekke etterspørselen, men nå som produksjonen og leveringssituasjonen er ordnet, kan du få bil kort tid etter du bestiller den.
Ta turen til Bertel O Steen på Stoa i Arendal, så kan du prøve en Kia e-Niro selv. Husk å booke prøvekjøringen i forkant.