Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Her er det naturligvis et menyvalg som kan hjelpe deg med å få stilt inn førerposisjonen optimalt ut fra høyden din, men du kan også bruke touch-knappene i døra, og setemenyen som befinner seg under komfortinnstillinger, sammen med massasjeprogrammene og innstillingene for stemningsbelysningen. Klarer du ikke å sitte komfortabelt her må jeg bare beklage, da finnes det ikke håp for deg i noen biler på markedet.
Deilig dieselmotor
Vi hadde fått låne en Mercedes-Benz S 400d 4Matic lang utgave, den har en 3 liters seks sylindra dieselmotor som leverer 330hk og 700NM på en usedvanlig kultivert måte. Selv om man velger kjøreprogram Sport+ så leveres kreftene på en måte som ikke skal skremme den som sitter i VIP-setet bak på høyre side.
At du har mer enn nok krefter bevises når du flytter nesten 5,3 meter langt luksusflak av en bil på over 2 tonn fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder.
Dette dieseldyret må da være fryktelig tørst tenker du kanskje? Med et oppgitt forbruk i forhold til WLTP-målinger på 0,80-0,94 liter på mila skulle man kanskje tro det, men på turen fra Lørenskog til Grimstad brukte den 0,63 liter på mila uten at det ble gjort noen forsøk på å kjøre ekstra billig. De som hevder at utviklingen har stanset for dieselmotorene kan ikke ha kjørt noe som dette før, det er rett og slett imponerende.
VIP sete
Hva er egentlig et VIP sete i en bil? Joda, det er det høyre baksetet i testbilen, der du har muligheten til å nærmest legge ned setet. Setet foran på høyre side går fram, og dine ben løftes opp av leggstøtten i setet, slik at føttene kan plasseres på fotskammelen som kommer fram fra høyre forsete.
Du har en myk og god nakkepute, og mellom de to eksklusive baksetene har du en skjerm du kan plukke ut, og styre det meste av massasjeprogrammer og underholdning. Nedi armlenet finner du et par HDMI-tilkoblinger, slik at du kan se på yndlingsfilmen på den store skjermen i nakken på forsetet, og nyte lyden fra Burmester 4D Sourroundanlegget, eller fra hodetelefoner med blåtannoverføring dersom du vil ha litt mer privatisert lydopplevelse.
4D? Ja, det er den fjerde dimensjon, der du føler musikken i stolryggen, som om du faktisk var på konsert med digre høyttalere som får det til å bevege seg i kroppen din. Her kan du naturligvis stille inn hvor mye du ønsker å oppleve av denne fjerde dimensjon, fra 0 til 10, individuelt i hvert enkelt sete naturligvis.
Som regel når jeg tester biler sitter jeg kun i forsetet, men her i denne S-Klassen måtte jeg også teste baksetene til en del mer enn å se om jeg fikk plass. Teste ut massasjen og de ulike design man kunne velge på stemningsbelysningen. En uke med denne bilen var virkelig ikke nok til å rekke å oppleve alt.
Hei Mercedes!
Jeg har snakket en del engelsk til Mercedes-Benz, men i nye S-Klasse kunne jeg for første gang snakke norsk, og du verden så mye bilen forstår om man bruker noen korrekte nøkkelord.
Hei Mercedes!
Ja, hva kan jeg hjelpe deg med?
Sett temperaturen til 21 grader.
Jeg justerer temperaturen din.
Ja da, bilen hører naturligvis hvem som snakker, og justerer temperaturen i denne personens klimasone, ikke de andre sin klimasone.
Du kan be den åpne eller lukke solgardina i taket, du kan få bilen til å sette på det massasjeprogrammet du ønsker, eller slå det av når du har fått nok. Her er det bare å sette seg inn i mulige kommando-ord, så du og bilen blir ekstra gode venner.
Augmented reality
Foran sjåføren, i veien, ser man informasjonen fra head-up displayet som også inkluderer head-up display. Det er naturligvis i farger, klart og tydelig, og med massevis av nyttig informasjon.
Man ser at bilen vet om bilen foran deg, bruker du navigasjonen vil en pil suse fram til krysset der du skal ta av, og bli til mange piler som peker dit du skal, og du ser de vokser når du kommer nærmere og nærmere der du skal ta av. Her kjører du ikke av feil med bruk av navigasjonen.
Mellom instrumentene kan man også slå på 3D visning, som gjør at for eksempel kartvisningen legger seg innover i skjermen. Dessverre helt umulig å ta bilde av, men svært lekkert og stilig å se på.
Du kan få hjelp av bilen til å skifte hastighet på cruisekontrollen når du kommer til en ny fartsgrense, eller du kan slå det av, så du velger selv hvor mye hjelp du vil ha.
Fjæringskomfort
Jeg har testet mange hundre biler, men denne fjæringskomforten gir hakeslepp, for det er som om de har fått tak i noen komfortfjæringer fra en annen verden. Enhver ujevnhet fanges opp og dempes uten at de som er inne i bilen skal merke noe nevneverdig til det.
Støydempingen er prioritert i vegger, gulv, tak og vinduer, og det er en nytelse å cruise av gårde i 110 km/t på motorvei med elendig og bråkete asfalt. Man får helt utrolig lyst til å cruise nedover Europa med den, men det kan man ikke riktig enda.
Hadde jeg fått spørsmålet: Dersom du kunne velge 1 bil du kunne kjørt til Spania med, hvilken hadde det vært? Da er jeg ganske sikker på at jeg ville svart Mercedes-Benz S 400d 4Matic lang utgave takk!
De 1 290km vi rakk å kjøre denne drømmebilen mens vi hadde den merket vi knapt, man kommer jo fram mer uthvilt enn da man dro i en bil som dette. Det eneste som gjør skikkelig vondt er at den er litt for dyr for min økonomi.
Det skal komme en ladbar hybrid av nye S-Klasse med inntil 100km elektrisk rekkevidde, og så kommer også EQS etter hvert for de som vil kjøre elektrisk luksusbil. Hos Agder Bil i Arendal kan du få mer informasjon om S-Klasse og det som er på vei.