En litt ekstra sportslig Toyota C-HR

Sander Blomgren – Agderposten Medier

Dersom du ikke har kjennskap til Toyota sine nye GR modeller er det forståelig. GR, eller Gazoo Racing, er en avdeling av Toyota som sjefen selv, Akio Toyoda, satte i gang. Han er svært interessert i motorsport, og har selv bidratt aktivt til å få utviklet mange av bilene vi i dag ser komme rullende ut fra Toyota med et «GR»-emblem på.
Gazoo Racing kan på mange måter sammenlignes med BMW sin M-avdeling, eller Mercedes sin AMG-satsning, der målet er å gjøre en del bilmodeller ekstra sportslige. Selv om det ikke er mange år siden Toyota igjen dukket opp i motorsporten har de allerede vunnet mye.
Toyota sine GR-biler, GR Supra og GR Yaris, har ikke bare endret utseende og understell, men motor og alt ved bilen er gjennomgått og tunet for å gjøre bilen til en skikkelig sportsbil.
Toyota GR Sport modellene har i all hovedsak kosmetiske endringer som gir bilene et mer sportslig utseende utenpå og inni. Noe vi tidligere har sett på Toyota Corolla GR Sport.
Toyota C-HR GR Sport bygger på den vanlige C-HR, men den har fått et mer sportslig utseende innvendig og utvendig. Den har også blitt utstyrt med et mer sportslig understell enn en vanlig C-HR, så det er ikke kun kosmetiske endringer som er foretatt for denne bilmodellen. C-HR GR Sport kan velges med 2 ulike motorer, en 1,8 liters bensinhybrid med 122hk eller en 2,0 liters bensinhybrid med 184hk. Dette er to motorer man kjenner til hos C-HR fra før.

Unikt utstyr for C-HR GR Sport:
– Oppgradert understell
– GR 19¨ aluminiumsfelger
– GR sportsratt med røde sømmer
– GR sportsseter med kontrastsømmer i delskinn, Inspirert av Toyota sine andre GR modeller
– Sort bi-tone tak og sort takspoiler
– GR sidespeil, grill, sidelister, og flere detaljer i sort.
– GR støtfanger foran og diffuser bak.
– Apple carplay/ Andriod Auto
– 8’’ multimediaskjerm

Priser

Den nye C-HR GR Sport kommer som nevnt med to ulike motoriseringer, og det er naturlig nok ulike priser for de to. 1,8 liters motorvarianten av C-HR GR Sport starter på kr 422 800 + levering, og 2,0 liters varianten av C-HR GR Sport koster fra kr 458 500 + levering til Toyota Arendal.

Hybrid
Vi ble overasket over hvor mye denne bilen kjører elektrisk på helt normal hverdagskjøring. Både i byen og på motorveien der det er litt flatt, eller går litt nedover, vil den bruke alle de sjansene den får til å kjøre elektrisk. Vi testet den store 2,0 literen med 184hk. Den kjørte vi fra Arendal til Kristiansand på motorveien med et forbruk på 0,51 l/mil. I bykjøring er forbruket svært avhengig av hvor hard du er på gassen, men man kan fint kjøre over 50% av tiden på ren strøm.
Strømmen produserer bilen i nedoverbakker og ved oppbremsing, og lagrer dette på et lite batteri som den kan hente strøm fra når motstanden i omgivelsene er lave.
Dersom du ønsker ren EL kjøring er det mulig i hastigheter under 30 km/t. Da kan du trykke på en egen «EV-mode» knapp. Det er supert dersom du kjører i parkeringshus eller midt i byen og ikke ønsker å bruke drivstoff på slike områder.
Toyota var veldig tidlig ute med hybridbiler, og har gjennom mange år perfeksjonert hybridbilen som vi ser på markedet i dag, og det merker vi resultatene av når vi kjører den nye C-HR GR Sport.

Kjørefølelse
Ettersom en GR Sport-modell har mest endringer som handler om utseendet, kan det være lett å glemme at C-HR GR Sport også har et mer sportslig understell. Det at understellet på denne bilen ble oppgradert gjør at den føles enda mer stabil på svingete veier, samtidig som den føles enda mer sportslig under kjøreturen.
Når man slår sammen den gode fjæringen med testbilen sine 184hk, og alle GR Sport-elementene som mer sportslige seter og et mer sportslig ratt, gjør at C-HR GR Sport leverer en mer sportslig kjøreopplevelse enn en vanlig C-HR gjør.
Med 2,0 liters motoren vil du også få mulighet til å kunne sette girkassen i «M», eller manuell, som igjen gjør det ekstra gøy når du ønsker å kjøre bilen litt aktivt på svingete vei. Dette er helt klar en bil som bør vurderes dersom du er på utkikk etter en litt ekstra sporty crossover.
Toyota Arendal har en demobil du kan booke for prøvekjøring, og de har også en utstillingsbil i de nyoppussede butikklokalene som du du kan ta en nærmere kikk på når du er innom.