Vi har testet den nye Toyota Mirai

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hynion har åpnet to pumper for Hydrogen på Høvik i Oslo, og det var her vi fylte på Hydrogen da vi testet Toyota Mirai i Oslo-Østfold området. Det er imidlertid planer for et nettverk av fyllestasjoner fra danskbaserte Everfuel i Norge, spesielt da på aksene Oslo-Sørlandet-Stavanger-Bergen, Oslo-Bergen over fjellet, samt Oslo Trondheim innen 2023.

Produksjon i Kvinesdal
I nyhetene i det siste har vi også hørt om storskala produksjon av hydrogen i en ny fabrikk som skal bygges i Kvinesdal, der man skal utnytte overkapasitet i strømproduksjonen til produksjon av hydrogen, som er langt enklere å lagre enn strøm.

Noen fordeler med hydrogen
Hydrogen kan lages uten noe form for utslipp av klimagasser, og det kan brukes like rent, eneste avfallsprodukt er vann som i utgangspunktet kan drikkes, men det blir neppe brukt til det.

I byer med over 10 millioner innbyggere er man helt avhengig av løsninger som hydrogen gir, fordi strøm-systemet i byene ville kollapset om så mange mennesker skulle ladet sine elbiler samtidig med det forbruket man har av strøm ellers i byen.

Fordi hydrogen enkelt kan lagres, kan man også enkelt flytte på hydrogen, og sånn sett ha produksjonen en annen plass enn forbruket. I Sverige har man også en hydrogenstasjon som er utstyrt med solcellepaneler, som gjør at hydrogenet produseres lokalt på selve hydrogenstasjonen med solenergien som tilføres.

Det tar om lag 3-4 minutter å fylle en hydrogenbil med hydrogen, og så kan man kjøre om lag 500-600 kilometer uten noe form for forurensning. Ganske genialt for taxi, kjøreskoler og andre som helst ikke ønsker at fremkomstmiddelet skal lade i 30-45 minutter på en ladestasjon flere ganger i løpet av en dag med mye kjøring.

Ulykken som var på fyllestasjonen i Sandvika har gjort at man nå er langt mer nøyaktig med god utlufting, og alle rutiner og regler, slik at det aldri kan skje noe slikt igjen. Dette er jo bra for oss forbrukere, men det gjør også at godkjenningen av nye stasjoner har tatt noe mer tid enn man kanskje så for seg.

ASKO ser at batteridrevne lastebiler nødvendigvis må ha kort rekkevidde for å ikke miste noe av den sentrale lastekapasiteten, med hydrogen blir rekkevidden mange ganger så lang som med elektrisitet, og man øker nyttelasten i forhold til diesel som brukes i dag.

Hydrogen ser man også løsninger for i skip og i tog og annen form for transport, så det er liten tvil om at hydrogen er en vekstnæring.

Er hydrogenbil bedre enn elbil
De aller fleste vil kunne klare sine transportbehov med de nye elbilene vi ser på markedet i dag og på vei inn i markedet i nær framtid, og det er ingen som påstår at hydrogen er en mer effektiv løsning for fremdrift av en bil, eller en billigere løsning enn elbil. I Norge har vi heller ingen byer som er i nærheten av å få kapasitetsutfordringer på strømleveranse ved valg av elbil. En hydrogenbil vil man heller ikke tanke hjemme, som man gjør med elbilen mens man sover, men man tanker på en fyllestasjon.

Hydrogenbilen vil derfor alltid kun være et supplement til elbil her i Norge, fordi den kan dekke andre behov for de som ikke har tid/mulighet til å redusere nyttelast eller stanse mer enn 4 minutter for å lade. I andre land med større byer og knapphet på strøm vil den bli mer sentral, ettersom hydrogen kan produseres der det ikke er knapphet på strøm og sendes der man har denne knappheten.

Toyota Mirai
Toyota Mirai har man hatt før også, men den nye Mirai er en ganske stor forvandling, og nærmest en klassereise inn i det mer eksklusive og lekre. Både utenpå og inni ser nye Mirai langt lekrere ut.

Da vi satte oss ned i de gode skinnsetene var det mye som minnet oss om den lekre Toyota Camry, selv om det også var noen forskjeller. Jeg måtte for eksempel spørre hva H2O knappen på venstre side av rattet var til, og fikk forklart at man kunne slippe ut det vannet som bilen hadde produsert før man parkerte i garasjen, ved å trykke på denne knappen.

De som sitter i baksetet kan ta ned midtarmlenet, og få fram et kontrollpanel som man også kjenner igjen fra topputgaven av Camry. Her kan man styre med setevarme og seteventilasjon bak, temperaturen i klimason bak, justere volum og litt annen snacks.

Drivlinjen
Bilen er utstyrt med en elektrisk motor, som i en elbil, men elektrisiteten til framdriften kommer fra strøm som lages av hydrogen som er om bord i bilen. Den har også et batteri, slik at man kan ta vare på strøm som regenereres, man bruker av batteriet under sterk akselerasjon, i tunge oppoverbakker og av og til når det er svært lite motstand, som et supplement til strømmen man kan lage rett fra hydrogen.

Når man kjører hører man ikke mer lyder enn om man kjører elbil, og selve opplevelsen er også ganske lik som om man kjører en elbil. Komforten er like god som i Camry, men kanskje et hakk bedre ettersom det hele foregår ganske så lydløst.

Hva koster hydrogen?
De færreste har forsøkt å tanke hydrogen, og lurer nok på hva det koster. Jeg kan bare svare for hva det kostet den dagen jeg tanket, og da var kiloprisen kr 108. Hydrogen selges i kg og ikke i liter, og man kommer om lag 100km på 1kg hydrogen, noe som gir en kilometerpris på 1,08 for Toyota Mirai med den hydrogenprisen jeg tanket til.

En tank tar 5,6kg om den er helt tom, men det er den jo sjelden når man skal fylle. Foreløpig har man ett valg på hydrogenstasjonen, og det er «fyll tanken». Man får ikke helt 100% full tank enda, det skjer nok ikke før det er flere fyllestasjoner som er operative, slik at man vet at det ikke blir «tomt» for hydrogen på fyllestasjonen. Med flere hydrogenbiler i drift blir det også øket kapasitet på fyllestasjonene.

Det var noe underlig deilig med å fylle tanken på 3 minutter og kunne kjøre videre, og allikevel ikke forurense noe. Jeg skjønner de som vil ha hydrogenbil, og har ingen problemer med å se de som foretrekker hydrogen som drivstoff framfor elektrisitet ut fra sine behov for kortest mulig stans for å fylle tanken.