Råtassen 508 PSE

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I følge Peugeot er 508 PSE bare starten på en produktoffensiv, så det blir også spennende å følge med på hva som dukker opp fremover!
Vi henter Peugeot 508 PSE hos Bertel O. Steen på Lørenskog, og koser oss med både design, krefter og komfort på vei til Sørlandet. Det merkes at man kjører en bil som kan flytte seg fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Til sommeren
Vi besøkte både Chr Repstads Sønner i Grimstad, og Agder Bil med 508 PSE, og Odd Gunnar Repstad kunne fortelle at han hadde bestilt inn en 508 PSE, så litt utpå sommeren regnet han med at den skulle dukke opp i Grimstad. Dermed blir det mulighet for å få se nærmere på alle de lekre designdetaljene som er unike for akkurat denne bilen.
Her er det også mye unikt som man ikke ser, som en 200hk turbomatet bensinmotor og en elektrisk motor foran med 110hk og en elektrisk motor bak med 113hk. Firehjulsdrift er man heller ikke bortskjemt med på vanlige 508, men på 508 PSE får man det også.

Lav stasjonsvogn
De som virkelig er glade i å kjøre biler, og ikke bare sitte på med dem, har sansen for å sette seg ned i en bil, og det gjør man med 508 PSE som er litt senka i forhold til en vanlig 508.
Da kommer man nærmere bakken, og kroppen får en kjøreposisjon som mange småautofile er ekstra glade i.
Vi har målt en del bagasjerom i det siste, for å få litt tall på det vi ser og oppfatter, og vi vet dermed at hele 113cm bredde i bagasjerommet er mye, det samme er en dybde på 104cm.
Man kan også velge 508 PSE som sedan, dersom man ikke er glad i stasjonsvognutseendet, men liker man stasjonsvogn er det ikke lett å finne en som er kulere utseendemessig.

Elektrisk rekkevidde
Peugeot 508 PSE skryter ikke av ekstrem elektrisk rekkevidde, men i følge WLTP-målinger så skal den kunne oppnå inntil 42km.
Den dagen vi kunne teste den elektriske rekkevidden var det våt asfalt fra nattens tunge regnvær, og bare pluss 3 grader. Det er ganske langt unna de forhold WLTP-målinger blir foretatt under. Bilen anslo ved start at den skulle klare å levere 34km elektrisk kjøring, men det ble nesten 38km på tross av forholdene.
Da vi kjørte fra Lørenskog til Oslo regnet det mye av veien, og snittforbruket på turen landet på 0,63 liter på mila. Da vi skulle tilbake var det ikke regn, og snittforbruket landet på 0,60 liter på mila.

Sport eller komfort
En bil som leverer sportslige egenskaper har gjerne litt hardt og direkte oppsett på fjæringer, slik at man raskt blir ferdig med ujevnheter, samtidig som man får tydelige tilbakemeldinger fra underlaget om dets beskaffenhet. Dermed kan man kjøre raskt, trygt og krengefritt på svingete og krevende vei.
En bil som leverer mer komfort, glir gjerne over det som er av ujevnheter uten å bry verken sjåfør eller passasjerer med den slags trivialiteter. Dette gjør enhver langtur med bilen til en fryd.
Kan en bil levere begge deler? Vi tør påstå at det er mullig! 508 PSE er meget komfortabel på langtur i kjøremodus Komfort, og i kjøremodus Sport kan du kose deg med direkte tilbakemeldinger i en krengefri tilværelse i samme bilen.
At du på langturen kan velge mellom en god del ulike massasjeprogram er også med på å gjøre langturen til en fryd, og lyden fra Focal anlegget bidrar med god lydkvalitet på den underholdningen du velger å lytte til.

Nesten alt er standard
En Peugeot 508 PSE leveres ikke med en lang liste med ekstrautstyr, for her er det aller meste med som standard. Ja, seter med elektrisk justering, minnefunksjon og massasje er standard. Focal anlegget er standard. Det eneste du kan velge i tillegg er soltaket, varmetråder i frontruta under vindusviskerne, og eventuelt en annen lakk enn den Grå Sellenium som er standard.
Kan man dra henger med den?
Jo, man kan det også, inntil 1260kg bakom sedanen og 1270kg bakom stasjonsvogna.
508 PSE sedan koster fra kr 684 900 og Sport Wagon (SW) koster fra kr 699 900.
I Grimstad kan du ta kontakt med Chr Repstads Sønner, og i Arendal Agder Bil for å få bestilt din egen råtøffe Peugeot 508 PSE.