Opel Mokka-e på 12 timers test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Da jeg skulle knipse bilder av Opel Mokka-e i Grimstad kom det en dame bort til meg for å spørre om dette var den nye Opel Mokka elbilen, og hun måtte bare kikke nærmere på den, så det er tydelig at det er mange som har gledet seg til denne skulle komme.

Fire utstyrsnivåer
Opel Mokka-e får du med 136hk og en 50kW batteripakke uansett utstyrsnivå.
Innstegsmodellen heter Edition, og koster fra kr 291 100, her får du blant annet med oppvarmede forseter og oppvarmet skinnratt, cruisekontroll, ECO-LED hovedlys med automatisk fjernlysassistent, varmepumpe, 16’’ alufelger, regnsensor og mye mer.
Elegance er neste utstyrsnivå, og starter på kr 305 100, og her får man med 17’’ alufelger, beskyttelsesplate foran og bak sølvfarget, parkeringssensorer foran og bak, 180 ryggekamera, ambientebelysning, 2xUSB plugger bak, speiling av mobil med Apple CarPlay eller Android Auto og mye mer.
GS Line Pack er nest øverste utstyrsnivå som starter på kr 323 100, og her får man 18’’ alufelger, røde elementer i designet utenpå og inni, sort innvendig tak, sportspedaler med aluminiumsdekor, adaptiv fartsholder, aktiv filposisjoneringsassistent med mer.
Ultimate er toppmodellen som starter på kr 343 100, og det var dette utstyrsnivået testbilen hadde. Her får man med parkeringsassistent, IntelliLux LED Matrix adaptivt frontlyssystem med 7 segmenter i hver lykt, comfortseter i Alcantara/skinneffekt med forsterket polstring for økt komfort, nøkkelløs åpning låsing av dør som bruker avstanden nøkkelen har fra bilen til å automatisk låse den opp eller igjen. Pure Panel 12’’ førerinfo-skjerm i farger, programmerbar varming/kjøling via infotainmentskjermen med mer.

Ut på tester
Når vi tester elbiler velger vi kjøreprogram normal/komfort, som ofte har et eco-program under og et sportsprogram over. For Opel Mokka-e vil det si at vi hadde 109hk tilgjengelig under våre tester. Velger man Sport får man 136hk og velger man Eco får man 82hk. Vil man oppnå optimale rekkevidderesultater når man selv kjører bilen, er det dermed lurest å velge kjøreprogrammet Eco.
Vi hadde Opel Mokka-e i 12 timer, men rakk gjennom en del tester likevel. Første test ut var den 205km lange Evjeturen som vi kaller for landeveistesten, fordi alle kilometerne kjøres på veier med maksimalt 80 km/t fartsgrense, og i all hovedsak veier man definerer som landevei. En del oppover fra Froland til Evje, og en del nedover igjen til Kristiansand.
Vi hadde tørre fine veier, temperatur mellom 8 og 11 plussgrader og en del vind da vi testet Opel Mokka-e på landeveien. Vi brukte opp 68% av batteriet på turen, noe som med enkel prosentregning gir en beregnet rekkevidde på om lag 301km under de forhold vi hadde.
Neste test var 50/50 landevei/motorvei som strekker seg over 71km. Temperaturen hadde sunket til 6-7 grader, men vinden hadde også løyet noe. Mokka-e brukte opp 28 prosent av batteriet på turen, noe som tilsier en rekkevidde på nesten 254km under de forhold vi hadde.
Forbruket på 50/50-testen oppga bilen til å være 17,3 kWt/100km. Vi målte forbruket i 100 km/t på motorveien i 30km og fikk da et forbruk på 19,3 kWt/100km. Forbruket på landeveien mellom Grimstad og IKEA lå på 16,5 kWt/100km. Dermed er det lett å fastslå at Opel Mokka-e bruker vesentlig mindre strøm på landeveiskjøring i forhold til motorveikjøring.

Mer subjektivt
Våre opplevelser under test blir av en mer subjektiv karakter, som å mene at støynivået i bilen er behagelig, og som å mene at IntelliLux LED-Matrix lysene er meget gode selv på helt mørklagt vei.
Vi synes rattet var godt å holde i, og det er standard fra innstegsmodellen, til og med oppvarming av ratt var standardutsyr. Kjørefølelsen opplevdes komfortabel, men i en sportslig retning, det vil si at man ikke «kobles fra veien», men at man kjenner på veien på en komfortabel måte.
At vi synes Opel Mokka-e har hentet kule elementer fra designet til Opel Manta, og ser meget stilig ut i markedet blant kompakte SUV’er er også noe man må definere som en subjektiv mening.
Vi hadde også stor sans for Pure Panel instrumentpanelet, der man også får opp batteriprosenten sammen med den estimerte rekkevidden. Dermed er det enklere å bli kjent med bilen og hvor langt man kommer med den.

Book prøvekjøring
Vi hadde noen fine timer med Opel Mokka-e, en kompakt SUV som har unyttet plassen innvendig på en meget god måte, som vi hadde sansen for å både kjøre og beskue.
Hos Auto-Car på Stoa kan du booke prøvekjøring av Opel Mokka-e, og du kan få hjelp til å få bestilt deg din egen.