Mercedes-Benz GLA 250e ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mercedes-Benz GLA kan du få med bensinmotor i 2 ulike AMG-versjoner som begge har 4Matic firehjulstrekk, og du kan få den med dieselmotor 200d som også har 4Matic firehjulstrekk. Plug-in hybriden heter 250e, og den har fremhjulsdrift.

To motorer
Den ladbare hybriden har den fordelen at den kan lades hjemme mens du sover, og kan da kjøres elektrisk neste dag.
Da vi skulle teste den elektriske rekkevidden var det svært få faktorer som var optimale for å oppnå lengst mulig elektrisk rekkevidde. Piggfrie vinterdekk er langt mykere enn sommerdekk, og tar vekk en god del rekkevidde. At det er regn med våt asfalt og kun 5 grader ute er også et par faktorer som stjeler elektrisk rekkevidde. Dermed ble vi ganske overrasket over at vi kom 51km elektrisk under disse forholdene. Med sommerdekk, tørr asfalt og noen flere plussgrader kan man komme mye lenger.
For mange holder «over 5 mil» elektrisk rekkevidde i massevis til den daglige kjøringen.
Den elektriske motoren er på 102hk, og gir en komfortabel framdrift i den ikke alt for store GLA. Bensinmotoren er på 160hk, og velger man sportsmodus vil begge motorer samarbeide om å gi GLA 250e 218hk og 450NM, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder.

Forbruk
Da jeg hentet Mercedes-Benz GLA 250e hos Bertel O. Steen sitt hovedkvarter på Lørenskog og kjørte 288km til Grimstad med den, så landet snittforbruket på 0,5 liter på mila. Vi kjørte ikke spesielt sakte, og tenkte kanskje den ville bruke mye mer tilbake. Kanskje det var mye lettere topografisk å kjøre til Sørlandet, men det var eksakt samme snittforbruk på veien tilbake, 0,5 liter på mila med 18’’ piggfrie vinterdekk på. Med sommerdekk ville snittforbruket blitt lavere.
På disse Oslo-turene kjørte GLA 250e rundt 100km elektrisk. Hvordan er det mulig dersom den elektriske rekkevidden er om lag 50km? En ladbar hybrid tar vare på energien som produseres på en kjøretur, og her er Mercedes-Benz ekstra gode, noe som da har gitt nesten like mye kjøring på regenerert elektrisitet som den man ladet opp før man dro på tur.
Da vi kjørte testen på elektrisk rekkevidde, så målte vi også snittforbruket med cruisekontrollen i 100 km/t, og den landet på 0,52 liter på mila.
Det betyr at man fint kan reise på langtur med en GLA 250e uten å måtte bekymre seg for et høyt bensinforbruk.

Mye utstyr
Testbilen fra Mercedes-Benz Norge var pakket full av alt mulig utstyr, og det er også noe som er moro med Mercedes-Benz, at selv om man går for modeller som er i A-klassen, så får man tilgang på alt mulig utstyr til bilen.
Testbilen hadde for eksempel Burmester surround soundsystem, tilhengerfeste som den kunne trekke inntil 1800kg på, Multibeam LED lys med adaptive langlys, Memorypakke til de elektrisk justerbare setene, Mercedes-Benz navigasjon med Augmented Reality og mye mye mer.
Navigasjon med augmented reality betyr at bilen viser film av det som skjer foran bilen i navigasjons-skjermen, og legger til skilt og blå piler slik at du lett skal se hvor du skal ta av veien. Systemet fungerer utmerket i all slags vær, fordi kameraene er bakom frontruta, og vindusviskeren sørger for at man ser klart fremover.

Praktisk
GLA har et veldig praktisk baksete, som kan skyves fram/tilbake, og der man kan justere ryggens vinkel. Dermed kan man velge om man ønsker å prioritere benplass eller bagasjeplass uten å måtte legge ned noen seter.
Et tredelt baksete gjør det også mulig å legge ned midtsetet for gjennomlasting av lange saker som for eksempel ski man ikke ønsker å ha på taket. Fleksibel og praktisk.
Vi synes også det er veldig praktisk at Mercedes-Benz på GLA har gått for skjult ryggekameralinse, som kommer fram når du setter bilen i revers. Dermed har man alltid et klart bilde til bilens ryggekamera.
Komfortnivået og materialkvaliteten overgår det meste konkurrentene byr på i klassen, men går man opp til GLC vil man merke at Mercedes-Benz har flere nivåer av komfort for de ulike klassene sine.
Hos Agder Bil kan du få teste GLA 250e og EQA, så kan du jo vurdere om det er elbil eller ladbar hybrid som er mest optimal for deg, eller om du kanskje vil ha den med dieselmotor eller som AMG.

Nå har det også blitt mulig å bestille EQA 300 4Matic med 228hk fra kr 444 000, og EQA 350 4Matic med 292 hk fra kr 466 000. For de som vil ha den som elbil med firehjulstrekk og trekkevne på inntil 1 800kg på hengerfestet.