Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I BIL nr 4 hadde vi en test av samme bilen på glatta og med vinterdekk, og da syntes vi den var forholdsvis effektiv med tanke på temperaturer rett i overkant av null grader, våt asfalt og piggfrie vinterdekk, så vi gledet oss til å få testa den på tørr asfalt, med sommerdekk og mellom 8 og 10 plussgrader som vi hadde på våre tester nå i vår.
Det er forskjeller
For elbiler er det merkbare forskjeller mellom vinter og sommer når det gjelder forbruk og rekkevidde.
I vinter fikk vi et forbruk på 50/50-testen på 20 kWt/100km for iX3, og nå fikk vi 16,9 kWt/100km. Beregnet rekkevidde nå i vår landet på 462,5km på denne testen der om lag 50% av turen foregår på landevei og 50% på motorvei med mest 100 km/t fartsgrense.
Da vi kjørte 205km på landevei i vinter landet forbruket på 17,7 kWt/100km, og 51 prosent av bilens batteri ble den gang brukt på turen, noe som tilsa en rekkevidde på landevei i vinter på hele 402km.
Nå i vår brukte bilen 15,4 kWt/100km og 43 prosent av bilens batteri, noe som tilsier en rekkevidde nå i vår på 474km. Om vi ble imponert i vinter blir vi enda mer imponert nå i vår, for det er fortsatt 10-12 grader kaldere enn det som er optimalt for maksimal rekkevidde for en elbil.
Ser vi på hva BMW lover av elektrisk rekkevidde ut fra den standariserte WLTP-målingen for blandet kjøring, er det 450-459km. I begge våre tester oppnådde vi altså lenger beregnet rekkevidde enn WLTP, selv om forholdene enda ikke er helt optimale med tanke på rekkevidde for elbiler. Da er det lov å være litt imponert!
Romslig bagasjerom
Da vi sist skrev om bagasjerommet i BMW iX3 så nøyet vi oss med å konstantere at det var romslig, men nå tok vi med et nytt målebånd for å sjekke hvorfor vi oppfattet bagasjerommet som romslig. 92cm dybde er ganske normalt for bilstørrelsen, men en bredde i bagasjerommet på hele 109cm på det smaleste er uten tvil en sentral forklaring på vår opplevelse av bagasjerommet som romslig. Under hattehylla er det også en høyde på 48cm, men den kan plukkes av og legges under gulvet, og man kan sette på bagasjeromsnett og unytte høyden helt opp til taket.
Utstyrsnivå Fully Charged
Med den topputstyrte Fully Charged får du med utstyr som de knallgode sportssetene i skinn som har elektrisk justering og minnefunksjon. Her kan man justere sitteputens lengde og vinkel, og de gir en svært god sittekomfort. Du får også med panoramatak, et svært godt head-up display, solbeskyttende ruter, 20’’ lettmetallfelger og elektrisk utfellbart tilhengerfeste.
Du får med Harman Kardon Surround Sound system, så god lyd på bilturer er i boks.
Det deilige skinninteriøret kan du få i 4 ulike farger. Testbilen fra Bavaria Arendal hadde Cognac farge på skinnet, men man kan også få litt mørkere Mocha, sort eller Canberra Beige om man vil ha enda lysere interiørfarge.
Her er det med andre ord ikke en lang liste over ekstra utstyr, men man kan jo muligens ønske seg vinterdekk/felger og kanskje også adaptiv M fjæring, men noe særlig mer er det ikke som kan komme i tillegg på en BMW iX3 Fully Charged.
Kampanjeprisen på kr 609 000 gjør at man får utrolig mye bakhjulsdrevet BMW og elbil for pengene. Dersom du booker en prøvekjøring hos Bavaria Arendal, så er det en viss fare for at du liker bilen så godt at det gjør litt vondt å levere den tilbake igjen.
To elbiler til fra BMW på vei i år
BMW har også to elbiler til på vei i år, den store SUV’en iX som vil ha innvendig plass som ligger mellom X5 og X7 i størrelse. Man får den også med to ulike batteripakker, BMW iX xDrive 40 og BMW iX xDrive 50, samt en Fully Charged versjon her også.
iX40 får over 400km rekkevidde, over 300hk og det tar rett over 6 sekunder å flytte den fra 0-100 km/t. Her vil man få en startpris på kr 659 000, og man får også en Fully Charged Launch Edition fra kr 795 000. iX leveres med xDrive firehjulstrekk.
iX50 får over 600km rekkevidde, over 500hk og bruker mindre enn 5 sekunder fra 0-100 km/t. Her får man en startpris på kr 799 000, samt en Fully Charged Launch Edition fra kr 935 000. På grunn av rask ladehastighet kan man lade den fra 10% til 80% på under 40 minutter.
BMW kommer også med i4 i år, en Gran Coupe. Her kan man få inntil 530hk og det vil da ta 4 sekunder å flytte den fra 0-100 km/t. En rekkevidde på inntil 600km vil man også få i i4. Her har ikke BMW sluppet noen priser enda.
Vi lover å komme sterkere tilbake til disse her i BIL når vi får se dem og prøve dem.