Test av Audi e-Tron GT

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er ingen som helst tvil om at Audi e-Tron GT er en sportsbil, den er lav, den er lang og den er lekker. En Grand Tourer (engelsk)/Gran Turismo (italiensk) sportsbil skal jo helst også ha en del krefter, og versjonen vi testet fra Gromstad Auto hadde ikke mindre enn 530hk!

Ikke bare akselerasjon
Med 530hk og 630NM drar den av gårde fra 0-100 på 4,1 sekunder, det er en opplevelse i seg selv med god akselerasjon, men her får man mye mer.
Her har du et svært godt sete å sitte i, der du kan justere sideklemming for setepute og ryggpute. Du har et nydelig sportsratt i skinn å holde i, og best av alt, et understell med luftfjæring som virkelig gir deg en helt ekte sportsbilopplevelse i kjøremodus dynamic.
Det er ikke alle elbiler med heftig akselerasjon som leverer gode egenskaper på svingete vei, men med e-Tron GT får man lyst til å oppsøke dem, for å nyte de gode kjøreegenskapene.
Forskjellen man opplever i fjæringskomforten mellom kjøremodus comfort og dynamic er ganske formidabel. Når du i dynamic virkelig kjenner hvordan asfaltens beskaffenhet er, så demper de samme demperne på en svært komfortabel måte i comfort kjøremodus.

Slo WLTP
Vi tok med e-Tron GT på vår 205km landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland og til Evje. Så til Kristiansand, gjennom Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad. Her er det mye 80 og 70 km/t, og det er en god del tyngre til Evje enn fra Evje til Kristiansand.
Det var tørre veier, 12-15 plussgrader og lite vind under vår testrunde, og 21’’ felger/sommerdekk. Offisielle WLTP-tall for blandet kjøring for den e-Tron GT vi testet er på 463km, dermed håpet vi på å kunne oppnå noe tilsvarende på vår landeveistest.
Da de 205km var kjørt i kjøremodus comfort, og med cruisekontrollen i fartsgrensa, så var 40% av batteriet brukt. Med enkel prosentregning betyr det at den beregnede rekkevidden med de forhold vi hadde ville være om lag 512km.

Bakker betyr mye
Vi kjørte også i 110 km/t sona mellom Arendal og Tvedestrand, og det er en del tyngre til Tvedestrand enn det er til Arendal, mer oppoverbakker, og det merkes på forbruket.
I første tur til Tvedestrand i kjøremodus comfort landet snittforbruket på 25,4 kWt/100km, og på returen til Arendal på 19,4 kWt/100km. Vi byttet så til kjøremodus efficiency for å se om forbruket ville gå noe ned. Snittforbruket Arendal-Tvedestrand landet nå på 24,8 kWt/100km, og Tvedestrand-Arendal 18,2 kWt/100km.
Efficiency ser altså ut til å ha aller størst effekt når motstanden er lavere i topografien på turen. Det man må huske er at man senker bilen til laveste nivå i efficiency, så det er ikke så strategisk å velge dette før man skal over fartsdumper.

Rask lading
Det er store forskjeller på hvor raskt elbiler lader, og vi har ladet mange elbiler på Ionity sine ladere ved Kjerlingland i Lillesand. Vi har aldri før ladet så raskt som med e-Tron GT. Her spratt ladehastigheten over 240kW før bilen hadde ladet et minutt, og høyeste ladehastighet vi så var 269kW. Først ved 70% ladenivå ramlet ladehastigheten ned til 160kW, og sank ned mot 120kW til like før vi hadde oppnådd 80% ladenivå, da ramlet hastigheten ned til 86kW.
På 20 minutter ladet vi fra 7% til 80%, og fikk på nesten 68 kWt i batteriet. Det er svært rask lading! Som regel trenger man ikke nødvendigvis å lade helt til 80% for å «komme fram», dermed er man svært nære tidsbruken man har om man skal tanke en bil med fossilt drivstoff.
Det bør nevnes at vi la inn i navigasjonen at vi ville til laderen, fordi det gjør at Audien forbereder bilens batterier på optimal lading.

Opplevelse
I Audi e-Tron GT er det fire gode seter, og et minisete til en liten smal person i midten bak, det er et bagasjerom det er plass til bagasje for turer på vakre svingete veier, og man kan ha ski på taket om man ikke vil legge ned midtsetets rygg for å ha dem inn i bilen.
Vi tror ikke folk velger Audi e-Tron GT på grunn av bilens praktiske egenskaper, men mer på grunn av det lekre utseendet utenpå og inni, den knallsterke motoren og prisen, som er meget lav dersom man ser på biler med fossilmotor med om lag tilsvarende kraftressurser.
En sportsbil som dette gir store opplevelser på veien, og det å levere tilbake en bil som dette gjør rett og slett ganske vondt!
Vil du vite mer om Audi e-Tron GT bør du ta turen til Audi Gromstad Auto i Arendal, og slå av en hyggelig bilprat med Haakon eller Jørn.