Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
EQA kan du få fra kr 417 900, og det er kampanje på flere ulike utstyrsnivåer nå, EQA 250 Progressive, EQA 250 Progressive Edition, EQA 250 Progressive Edition Plus og EQA 250 AMG Edition som vi testet som starter på kr 526 000.
EQA og GLA
I utgangspunktet er nye GLA og EQA like biler, men GLA får man med bensinmotor, dieselmotor eller som ladbar hybrid, mens EQA er elbilen.
En annen forskjell på de to bilene er baksetet, som kan skyves fram og tilbake på GLA, mens det står i ro i bakre posisjon i EQA.
Er man klar for en kompakt og smidig SUV på rett under 4,5 meter lengde fra Mercedes-Benz er det med andre ord mange valgmuligheter når det gjelder framdriftsform og løsninger.
Test av rekkevidde
Vi ladet opp EQA hjemme til 100% før vi dro ut på vår 205km lange landeveistest fra Grimstad, via Froland og til Evje, så ned til Kristiansand, og via Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad.
Det var sol, tørre veier og rundt 10 plussgrader ute, og meget sentralt, det var sommerdekk på bilen. Det vil si ganske gode forhold selv om det er 10 grader kaldere enn det som er optimalt med tanke på maksimal rekkevidde.
Vi kom fram med 52% igjen på batteriet, noe som betyr at 48% ble brukt opp på den 205km lange turen, og det tilsier en rekkevidde for EQA under disse forholdene på 427km. Det er ganske likt som WLTP-målingene for EQA for blandet kjøring som er på 426km.
Vi har også en 50/50 test der vi kjører 50% på landevei til IKEA og 50% på motorvei med 100 km/t tilbake til Grimstad. På den 71km lange turen brukte EQA opp 18% av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 394km. Da bør det vel nevnes at WLTP-målingene neppe har 50% kjøring på motorvei i sin standariserte test. Temperaturen var om lag 8 grader på testrunden.
Ettersom EQA kommer med varmepumpe bør rekkevidden på vinteren ikke bli så veldig mye lavere, men noe mer energikrevende blir det dersom du ikke sørger for å velge oppvarming av bilen før avreise i appen når den står til lading.
Test av lading
Mercedes-Benz lover en ladehastighet på 100kW og at man skal kunne lade fra 10% til 80% på 30 minutter.
Vi ankom Ionity laderen på Circle K Kjerlingland med 9% igjen på batteriet, og det tok 30 minutter å få ladet til 80% selv om utetemperaturen ikke var mer enn 5 grader, noe som er ganske langt unna de mer optimale 20 varmegradene.
Vi observerte også ladehastighet på 112kW underveis i ladingen, og det varte ganske lenge, en del mer enn de 100kW som Mercedes-Benz lover i maksimal ladehastighet, og det under forhold som ikke akkurat kan defineres som optimale.
Komfort
Komforten i Mercedes-Benz EQA 250 AMG Edition var meget god, til tross for store 18’’ felger hadde dekkene dimensjon 235/55R18, noe som betyr at det er en del dekk mellom bakken og felgen.
Støynivået i kupéen oppleves som lavt, og man kan uanstrengt føre en samtale i bilen, man kan også nyte lyden fra ulike anlegg, for eksempel et Burmesteranlegg med surround sound.
Bilen vi testet kunne endre hastigheten på cruisekontrollen automatisk når det ble endrede fartsgrenser, dermed trengte vi bare å styre bilen. Man kunne også velge å avvike fra fartsgrensene dersom man ønsket det.
Motoriseringen på 190hk innbyr mest til komfortabel kjøring, men for de som ikke er vant med elbil fra før vil den også oppleves som sprek.
Om man liker setekomforten best i AMG-setene eller i andre setevalg blir litt individuelt, men fastheten man finner i AMG-setene gir god komfort over tid når man skal på lengre turer. De var også elektrisk justerbare med minnefunksjon på begge sider foran.
Man kan velge multikonturseter foran med avkjøling i setene dersom man har mer sans for litt mykere variant av komfort.
Skinnrattet er meget godt å holde i, og alle knapper og brytere er gode og intuitive å bruke. Man kan velge oppvarmet ratt dersom man ønsker dette til de kalde dagene.
Praktisk
Plassen i bagasjerommet er på 340 liter, men det er en meget god bredde i bagasjerommet på hele 104cm på det smaleste! De som har sjekket litt bredde på bagasjerom vet at det er mye.
Midtsetet kan legges ned og gir mulighet for gjennomlasting av lange gjenstander.
Hengerfeste var det på testbilen, som kom til syne delelektrisk, og som man trekker på plass. Her kan man frakte sykler, eller trekke med seg inntil 750kg. Taklast kan man også ha på EQA.
Testbilen hadde framhjulstrekk, men litt uti mai skal det bli mulig å kunne bestille EQA også med 4Matic firehjulstrekk og enda sterkere motorisering.
Ta turen til Agder Bil, så kan du også prøve Mercedes-Benz EQA.