Kona har fått facelift

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hos Mobile i Arendal er det mye spennende på gang med den ladbare hybriden Hyundai Tucson som kommer i mai/juni og har om lag 55-60 km elektrisk rekkevidde, den gleder vi oss til å få testet.
Fra 2. mai kan man også bestille seg den nye elbilen Hyundai IONIQ5, og forvente levering i august/september. De som har forhåndsbestilt bilen kan regne med å få den i mai/juni, og da satser Mobile Arendal på at de får en demobil også.
Hyundai Santa-Fe kommer i løpet av juni, med 7 seter og som ladbar hybrid med inntil 55km elektrisk rekkevidde.
Men nå har altså Hyundai Kona ankommet Arendal allerede, så den var det vi skulle se litt nærmere på i første omgang.

Facelift
Det er ikke snakk om endringer i det svært så effektive drivverket til Hyundai Kona, men noen ytre endringer som man kan se av bildene der den nye hvite står ved siden av den forrige. Man ser raskt at det er mye sort plast som har blitt borte, og har blitt erstattet av mer lakkerte overflater. Man kan også se litt nye linjer både foran og bak, og de nedre frontlyktene har et ganske annerledes design.
Innvendig merker man at instrumentene har fått en oppgradering, med 3 nye utseender for Eco, Normal og Sport. Den gode elbil-informasjonen har man fortsatt, der man kan se hva det er som bruker av bilens strøm, og hvor mye de ulike komponenter bruker.

Knuste WLTP
Som man kan se av bilens dekor er rekkevidden ut fra de standariserte WLTP-målingene for blandet forbruk på 484km, dette var noe som ble ettertrykkelig slått i våre tester.
Den 205km lange landeveistesten, fra Grimstad via Froland og til Evje, og så ned til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad har i all hovedsak veier med 80 og 70 km/t fartsgrenser, og testen kjøres i kjøremodus Normal, og med cruisekontrollen i fartsgrensa.
Da vi kom fram hadde Hyundai Kona Electric brukt 38% av batteriet på turen, noe som skulle tilsi en rekkevidde på 539km på tørre landeveier i pluss 13 grader. Det er 11,3% over WLTP. Bilens oppgitte forbruk var på 12,2 kWt/100km, det er et svært lavt forbruk på denne landeveistesten vår.
Det må også nevnes at sommerdekkene var kommet på, og ikke hvilke sommerdekk som helst, men Michelin Primacy 4, sommerdekk spesielt utviklet for elbiler og optimal rekkevidde. Det var da Hyundai byttet til disse sommerdekkene på Kona Electric at rekkevidden på WLTP-målingene økte fra 449km til 484km.
Vår 50/50 test med 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense går på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og motorveien tilbake til Grimstad. Her kjører vi totalt 71km, og Hyundai Kona Electric brukte 14% av batteriet på turen. Det tilsier en rekkevidde på hele 507km. Bilens oppgitte forbruk på denne turen var på 15,0 kWt/100km.

Forbruk i 110 km/t
Det hender spørsmål som «hvor langt går den?» eller «hva er forbruket i 110 km/t på den?» dukker opp, med en klar forventning om at man skal servere et enkelt svar med to streker under.
Det er veldig mye som påvirker en elbil sitt forbruk, noe vår 110 km/t test mellom Arendal og Tvedestrand beviser. Her er det en del lettere topografisk for elbiler å kjøre mellom Tvedestrand og Arendal enn motsatt vei, noe som viste seg å gi ganske kraftige utslag i forbruket for Hyundai Kona Electric.
Snittforbruket fra Arendal til Tvedestrand ble 21,4 kWt/100km og fra Tvedestrand til Arendal ble snittforbruket 15,2 kWt/100km. Så da spør jeg deg, hva bruker den egentlig i 110 km/t? Du tar det kjapt! Det kommer an på topografien. Det kommer også an på dekkene på bilen, temperatur, hvor tørr asfalten er, hvordan det er med vind og hvor mye du har med deg i og utenpå bilen. Vil snittet av de to turene, 18,3 kWt/100km, være et mer korrekt svar? Antagelig, om man kan kjøre veldig langt i 110 km/t, slik at topografiske forhold utjevnes.

Batteripakker og priser
Man kan nå få den nye Hyundai Kona med en mindre batteripakke på 39,2 kWt som har 136hk og en WLTP-rekkevidde for blandet kjøring på 305km. Standard Range starter på kr 309 900 med Trend utstyrsnivå.
Long Range batteriet på 64 kWt yter hele 204hk, og her kan man også ha tilhengerfeste som man kan trekke inntil 300kg med, eller eventuelt ha et sykkelstativ på. Her er WLTP-rekkevidden for blandet kjøring på 484km. Her kan du velge mellom Trend utstyrsnivå fra kr 345 900, og Premium utstyrsnivå som var på bilen vi testet som koster fra kr 380 900.
Ta turen til Mobile Arendal for å teste Hyundai Kona Electric med facelift du også.