Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Ute skinner vårsolen, så vi prater med Henrik både på kontoret hans og utenfor blant bruktbilene som han har jobbet mye med i læretiden. Vi husker fra sist at du ikke hadde en helt tradisjonell vei inn i salgsfaget?
– Nei, min vei kan nok ikke defineres som helt tradisjonell, den ble mer til mens jeg vandret på den, forklarer Henrik.
– Den tradisjonelle veien inn i salgsfaget er nok gjennom Service og samferdsel, og så videre inn i Salg, service og sikkerhet, så de fleste som ønsker å bli bilselgere går den veien, forklarer Henrik.
– Jeg startet med TIP (Teknikk og industriell produksjon), og gikk så videre på Industriteknologi fordi det var store valgmuligheter i etterkant. Så ble det påbygg og studiekompetanse og et år på UiA før jeg snudde vekk fra ingeniørveien jeg hadde vært på en stund, forklarer Henrik.
– Jeg hadde jobbet en del år i matbutikk ved siden av skole og studier, og fant ut at jeg ville starte på et 3 måneders bilselgerkurs i Oslo, og salgsteknikk og økonomi sammen med min bilinteresse gjorde at dette ble svært interessant, forteller Henrik.
– Normalt skal en som ikke har gått Service og samferdsel, samt Salg, service og sikkerhet ha 4 års læretid, men fordi jeg hadde 5 års erfaring fra salgsbransjen og påbygg, så landet man på at jeg måtte ha 2 år i lære før jeg kunne ta fagbrevet i salgsfaget, forklarer Henrik.
Fagprøven
Når var det du hadde fagprøven?
– Det var i starten av februar at jeg tok fagprøven, forteller Henrik.
Hvordan var det fagprøven fungerte?
– Jeg fikk selve oppgaven mandags morgen, der valgte jeg en bruktbil som skulle gjennom hele prosessen med verdivurdering, klargjøring, fotografering, lage annonse med gode bilder og en ærlig og beskrivende tekst om bilen, sjekke opp i servicehistorikk og garantier slik at all informasjon ble korrekt og god, forteller Henrik.
– Så tok jeg vare på statistikk på visninger av annonse og henvendelser i tre dager og evaluerte annonsen.
– Fredag morgen kom det to sensorer som stilte mange spørsmål som også var av generell karakter om salgsfaget og fra Service og samferdselsfaget, om bedriften og min forståelse av hvordan alt fungerer i alle avdelinger, og om den konkrete salgsannonsen og arbeidet rundt den, forklarer Henrik.
Tok det lang tid i samtalen med sensorene?
– Det tok en del timer, de var vel her fra 11-14, men de brukte også noe tid på å diskutere, før de kom tilbake med en evaluering på hva som var bra, hva som kunne vært bedre og selve karakteren, forklarer Henrik.
Bra opplegg
Nå har du jo som nevnt gått en litt annerledes vei inn i salgsfaget enn den veien man ser på som den tradisjonelle, hvordan har du opplevd at det praktiske rundt selve gjennomføringen av læretid og fagprøven har vært?
– Det må jeg si har fungert meget godt for min del, både fordi jeg fikk godskrevet erfaring og annen utdanning, slik at min læretid ble 2 år selv om jeg ikke hadde hatt Service og samferdsel på videregående, og det at jeg kunne studere på egenhånd framfor å måtte komme tilbake på skolebenken med mye yngre elever, forteller Henrik.
– Vi har en lærling på verkstedet, og han må en uke i ny og ne på skolebenken, og de har også en testfagprøve som ikke er i salgsfaget, så ulike yrkesfag har litt ulike opplegg rundt selve gjennomføringen, forklarer Henrik.
Bilinteresse
Dersom det er noen der ute som tenker at de ønsker å bli bilselger, vil du da si at det kan være strategisk å ha en viss interesse for bil i utgangspunktet?
– For meg var en sterk interesse for bil noe som var en sentral grunn til at jeg forandret retningen jeg vandret på i studiene mine, forklarer Henrik
– Det er alltid sentralt for en kunde at den de snakker med i bilforretningen har en del kunnskap og interesse for det kunden har spørsmål om og interesse for.
– Det er svært sentralt å få avdekket hvilke behov kunden har, og raskt finne de beste løsninger for å få dekket kundens behov best mulig, og det kan bli litt komplisert om man ikke har noen interesse for bil, forklarer Henrik.
– Det er også gunstig med litt forhåndskunnskap om de ulike bilmodellene, historikk, hva de ulike modellene har av styrker, hva ulike pakker og ekstrautstyr innebærer, for vi skal jo hjelpe kunden til å få dekket sine behov på beste mulige måte, forklarer Henrik.
– Man må også ha en viss oversikt over bruktmarkedet, for de aller fleste ønsker å levere inn sin forrige bil i innbytte når de skal kjøpe seg en ny eller nyere bil. Da vil en interesse for bil gjøre arbeidet mye mer moro enn om man ikke har denne interessen, forklarer Henrik.
Vi gratulerer med vel gjennomført fagprøve, og ønsker Henrik lykke til videre i salgsfaget!