8 eller 9-seters elbil med mye plass!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Svært komfortable skinnseter foran med massasje og elektrisk justering, joda, det har denne meget godt utstyrte elbilen, fordi den har Shine utstyrsnivå. Innstegsmodellen med tanke på utstyr heter Business.

Valgmuligheter
Man kan velge mellom to batteripakker til Citroën ë-Spacetourer, en på 50kWt og en på 75kWt. Dersom man ikke har behov for den ekstra rekkevidden fra den store batteripakken, kan man altså spare noen kroner på å velge 50kWt batteripakken.

Man får i følge de standariserte WLTP-målingene en rekkevidde for blandet kjøring på 230km med 50kWt batteripakken og 330km med 75 kWt batteripakken.

Man kan velge Spacetourer i to ulike lengder, L2 på 4,959 meter og L3 på 5,308 meter, og man kan velge om man vil ha den som 8-seter slik som bilen vi har knipset bilder av, eller som 9-seter med en 3-seter foran, slik som mange varebiler er utstyrt med. I Business utstyrsnivå leveres bilen som standard med 9 seter. Bilen vi lånte litt fra Grimstad Bil er i lengden L2, og har utstyrsnivå Shine.

Få med bagasje
Det bør ikke være noe problem å få med seg bagasjen, enten man velger lengde L2 eller L3 så har man mulighet til å ha inntil 150kg med taklast, og velger man hengerfeste fra listen over tilgjengelig ekstrautstyr kan man ha 60kg med vekt på hengerfestet, og man kan trekke med seg en henger som veier inntil 1 000kg.

I utstyrsnivå Shine er det inkludert en bakrute som kan åpnes, utrolig greit om man har pakket bagasjerommet fullt til ferien, for da kan man plassere saker og ting man kan få behov for under reisen øverst, og slippe å åpne hele bakluka for å få tak i det man trenger. Velger man Business utstyrsnivå kan den bakruta med åpning kjøpes for kr 3 100.

Skyvedører bak
De som har forsøkt å parkere en stor bil i en trang parkering, og så få mange unger ut av bilen, vet at det ikke akkurat er en drøm å passe på at dørene bak ikke lager merker i bilene ved siden av din egen.

Citroën ë-Spacetourer kommer med skyvedører på begge sider bak, uavhengig av hvilket utstyrsnivå du velger, men på topputgaven Shine er det elektrisk åpning/lukking av skyvedørene, enten fra nøkkel om du skal inn i bilen utenfra, eller man kan åpne/lukke den fra førerplassen. Det er naturligvis også en knapp ved hver dør, og da kan man som sjåfør velge om de som sitter bak skal få lov til å betjene de knappene selv eller ikke. Barnesikring kan være kjekt når barna er små.

Det at man har hele 6 seter bak som er like brede og gode, og alle med ISOfix gjør at man virkelig kan få med seg alle de barneseter man kan ha behov for. Det gjør også bilen meget optimal for barnehager eller andre som skal ha med mange barn på tur samtidig. Da kan det fort være ekstra praktisk med skinnseter bak, som også er standard i topputgaven Shine.

De som sitter bak vil nok sette pris på de mange lufteåpningene midt i taket som man får med i topputgaven Shine, samt glasstaket som man har på begge sider. I topputgaven Shine har man også mørktonede bakruter og solgardiner i skyvedørene for de som sitter på andre seterad.

HiFi anlegget fra Denon som er med i topputgaven rakk vi ikke å teste inngående på vår korte fototur ned til Grimstad sentrum, men Denon er jo et velkjent HiFi-merke man kjenner fra HiFi-klubben.

Man kan betille et utfoldbart bord mellom andre og tredje seterad, samt to vendbare seter på rad 2, slik at man kan sitte rundt et bord baki bilen og spise mat eller spille kort dersom man ønsker det på en ferietur.

En ting man uansett bør få med seg fra lista over ekstrautstyr er bagasjenett opp til tak, da kan man plukke ut seter og bruke bilen til diverse fraktebehov, og samtidig være beskyttet dersom noe skulle oppstå. Den sikkerheten er verdt kr 3 200.

Komfortabel
Vi kjørte ikke bilen veldig langt, som nevnt bare ned til Grimstad sentrum, men man merket veldig raskt at komforten var veldig god. Her er det heller ingen lyd fra motoren, og fjæringskomforten kjentes meget god ut. Det vil undre oss sterkt dersom du ikke opplever det samme dersom du kjører den.

Girvelgeren er nå en vippebryter, og ikke lenger en stor girspak. Den fungerer bra, men kan nok være litt uvant dersom man ikke har vært borti den måten å velge gir på før.

I Shine får man med head-up display, noe som gjør at man ikke trenger å se ned på instrumentene mens man kjører, fordi den nødvendige informasjon befinner seg i normalt synsfelt når man ser på veien.

De gode setene foran er ekstrautstyr i Business og standardutstyr i Shine. Her sitter man veldig godt, og på lengre turer kan man trykke på knappene for å få litt massasje. Dette har passasjeren foran også på sitt sete.

De som er i markedet for biler som dette vet at det er svært hyggelig å kunne få topputgaven med største batteripakke for godt under kr 600 000, og innstegsmodellen med 50kWt batteripakke starter på godt under kr 450 000.

Tar du turen til Grimstad Bil kan du utforske Citroën ë-Spacetourer nærmere, og slå av en hyggelig bilprat. Det anbefales!