Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
2,8 liters dieselmotor har Toyota Land Cruiser hatt før, men da leverte den 177hk og 450NM. Den nye Land Cruiseren har en ny 2,8 liters diesel som leverer 204hk og 500NM. Dermed kan du nå snike deg under 10 sekunder på ferden fra 0-100 km/t.
Heftig komfort
Vi fikk teste toppmodellen av Toyota Land Cruiser, en GX som koster 637 500 eks mva. Prisene på Land Cruiser oppgis ofte uten mva fordi man skal ha den som varebil og til et firma. Baksetene følger med, slik at man kan sette dem inn på et senere tidspunkt.
Innstegsmodellen kalles DLX, og den starter på kr 506 000 eks mva. Mellom DLX og GX finner man VX, som starter på kr 616 500 eks mva.
Når man setter seg opp og inn i toppmodellen GX lander man bakenden ned i noen deilige skinnseter som har elektrisk justering, et ratt i tre og skinn med oppvarming som også har elektrisk justering, og sidespeil med elektrisk justering som alle henger sammen i minnefunksjonen for setet.
Etter noen få minutter på veien kjenner man at dette virkelig er en bil man kunne reist usedvanlig komfortabelt på langtur med, og med en dieseltank på 87 liter og et hyggelig forbruk i forhold til bilens størrelse, så trenger man ikke å stanse spesielt ofte fordi bilen trenger påfyll.
Er det kaldt ute kan du naturligvis sette på varme i seter og varme i ratt, og skulle det være veldig varmt ute har du også kjøling i setet. Kjøling har du også i en kjøleboks mellom forsetene.
Ekstrem fremkommelighet
Det vrimler av teknikk og teknologiske løsninger for at du skal komme deg greiest og enklest mulig frem, selv om du kanskje ikke kan definere veien du kjører på som en vei.
Kanskje har en bekk overtatt veien, og du får nytte av at Land Cruiser har 70cm vadedybde, eller du må manøvrere deg mellom spisse store steiner, og får god nytte av båte MTS (Multi Terrain System) der du kan velge at du kjører på steinete underlag, og Multi Terrain Monitor som gjør at du kan ha full oversikt rundt bilen i infotainmentskjermen.
Toyota Land Cruiser kjører man med firehjulstrekk på, også stanser man bilen, setter automatgiret i N og vrir om til lavserie når man virkelig har utfordringer foran bilen. På GX og VX er det Torsen diff bak, og man kan låse både senter- og bakdiffer. Bilen kan også heves og senkes, og antispinn kan man slå av, alt for å optimalisere fremkommeligheten under skikkelig vanskelige forhold.
En Toyota Landcruiser takler og tåler langt mer enn det vi våger å utsette testbilen for, hvem ville vel tørre å utsette en bil man har lånt for en sidevinkel på over 40 grader? Og hvor skulle man finne en slik vinkel?
Praktisk
Toyota Land Cruiser er laget med tanke på at den skal være et praktisk arbeidsverktøy, med et solid hengerfeste med hele 120kg maksvekt på hengertilkoblingen som man kan trekke med seg inntil 3 000kg på.
Lasterommet bakom forsetene rommer 1 270 liter, og den dagen man setter inn baksetene får man 640 liter med plass bakom baksetene. Man kan også velge Toyota Land Cruiser som 7-seter, men kjøper man den på hvite skilt med 7 seter er startprisen på over 1,2 millioner med mva.
Til tross for at egenvekten er på 2140kg har Toyota Land Cruiser hele 775kg nyttelast
Taklasten på 80kg gjør at man kan få med seg en del på taket av Land Cruiser også.
Ellers er det jo praktisk at infotainmentskjermen nå har tilkobling av mobil som gir Apple CarPlay eller Android Auto.
Toyota Safety Sense er oppgradert med et nattkamera som oppdager folk som går eller sykler ved mørklagt vei, eller dyr som virrer seg ut i veien.
Black Pack
Fra og med utstyrsnivå VX får man med Black Pack til Land Cruiser, det ser man for eksempel i grillen som har sort krom, og bakluka som har sort krom. Man ser det også på de sorte sidespeilene. Baklampene er nye, og har klart glass
Bør prøves
Den nye Land Cruiser GX kan du få prøve hos Toyota Arendal, og det anbefales! Den bør helt klart oppleves!
Her kan du få deg sterk og komfortabel arbeidsbil med svært god fremkommelighet, eller en bil som tar familien akkurat dit dere ønsker å komme.