Påsketest av Skoda Enyaq

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er mange der ute som er klar for en romslig SUV med hengerfeste, mulighet for firehjulstrekk og med elektrisk drift, som ikke koster for mye. Mange kjenner nok på at de har funnet mange gode svar på sine ønsker hos Skoda som nå har kommet med sin elbil Enyaq.

Mulig å teste
Rett over påske ble det mulig for folk å få teste Skoda Enyaq hos Gromstad Motor Stoa, men det er nok mange som vil teste den en tur, så man må booke tid for test-turen.
Demobilen, som vi testet i påska, er en iV80. Det vil si at den har den store batteripakka på 77kWt netto, og en rekkevidde målt ut fra WLTP-målestandarden på inntil 528km for blandet kjøring. Den har 200hk og er utstyrt med Eco Suite interiør og ganske mye ekstra utstyr.
Man kan få Skoda Enyaq med flere ulike batteripakker, utstyrsnivåer og priser, med en startpris på kr 350 920 for en iV50 med 52 kWt netto batteripakke og 146hk. Her er rekkevidden på inntil 340km. Denne kan ikke trekke tilhenger. En iV60 med 58kWt netto batteripakke, 177hk og inntil 409km rekkevidde, samt mulighet for hengervekt på inntil 1 000kg starter på 389 920. Testbilen iV80 starter på kr 457 920, men hadde som nevnt mye ekstrautstyr, så prislappen på testbilen var kr 550 700.
Litt senere i år vil også iV80X kunne leveres, denne har også 77kWt batteripakke netto, men fordi den har to motorer og firehjulstrekk, har den også 265hk. Den kan også trekke inntil 1 200kg på hengerfestet, og har en rekkevidde på inntil 460km. Startprisen for en iV80X er kr 486 920.
iV80 og iV80X vil man kunne få i Sportline utgaver, og en Coupéutgave er også på vei.

Komfortabel
Det første vi merker oss når vi setter oss inn i det lekre brune Eco Suite skinninteriøret er et særdeles komfortabelt skinnratt, gode seter og en stor skjerm med svært klare bilder og grafikk.
Det går raskt å koble mobilen sammen med bilen, og Apple CarPlay dukker opp trådløst på den store klare skjermen. Vi setter på litt favorittmusikk fra Spotify og kjenner at lyden er god i den store romslige kupéen.
Det er ingen startknapp her, den trenger man ikke i Skoda Enyaq. Du bare setter deg inn og plasserer høyrefoten på bremsepedalen, så er bilens systemer i gang. Så dytter man den vesle girvelgeren i drive, og man er klar til å kjøre så snart man har fått på sikkerhetsbeltet.
Testbilen er utstyrt med 21’’ store felger og dekk, noe som gir meget god stabilitet på veien i alle hastigheter opp til 110 km/t som vi har lov til å kjøre i Norge, og vi mistenker nok at det er behagelig også i enda høyere hastigheter.
Fjæringskomforten er også god, over ulike former for ujevnheter og fartsdumper, og støynivået er lavt inne i bilen til tross for den store dimensjonen på dekk og felger.
Enyaq har god kunnskap om de omgivelser der du kjører, og det kan dukke opp et «ta foten fra gasspedalen»-symbol i bilens instrumenter dersom du nærmer deg et kryss, en rundkjøring eller en lavere fartsgrense. Velger du da å løfte foten fra gasspedalen vil Enyaq bremse ned for deg til en fornuftig hastighet i forhold til hva som ligger foran selv om du ikke bruker cruisekontroll.
Bruker du cruisekontroll vil Enyaq følge endringer i fartsgrensene, slik at du egentlig bare trenger å sitte på og styre bilen. Komfortabelt!
Testbilen var utstyrt med et meget godt head-up display som viser nødvendig informasjon på veien foran deg, slik at du slipper å kikke på bilens skjermer for å få sentral informasjon. Augmented Reality er det også i head-up displayet, og det vil si at man kombinerer digital symbolbruk med det man ser foran seg på veien.
Bruker du bilens navigasjon, og skal ta av fra veien du er på vil du se blå piler som ser ut som om de er plassert i veien langt foran deg der du skal ta av, og når du nærmer deg avkjøringen vokser de blå pilene, som de ville gjort når du nærmet deg dem. Stilig og fascinerende, og lett å velge rett avkjørsel.

Tester av forbruk og rekkevidde

Uansett hva som driver en bil framover er ikke forbruk en konstant. Den som sier at en bil har et bestemt forbruk i en bestemt hastighet forteller kun en brøkdel av sannheten.
Mellom Grimstad og IKEA er det en 100-km/t-sone, og vi kjørte en del begge veier for å sjekke forbruket med cruisekontrollen i 100 km/t. Vi fikk 18,7 kWt/100km, 18,9 kWt/100km og da vi endret retning fikk vi 22,3 kWt/100km. Hastigheten er en faktor som naturligvis påvirker forbruket, men topografien påvirker vel så mye som hastighet.
Mellom Arendal og Tvedestrand er det en strekning med 110-km/t-sone, og da vi la cruisekontrollen i 110 km/t fikk vi et forbruk til avkjøringa ved Tvedestrand på 23,5 kWt/100km og på turen tilbake til Arendal landet forbruket på 21,2 kWt/100km.
Vi testet Skoda Enyaq på vår 205km lange landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, så til Kristiansand og Sørlandsparken der vi tar Rv420 tilbake til Grimstad. Det er mest 80 km/t på turen, men også noen områder med 70, 60 og 50 km/t.
På landeveistesten brukte Enyaq 17 kWt/100km og 44% av batteriet. Enkel prosentregning skulle tilsi en rekkevidde på landeveien med pluss 5 til 9 grader og ganske tørr veibane på om lag 466km.
Da vi skulle teste ladehastighet hadde vi kjørt Enyaq 385km. Om lag 250km landevei og 135km motorvei. Da hadde Enyaq 7% igjen på batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 414km på mer blandet kjøring. Enyaq ladet fra 7% til 80% på litt over 39 minutter.
Når det blir varmere i været vil forbruket gå noe ned og rekkevidden noe opp i forhold til våre tester.

God plass

Undertegnede er av det romslige slaget, og både i forsetet og baksetet var det god plass i bredde og høyde. Veldig kjekt med flatt gulv i baksetet, det satte mine 3 barn stor pris på. De hadde også en egen klimasone og 2 stk USB-C plugger til å lade sine mobiler med baki der. De som satt i yttersetene i baksetet hadde også setevarme med 3 nivåer.
Dersom ingen bruker midtsetet kan man ta ned et armlene og vippe fram et par koppholdere, og det er en romslig skiluke bakom armlenet.
Bagasjerommet må også kunne sies å være romslig, og selv med gulvet i øvre nivå var det hele 51cm opp til bakseteryggens topp. Vi målte også smaleste bredde til 99cm.
Testbilen var også utstyrt med fester i taket for sikkerhetsnett til bagasje, enten man skulle bruke 5 eller 2 seter i bilen, så man kan laste til taket i Enyaq.
Når man i tillegg kan ha taklast og hengerfeste på Enyaq løser den svært mange praktiske behov for veldig mange ulike familier.
Vi kan anbefale en prøvetur med Skoda Enyaq, og det er bare å ta kontakt med Gromstad Motor Stoa for å få booket en tur. De kan også hjelpe deg med å finne ut hvilken Enyaq som passer best til dine behov for transport.