Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I 1989 ble Mazda MX-5 lansert, og 32 år og fire generasjoner senere er Mazda MX-5 et tydelig og klart ikon for Mazda Motor Corporation med over 1 million solgte roadstere. I den nyeste generasjonen som kom i 2015 har Mazda gått tilbake til røttene når det gjelder å optimalisere kjøregleden, med lavere vekt og litt mindre størrelse på bilen.
Jubileumsutgaven
I forbindelse med at Mazda ble 100 år i 2020 ble det laget noen få jubileumsutgaver av de ulike Mazda-modellene, deriblant roadsteren Mazda MX-5.
Norge fikk bare tildelt 25 biler av den eksklusive jubileumsutgaven av Mazda MX-5, og en av dem ble levert ut fra Sigmund Aasen før påske til en ivrig og lykkelig eier.
Jubileumsutgaven fikk man i Snowflake White Pearl lakkfarge, soft topp i Dark Cherry farge, burgunderrødt skinninteriør med 100-års jubileumslogo i nakkestøtten, og 100-års jubileumslogo i felgene.
Når det lages så få slike Mazda MX-5 i jubileumsutgave, så blir de fort ettertraktede samlerobjekter.
Kjøreglede
Heldigvis kan man få bestilt seg en Mazda MX-5, og man kan velge mellom flere ulike fargekombinasjoner utvendig og innvendig som gir en god og eksklusiv opplevelse.
I Mazda sin tolkning, refererer det Japanske uttrykket «Jinba Ittai» til båndet mellom føreren av bilen og bilen, selv om uttrykket betyr «det tette forholdet mellom rytteren og hans hest – rider and horse as one».
Du setter deg ned i og nærmest kler på deg en Mazda MX-5, kommer nær veibanen, og du blir nesten ett med bilen når du kjører den. Den veier lite, låter godt, og er sprek nok selv med minste motorisering til at den blir veldig moro å kjøre.
Manuelt gir med utrolig presis girkasse bidrar sterkt til en god kjørefølelse, sammen med hvordan Mazda MX-5 ligger klistret på veien nærmest uten antydning til krenging i svinger.
Når det gjelder motor til MX5 kan du velge mellom en 1,5 liters bensinmotor med 132hk og en 2,0 liters bensinmotor med 184hk, begge med bakhjulsdrift for den optimale kjørefølelsen på svingete veier, der framhjulene kun har til oppgave å sørge for at bilen svinger.
Skal man bare cruise med roadsteren holder 1,5 literen lenge, men er man glad i litt aktiv kjøring på svingete vei er 2-literen å foretrekke. 1,5 literen starter på kr 357 000 og 2-literen på 392 200, og nettopp dette med prisen har gjort at Mazda MX-5 har blitt en roadster mange har hatt råd til å kjøpe.
Det er nesten ubegripelig mye kjøreglede og bilopplevelse for pengene, og får du muligheten til å oppleve en Mazda MX-5 bør du gripe muligheten, men vær mentalt forberedt på å bli hekta!
Hvordan det hele startet
Den første idéen til Mazda MX-5 ble plantet hos sjef for Research & Development hos Mazda i 1979, Kenichi Yamamoto, som spurte motorjournalist Bob Hall om hva han mente Mazda burde lage som sin neste bil.
Bob Hall elsket roadstere, men var utrolig lei av alle de upålitelige roadsterne som fantes på markedet den gang, så hans forslag var; «lag en pålitelig og rimelig roadster». I 1989 så den første Mazda MX-5 lyset på Chicago Auto Show.
Den første MX-5 bygde på noen enkle prisnipper; lite vekt, god lyd, nok motor til at den er moro å kjøre, og den måtte se lekker og stilig ut.
Blant kjennere av Mazda MX-5 kalles den første generasjonen for NA, den andre generasjonen som kom fra 1997 kalles for NB, man trenger neppe doktorgrad for å skjønne at den tredje generasjonen av MX-5 som kom i 2005 kaltes for NC.
Den fjerde generasjonen av Mazda MX-5 som kom i 2015, og som for kjennere heter ND har tatt MX-5 mer i retning av røttene ved å kutte ned på lengde og vekt, for å sørge for at den fremfor alt er så lett som mulig. Den ser også fantastisk stilig ut, og man kan også få den som hard-top dersom man helst vil ha det. RF står for Retractabel Fastback, altså en fastback du kan ta taket av på, denne starter på kr 381 000.
Cabriolet
Vil du ha en cabriolet som ser bra ut, går bra, låter bra, er pålitelig og som gir enorme mengder kjøreglede for pengene bør du ta turen til Sigmund Aasen og få bestilt deg en Mazda MX-5 du også!