Facelift for Peugeot 3008 HYbrid4

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når man får en sterk ladbar hybrid der de to elektriske motorene er kombinert med bensinmotor er det lett å tenke at forbruket må bli høyt om man reiser langt, spesielt om man ferdes på motorveier, men den mistanken skulle vise seg å være helt feil.

Sprek
Bilen vi får låne fra Peugeot Norge har black pack, som vil si at en del detaljer som normalt sett har krom-design, er i svart krom eller annet sort materiale. Kombinert med den hvite fargen og det nye forfriskede ansiktet til Peugeot 3008 ser det rett og slett veldig lekkert og sprekt ut.
Sprekt er det inne i Peugeot 3008 også, med gode skjermer, og et interiør av det lekre slaget. Testbilen var utstyrt med en god del fra ekstrautstyrslista, som de elektrisk justerbare forsetene med minnefunksjon og massasjeprogrammer. Litt massasje gjør godt om man skal kjøre mer enn 3 timer i ett strekk.
Noe av det sprekeste er nok likevel de tre motorene i Peugeot 3008 HYbrid4 som samarbeider godt med å levere hele 300hk. Batteripakka gir bilen et lavt tyngdepunkt, så dersom man ikke har laste bilen full av folk og bagasje kan man ha det moro med denne bilen. Du vil neppe tenke at du skulle ønske den kunne akselerere litt raskere, og det er i grunnen ganske deilig å kjenne på i hverdagen.

Forbruk
Det er mange vedtatte sannheter rundt dette med forbruk, som at en ladbar hybrid som kombinerer bensinmotor med elektriske motorer bruker masse drivstoff på langturer. Det fant vi ut ikke stemte for Peugeot 3008 HYbrid4.
På vei fra Lørenskog til Grimstad startet bilen i elektrisk modus helt av seg selv, det er bilens standard, og man kan velge noe annet om man ønsker noe annet. Vi kom 41km elektrisk på veiene mot Drammen fra Lørenskog. Etter 152 kjørte kilometer på motorvei med cruisekontrollen i en hastighet som tok hensyn til feilvisning i bilens speedometer lå snittforbruket på 0,49 liter på mila.
På turen Grimstad – Lørenskog fikk vi en snittfart på 95 km/t og et snittforbruk på 0,52 liter på mila på de om lag 288 kilometerne. Det kan ikke sies å være skremmende høyt forbruk for en ladbar hybrid.
I hverdagen brukte den nesten ikke noe drivstoff, fordi den elektriske rekkevidden var godt og vel 41km på hverdagskjøring med piggfrie vinterdekk og temperaturer ikke så veldig langt på pluss-siden. Med sommerdekk og sommervarme blir den elektriske rekkevidden flere kilometer mer.
Det mest sentrale for å få et veldig lavt forbruk med en ladbar hybrid er nettopp det å lade den mens man sover, og da aller helst i en ladeboks man har på veggen hjemme.

Komfort
Peugeot er gode på komfort, og det å ferdes med Peugeot 3008 er også meget komfortabelt, spesielt med de ekstra gode justeringsmulighetene som var på førersetet, der man kunne justere det meste elektrisk, og man kunne forlenge sitteputen manuelt. De forskjellige massasjeprogrammene ble testet ut, og det er jo hyggelig at også den som sitter i passasjersetet foran kunne få massasje.
Focal Hi-Fi anlegget serverte meget god lyd enten man hørte på radio, eller på favorittmusikken i Spotify. Ja, også her kan man koble til mobilen med USB og få opp Apple CarPlay eller Android Auto i infotainmentskjermen. Siri er brukbart god på diktat til tekstmeldinger, og leser de du får inn meget bra og tydelig.
Kjører du en del på mørklagt vei vil du sette pris på de gode LED-lysene, og kanskje du også vil bestille noe fra ekstrautstyrslista som testbilen hadde. Night Vision med infrarødt kamera varsler deg når det er mørkt dersom det er folk eller dyr i veikanten. Da kommer det opp et filmkamerabilde med infrarød visning i det høyre instrumentet bakom rattet, samt varsel-lyd så du skal bli ekstra oppmerksom.
De som har testet Night Vision på mørklagt vei vil aldri mer ha en bil uten, og dersom systemet hjelper deg å unngå et møte med dyr eller folk er det lett å forstå begeistringen over å se det man ikke klarer å se av utfordringer i veibanen eller veiskulderen med egne øyne før lenge etterpå.

Motorer og priser
Peugeot 3008 kan du få med bensinmotor eller dieselmotor på 130hk, og da med forhjulstrekk. Da er startprisen fra kr 384 900 for Active utstyrsnivå. Vil du ha ladbar hybrid med 300hk og 4×4 starter prisen på kr 518 900 for Allure utstyrsnivå og 543 900 for GT utstyrsnivå.
Peugeot 3008 kan du kjøpe i Grimstad hos Chr. Repstads Sønner AS og i Arendal hos Agder Bil AS.