Audi RS e-Tron GT Quattro og e-Tron GT Quattro på besøk

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

De som fikk en invitasjon til visning, var kunder som hadde bestilt seg en Audi e-Tron GT eller hadde vist interesse for denne bilen. For å unngå for mange folk i butikken kunne ikke Audi Gromstad Auto markedsføre det eksklusive besøket, men heller ordne med påmelding for noen få kunder, som kunne ha med seg 1 fra sin kohort for å se bilene.

Smittevern
Vi slår av en prat med Haakon Gromstad som er Salgssjef hos Audi Gromstad Auto. Det var kanskje litt kjedelig med Covid-19 akkurat den dagen de to lekre bilene fra Audi Norge var på besøk?
– Man må jo bare tilpasse seg best mulig de forhold som råder, og gjøre det beste ut av situasjonen, forteller Haakon.
– De som kom satte pris på at det var strenge smittevernsregler her, at de måtte ha på maske når de skulle se bilen og ha forhåndsbestilt tid med QR-kode på mobilen for innsjekking.
– De to bilene ble spritet mellom hver visning, og det var egne folk som var med bilene for å besørge godt renhold og smittevern, forteller Haakon.
– Vi hadde åpent fra 08-21 slik at flest mulig skulle få muligheten til å hilse på bilene, og på tross av at vi ikke kunne annonsere at bilene var her, var interessen stor for å få meldt seg på en visning, forteller Haakon.

Audi e-Tron GT Quattro
Det brede, lange og lave karosseriet til Audi e-Tron GT har proporsjonene til en ekte Grand Turismo. Den er sportslig men komfortabel, og egner seg like godt på svingete veier som på vei til jobb og butikk.
Audi definerer e-Tron GT som en 4+1 seter, fordi det midterste setet bak er ganske smalt, men det er sikkerhetssele, så det kan brukes.
Innstegsmodellen har 530hk og 630NM som drar unna fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Den har et batteri på 85,7 kWt netto og en WLTP-rekkevidde på blandet kjøring på 488km. Starprisen på kr 899 900 inkluderer mye standardutstyr som ofte finnes på lister over ekstrautstyr, som for eksempel akustikk frontrute med ekstra lyddemping, elektrisk justerbare sportsseter med 8-veis justering, Audi Drive Select, Elektrisk bakluke, Audi smart phone interface og mye mye mer.
Man har også en utstyrspakke som heter Plus, som inneholder Matrix LED lys, assistentpakke tur, ryggekamera, flerfarget ambientebelysning, oppvarmet sportsratt og adaptiv kjøreassistent for å nevne noe. Pris fra kr 946 900.
Den øverste utstyrspakken Pro inneholder blant annet omgivelseskamera med parkeringsassistent, Bang & Olufsen høyttalersystem, adaptiv luftfjæring, varmeseter bak og Audi Phone box for å nevne noe. Pris fra kr 999 900.
Bilen som var på besøk fra Audi Norge var en som hadde Pro utstyrsnivå, og en del ekstra fra listen over ekstra utstyr. Den hadde også takboks for å vise at det er en mulighet til e-Tron GT.

Audi RS e-Tron GT Quattro
RS utgaven av e-Tron GT har samme batteripakke på 85,7 kWt netto, men henter ut ganske heftige 646hk og 830NM, noe som betyr at ferden fra 0-100 km/t kan gå unna på 3,3 sekunder.
Her er Matrix LED hovedlys, Sportsseter Plus med 14-veis elektrisk justering med minne inkludert, sammen med Carbid bremser med sorte calippere som har kraftigere bremseeffekt og mindre dannelse av bremsestøv, 20’’ felger og dekk, regulert differensialbrems på bakaksel, sort utvendig optikk og mye mye mer. Pris fra kr 1 269 900.

Rask lading
Hurtiglading kan komme opp i 270kW hastighet, og man kan under gode forhold lade fra 5% til 80% på 22,5 minutter. For å optimalisere lading kan man legge inn ladestasjonen man ønsker å stanse på i navigasjonen, og bilen vil varme opp batteriet til optimal ladetemperatur før ankomst til ladestasjonen.
Kombinasjonen med lang rekkevidde og rask ladehastighet gjør Audi e-Tron GT interessant for ferieturen, hvor enn den måtte gå denne sommeren.

Fått inn demobil
Audi Gromstad Auto har fått inn en demobil nå, som er en meget godt utstyrt Audi e-Tron GT Pro, så er du på jakt etter kombinasjonen sportsbil, Gran Tourer, elbil og Audi er det bare å ta kontakt med Haakon eller Jørn hos Gromstad.
Vi gleder oss til å lage en test på den, så følg med i BIL nr 8!