Peugeot 5008 med facelift

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Jeg er en av de som har 3 barn, nå har de vokst ut av sine barneseter, men den gang de brukte barneseter var biler med like brede og individuelt justerbare bakseter, samt flatt gulv for baksetepassasjerene rett og slett så praktisk at vi kjøpte en bil som hadde denne løsningen.
Nå er det mer behagelig at de individuelt kan justere seteryggens vinkel slik de selv vil ha den, at de har like brede seter, slik at det ikke blir urettferdig å måtte sitte i midten, og den gode plassen til folk og bagasje er fortsatt særdeles deilig når man skal på langtur.

Motorisering
Vi hentet Peugeot 5008 GT fra Bertel O. Steen sitt hovedkvarter på Lørenskog, og satte kursen mot Grimstad med cruisekontrollen i en hastighet som tar hensyn til den feilvisning speedometer gjerne har. Noen forbikjøringer ble det også på turen, med andre ord kjørte vi ikke helt i det man kan definere som sparemodus på motorveiene sørover.
Testbilen var utstyrt med en 1,5 liters dieselmotor med 130hk og 300NM, så selv om sprinten fra 0-100 km/t ikke går allverdens fort, så kjennes motoren likevel sprek ut, og god nok til å enkelt foreta trygge forbikjøringer. Da vi kom fram til Grimstad var snittforbruket for turen på 0,48 liter på mila, for en romslig 7-seter med piggfrie vinterdekk på motorveikjøring, ja, vi lot oss imponere. Vi fant ut at vi kunne kjørt Lørenskog-Grimstad-Lørenskog-Grimstad før vi måtte fylle på mer diesel på den 56 liter store dieseltanken.
Man kan også få 5008 med en 1,2 liters bensinmotor med 130hk og en 2-liters diesel med 180hk og 400NM. Sistnevnte motor er kjekk dersom du vil trekke inntil 1 750kg på hengerfestet. Testbilen kunne trekke inntil 1 200kg.
For de som ikke skal trekke mer enn 1 200kg på hengerfestet ville jeg nok anbefalt 1,5 liters dieselen på 130hk. Den er sprek nok til familiefrakt, og den går svært rimelig på langturer.

Lekker og praktisk
Nå er design en smakssak, men du skal ha svært ulike smak fra meg for å ikke ha sansen for hvordan Peugeot 5008 ser ut, både utenpå og inni. Når du ser den på parkeringsplassen drar den i smilemusklene fordi den er så stilig, og når du åpner døren og kan sette deg inn i det lekre førermiljøet koser du deg enda mer. På kveldstid når ambientebelysningen fremhever designet i interiøret dukker det opp nye smil. Her er det virkelig lett å trives i førersetet!
Nå barna er med på tur er det også ekstra lett for dem å trives i det geniale baksetet, og det igjen gjør at foreldrene i forsetet trives i forsetene.
Skulle man få behov for å ta med seg en person eller to ekstra er det bare å vippe opp de to ekstra baksetene som ligger under gulvet i bagasjerommet. Her vil vi nok anbefale at de som ikke er lengst sitter.
Når man ikke trenger de to bakerste setene har man et gedigent bagasjerom, hvor gedigent avhenger litt av hvor langt frem man trekker baksetene. Baksetene kan også legges ned dersom du vil bruke bilen som varebil med 1940 liter med plass. Baksetene legges også ned individuelt dersom man eventuelt trenger å bruke ett eller to av dem, og ikke har alt for mange lange pakker som skal fraktes.
Har du en Peugeot 5008 trenger du neppe å låne henger hos IKEA for å få med deg varene hjem, med mindre du må bruke alle tre baksetene.

Utstyrsnivåer og priser

Active er innstegsmodellen for Peugeot 5008, og her kan du velge mellom bensinmotoren med manuell girkasse eller automat, samt 130hk dieselen med automat.
Prisen starter på kr 416 900 for bensinmotoren med manuell girkasse.
Neste utstyrsnivå er Allure, der man har samme motoralternativer som for Active, men mer utstyr inkludert i prisen, som her starter på kr 441 900.
På Allure får man med 18’’ alufelger istendenfor 17’’ som er standard på Active, man får mørke ruter fra b-stolpen og bakover, man får nedfellbart passasjersete foran, bord bakpå forsetene, solgardiner i dørene til baksetet på rad 2, keyless og, infotainmentskjermen vokser fra 8’’ i Active til 10’’ i Allure, TomTom kartverk med livstidsoppgradering, Peugeot Connected Services med mer.
Topputgaven, GT, som vi testet har seter i skinn/alcantara, dashbord og dørpaneler i alcantara, girhendler bakom rattet, adaptiv cruisekontroll, full LED frontlys med adaptive lys som svinger og automatisk fjernlysassistent for å nevne noe.
GT starter på 490 900 enten du vil ha 1,2 liters 130hk bensin med 8-trinns automat eller du vil ha 1,5 liters 130hk diesel med 8-trinns automat. Du får ikke bensinmotoren med manuell girkasse til GT, men du kan velge 2-liters diesel med 180hk og 8-trinns automat, denne får man kun til utstyrsnivå GT, og den starter på kr 559 900.

Tar du turen til Agder Bil i Arendal, eller Chr. Repstads Sønner i Grimstad kan du se nærmere på Peugeot 5008, og du kan naturligvis også få hjelp til å bestille en.