Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Når man ser en Mazda MX-30 er det liten tvil om at design og detaljer er vektlagt, både når det gjelder utvendig design, og innvendig design. Vakre linjer, skulpturelle baklykter, matt metall med Mazda lekkert trykket inn i metallet. KODO-design kaller Mazda dette. Det er sjelden å oppleve en bil til under kr 300 000 som har et så eksklusivt uttrykk utenpå og inni, den ser ut som om den koster langt mer enn den faktisk gjør.
Bybil
Hva vil det egentlig si at Mazda definerer MX-30 som en bybil, eller en elbil som skal dekke dine hverdagsbehov?
Jo, da tenker man at bilen lades hjemme mens man sover, kanskje ikke hver natt, men hver tredje eller fjerde natt alt ettersom hvor langt man har behov for å kjøre på dagtid. Og hverdagskjøring er for de fleste til og fra jobb, kanskje innom en barnehage eller skole, innom en butikk eller to, kanskje innom noen fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveld, og kanskje man tar en tur til en nabo-by en gang iblant når smittevernreglene ikke er for strenge.
Det at man lader mens man sover er en av grunnene til at mange har blitt svært glade i elbil, for man bare plugger i bilen før man legger seg, og plugger ut når man drar på morgenkvisten. Med MyMazda-app kan man kontrollere bilens klimaanlegg fra mobilen, slik at man kommer ut til varm bil på dager det er kaldt ute, eller avkjølt bil dersom den må stå i sola på sommeren.
Hele konseptet med bensinstasjon og priser på drivstoff blir irrelevant, og man ser heller på hvordan man kan få lavest mulig strømpris. Det er liten tvil om at drivstoffkostnadene reduseres kraftig når man kan lade elbilen hjemme, noe som også er en sentral grunn til at mange i Norge velger elbil.
Mazda MX-30 leverer et batteri på 35,5 kWt, noe som gir en rekkevidde målt etter WLTP-målestandarden for blandet kjøring på inntil 200km, og etter WLTP-målestandarden for bykjøring inntil 265km.
Bagasjerommet på 366 liter rommer alt det hverdagen byr på av behov for bagasjeplass, og man kan også laste på taket dersom den slags behov oppstår. En Mazda MX-30 blir raskt den bilen du bruker mest, selv om man kanskje har to i husholdningen.
Utstyr
Mazda MX-30 får man i 3 ulike utstyrsnivåer, Sky, First Edition og Cosmo, og vi testet toppmodellen Cosmo. Selv om den koster under kr 300 000 har den elektrisk justerbare delskinnseter med minnefunksjon, skinnratt med varme, head-up display, 360 parkeringskamera som kan vise foran eller bak bilen i tillegg til 360 visningen, gode adaptive LED frontlys, adaptiv cruisekontroll som holder den avstanden du ønsker til bilen foran, Premium BOSE lydanlegg, avising av vindusvisker og mye mye mer.
Det er så en bilskribent nesten klør seg litt i hodet når man opplever det innholdsrike og lekre interiøret, og så ser på prislappen på bilen, for dette er nesten ubegripelig eksklusivt og innholdsrikt til en slik pris. Vi lar oss imponere, og det gir mye glede til ulike sanser når man kjører bilen.
Komfort
Du har gode delskinn seter med elektrisk justering og minnefunksjon i Cosmo som vi testet, noe som betyr at du lett finner en komfortabel sittestilling. Du holder i et deilig skinnratt med mulighet for varme på kalde dager, som også er svært lekkert designet. Du hører på god musikk eller radiounderholdning fra det deilige BOSE anlegget, og kupéen fylles med vellyd.
Kobler du til mobilen med USB kan du bruke Apple Car Play, og høre på dine Spotify-favoritter, enten det er podcaster eller musikk. Får du en tekstmelding leses de opp for deg, og du kan diktere svar på dem dersom du ønsker det.
Tester
Vi testet lading hos IONITY på Ringdalskogen, ikke så langt fra Larvik, og da ladet vi fra 12% til 80% på 37 minutter. Ettersom max ladehastighet var 34 kW er det ikke noe poeng å bruke ladere som leverer mer enn 50kW, det sparer man en del penger på ved lading.
Det var veldig behagelig å ha både antatt rekkevidde og batteriprosenten i instrumentpanelet når man skulle på langtur. Da er det lett å beregne hvor det er lurt å lade.
Vi kjørte fra Grimstad til Ringdalskogen med cruisekontrollen i fartsgrensa, og kom fram med 8% igjen på batteriet etter 150km med motorvei. Hadde vi ikke lagt cruisekontrollen i mer enn 100 km/t hadde vi lett kommet de 160km det er til ladestasjonene ved avkjøringa til Torp.
På småkjøring i landeveihastighet kommer man godt over 200km, men blir det veldig kaldt ute reduseres rekkevidden for alle elbiler, også for Mazda MX-30.
Vil du oppleve en lekker og fantastisk godt utstyrt elbil bør du ta turen til Sigmund Aasen i Arendal, her kan du både se på og prøve Mazda MX-30, og få hjelp til å velge det utstyrsnivået som passer dine behov best.