Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er egentlig bare navnet som Sorento har med seg fra sin forgjenger, for her er alt nytt, og Kia leverer en stor SUV med 7 seter og AWD med ulike kjøreprogrammer for snø, gjørme og sand. Vi tok den med ut en tur for å teste hvor langt den kan gå elektrisk, og for å finne ut hva forbruket blir i 100 km/t når vi har tømt batteriet.
Design og utstyr
Uansett hvilken vinkel vi ser nye Sorento i så ser den veldig stilig ut, og man får bare lyst til å gå inn i bilen og kjøre den, gjerne med hele familien.
Vi får låne den den topputstyrte Exclusive varianten av Kia Sorento, den koster fra kr 672 900. Innstegsmodellen heter Comfort, og det er den som starter på kr 602 900 og mellom de to finner man Active som starter på kr 637 900.
Noen innstegsmodeller har veldig lite utstyr, men det gjelder ikke for Kia Sorento, her får man for eksempel med 19’’ alufelger, bi-LED hovedlys foran og LED baklys, parkeringssensor foran og bak, lane keeping assist, elektrisk justerbart førersete, oppvarmet ratt, smart cruise control, drive mode select og terrain mode for å nevne noe.
På Active får man i tillegg med mørke ruter fra b-stolpen og bakover, blind spot view monitor, trådløs ladeplate for mobilen, solgardiner i bakdørene, skinnseter, elektrisk justerbart passasjersete, oppvarmede seter på andre seterad, elektrisk bakluke og BOSE Premium Sound med 12 høyttalere for å nevne noe.
På Exclusive får man med head-up display, elektrisk forlengelse av sitteputen på førersetet og minnefunksjon som inkluderer sidespeil og head-up displayets innstillinger, ventilerte forseter, panorama soltak og automatisk nivåregulering.
Opplevelse og tester
Man setter seg inn i et fast og godt førersete der det aller meste kan justeres, som sitteputens vinkel og lengde. På varme sommerdager kan man få avkjøling i setet og er det kaldt får man naturligvis varme. Varmen i rattet var også meget god.
En fot på bremsepedalen, og et trykk på startknappen, så starter Kia Sorento. Du vrir om girvelgeren til D og så er det bare å kjøre i vei. Dersom man har ladet bilens 13,8 kWt store batteri kan man kjøre elektrisk ved å trykke på en EV-knapp der man velger mellom hybridkjøring eller elektrisk kjøring.
Vi dro til Grimstad, og plugget inn bilen i hjemmeladeren for å starte testen av elektrisk rekkevidde der alle andre ladbare hybrider starter med 100% oppladet batteri.
Vi kjørte gjennom Grimstad og ut på Rv420 mot Sørlandsparken, forbi Kjevik og videre i retning Birkeland, og vi kom 65,3km elektrisk i pluss 7 grader på tørre veier.
Bensinmotoren er parat til å bidra dersom man skulle trenge hard akselerasjon, og derfor går den noen runder i ny og ne for å smøres og holde seg varm og klar. Forbruket havnet på 0,06 liter på mila på den elektriske kjøreturen, det var elmotoren som sørget for all fremdrift.
Ettersom Kia tilbyr 7 års garanti ønsker de naturlig nok minimal slitasje på motoren, som kanskje plutselig må inn og hjelpe til med akselerasjon inn på en motorvei.
Vi nullet forbruket med cruisekontrollen i 100 km/t ved IKEA og da vi kom til Grimstad var forbruket på 0,69 liter på mila med nytømt batteri. Kia lar deg ikke tømme batteriet til Sorento ladbar hybrid, men stanser den elektriske kjøringen når det er om lag 14% igjen på batteriet. Resten av batteriets kapasitet er forbeholdt hybridkjøring.
Alle burde ha det
Når du slår på blinklysene for å skifte felt eller fordi du skal i en eller annen retning i et kryss eller rundkjøring så dukker det opp en kameravisning fra blindsonen på den siden du blinker til.
Det er ubeskrivelig genialt! I kryss kan det dukke opp syklister du ikke har fått med deg, og skulle en bil befinne seg i blindsona di på motorveien vil du lett se den i kameravisningen som dukker opp i instrumentene, og unngå å kjøre inn i noen.
Vi synes dette systemet er så genialt at det undrer oss at ikke flere tilbyr dette enda. Vi har bare sett dette løst på denne geniale måten hos Kia og Hyundai foreløpig.
God plass og komfort
Kia Sorento er ikke bare lekker utenpå, men velutstyrt og komfortabel å kjøre, og det er kanskje langt viktigere enn et lekkert ytre? På andre seterad kan man skyve setene fram/tilbake, og gi de på bakerste rad mer benplass, eller gi de på rad to maksimal benplass, eventuelt justere bagasjeplassen.
Som femseter kan du ha med deg 604-809 liter alt ettersom hvilken posisjon man ønsker på baksetene på rad 2, det er mye! I tillegg kan man laste på taket og trekke inntil 1 500kg tung henger med Sorento ladbar hybrid.
Må man trekke tyngre henger kan man velge Sorento med dieselmotor, da kan den trekke inntil 2 500kg.
Hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du få teste den nye Kia Sorento selv, og de kan også hjelpe deg å bestille en til deg og familien din.