Ny Renault Megane, nå som ladbar hybrid!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi hentet Renault Megane Sport Tourer phev hos Renault Norge på Alna i Oslo, og kjørte den hjem til Grimstad i minus 3 grader med et snittforbruk på 0,54 liter på mila. Mye takket være at vi brukte bilens navigasjonssystem!

Genial kommunikasjon
Bilens navigasjonssystem kommuniserer med bilens driftssystem, slik at forbruket blir enda lavere enn om du kjører samme strekning uten å bruke navigasjonssystemet og cruisekontrollen.
Dette testet vi på en tur til Oslo, der vi kjørte uten navigasjon til Oslo med full-ladet batteri, og tilbake med navigasjon med tomt batteri. Til Oslo i minus 7 grader ble snittforbruket 0,68 liter på mila, og på returen med samme temperatur ble snittforbruket 0,63 liter på mila. Det er med andre ord svært gunstig for forbruket på langtur å bruke bilens navigasjonsanlegg og bilens cruisekontroll.
Uansett hvilket utstyrsnivå du velger til Renault Megane Sport Tourer phev, så er Multi Sense inkludert. Her kan du velge mellom ulike kjøremodus, Pure, Sport og My Sense.
Pure vil si at du kjører elektrisk, denne kan du ikke velge dersom det er veldig kaldt ute og i bilen, da må bilen bli tilstrekkelig varm først før du kan velge Pure. Sport vil si at du får litt mer respons i gasspedalen som kan bruke krefter fra bensinmotor og elmotor samtidig, og i kjøremodus My Sense kjører bilen som en hybrid, der den veksler på å bruke bensinmotor og elmotor.
Når det ikke er kaldt ute, kan man kjøre elektrisk i Pure modus i opptil 65km målt etter WLTP-målestandarden. Med My Renault app kan man blant annet forvarme bilen før avreise. Det tar 3 timer å lade opp batteriet igjen med ladeboksen på veggen hjemme.
Noe av det fine med ladbare hybrider og hybrider er at energien som dannes under bremsing og kjøring i nedoverbakker blir tatt vare på i bilens batterier, slik at den kan brukes til fremdrift, og ikke går til spille.

Tre utstyrsnivåer
Renault Megane Sport Tourer phev får man i utstyrsnivå Zen, Intense og R.S. Line.
Zen starter på kr 364 000, Intens starter på kr 374 000 og R.S. Line starter på kr 394 000.
Testbilen vi lånte fra Renault Norge var i utstyrsnivå Intens, og den hadde en EasyLink pakke med 9,3 tommers berøringsskjerm som var meget god, head-up display, ryggekamera, parkeringsassistent, blindsonevarsling og varsling for kryssende trafikk bak bilen var med i denne pakken til kr 9 900. Denne pakken finnes også i en litt større utgave til kr 10 900 som også inkluderer adaptiv cruisekontroll, og i en enda større utgave til kr 13 900 som også inkluderer BOSE lydanlegg.
Man kan også bestille Intense med skinninteriør til kr 11 900.
Den store infotainmentskjermen kunne deles opp og vise flere ting samtidig, eller den kunne få alt fokus til for eksempel ryggekamera, navigasjon eller til Apple CarPlay om du kobler til mobilen med USB-kabel.

Teknologi fra formel 1
Nye MEGANE Sport Tourer phev drar nytte av avansert teknologi med fokus på energigjenvinning, og er direkte inspirert av Renaults F1-ekspertise. E-TECH Plug-in-teknologien er utviklet av Renaults ingeniører og inneholder over 150 patenter.

Praktisk
Renault Megane Sport Tourer phev har et romslig familievennlig bagasjerom på 447 liter, men om man legger ned baksetene kan man få hele 2,7 meter lastelengde, da er det ikke mange flatpakker fra IKEA som ikke går inn i bilen.
Under gulvet i bagasjerommet er det også plass til ladekabler, slik at disse ikke trenger å oppta plass i selve bagasjerommet.
De store stasjonsvogner er nesten 5 meter lange, men Megane Sport Tourer er med sine 4,626 meter lengde mer smidig til bykjøring.
Man kan bestille hengerfeste til Megane Sport Tourer phev, og trekke inntil 750kg bakpå kroken, eller feste på et sykkelstativ.
Hos Auto-Car på Stoa kan du se på og prøve nye Renault Megane Sport Tourer plug-in hybrid fra starten av april, og de kan hjelpe deg med å få bestilt en med det utstyrsnivået som passer deg best.