Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
VW ID.4 leveres med to ulike batteripakker, en på 58kWt brutto og 52kWt netto, og en større batteripakke på 82kWt brutto og 77kWt netto. Brutto vil si hvor stor kapasitet batteripakken har, og netto vil si den delen av batteripakken man får utnytte til praktisk kjøring. Forskjellen på brutto og netto kalles gjerne for en buffer, som skal sørge for at batteriet har lang og god levetid. Besøker man nettsidene til Gromstad Auto er det netto batterikapasitet som oppgis.
Mange valgmuligheter
Batteripakken på 52kWt netto kan man få levert med 148hk i modellen som heter ID.4 Pure City som koster fra kr 358 000. Denne batteripakken gir en rekkevidde målt etter WLTP-standarden for blandet forbruk på 340km.
Man kan også få denne batteripakken med 170hk i modellene ID.4 City og ID.4 Style, der forskjellen på disse er hvor mye utstyr som følger med. ID.4 City starter på kr 371 000 og ID.4 Style starter på kr 411 000.
Batteripakken med hele 77kWt netto gir en rekkevidde målt etter WLTP-standarden for blandet forbruk på 517-505km alt etter hvor mye utstyr man vil ha med bilen. Med den store batteripakken følger det også med hele 204hk.
Du kan få den store batteripakken i 5 ulike utstyrsnivåer, Life fra kr 427 000, Business fra kr 462 000, Family fra kr 472 000, Tech fra kr 501 000 og Max fra kr 520 000.
ID.4 vil også bli tilgjengelig for bestilling med 4×4 etter hvert, foreløpig kan man reservere ID.4 med 4×4 fram til det kommer mer informasjon og priser, og mulighet for å bestille den.
Utstilt modell
Modellen som Gromstad Auto har fått i utstillingen er en VW ID.4 1st Max, og 1st utgavene av ID.4 er så godt som utsolgt til de som tidlig satte seg på reservasjon, selv om Norge fikk tildelt et ekstra stort volum av 1st modellene.
Vi satte oss inn i ErgoActive forseter med 12-veis elektrisk justering som man finner i interiørpakke Style +, og det var veldig gode seter der du kan justere sitteputens lengde og vinkel, og finne en sittestilling som passer enhver kroppsfasong.
Plassen i baksetet var også god, og komforten var også god bak. Dersom man ikke skal bruke midtsetet bak kan man ta ned armlenet der det er koppholdere, og man har en meget romslig skiluke. Denne løsningen finner man i interiørpakke Style.
Bagasjerommet hadde et gulv som man kan ha i ulike nivåer, alt ettersom man ønsker seg et flatt gulv for innlasting eller man ønsker seg maksimalt med volum. Det var også et rom under det nederste gulvnivået til ladekabler og den slags.
Svingbart tilhengerfeste er ekstrautstyr, det er en bryter i bagasjerommet som «løsner» hengerfestet fra sin posisjon, så kan man enten vippe det vekk eller vippe det klart til bruk. Veldig praktisk med en slik delelektrisk løsning, så man slipper å krabbe på bakken for å ta hengerfestet av og på. ID.4 med bakhjulstrekk kan dra med seg inntil 1 000kg på hengerfestet.
Taklast på opptil 75kg kan man også ha, noe som gjør VW ID.4 til en komplett familiebil.
Omfattende utstyrsnivå
På tross av en lav startpris har VW ID.4 en svært omfattende liste over standardutstyr:
Takreling, ACC Adaptiv Cruise Control, Parkeringssensor foran og bak, Front Assist, Lane Assist, Pre-crash kollisjonsbeskyttelsessystem, Tretthetsvarsling, Bremse- og svingassistent for møtende trafikk ved krysning av veibane, Trafikkskiltgjenkjenning, Kollisjonsputer og sidekollisjonsputer for fører og sidepassasjer, Hodekollisjonsputer foran og bak, Kollisjonspute mellom forsetene, Isofix barneseteinnfestning for to seter bak og en foran i passasjersete, Trådløs App-Connect, DAB+, Stemmestyring, Bluetooth telefonforberedelse, Digital instrumentering med fargedisplay, We Connect, Ambientebelysning 10 farger, ID. Light, Keyless start, Oppvarmet multifunksjonsratt i skinn med touchkontroll, Midtkonsoll foran med 2 koppholdere, ambientebelysning og deksel for oppbevaringsrom, Regnsensor, Elektrisk justerbare vinduer foran og bak, Armlener mellom forseter, Nedfellbar bakseterygg, Asymetrisk delt bakseterygg 60/40 , Full LED frontlykter, LED baklykter, Lyssensor med automatiske kjørelys, Elektrisk justerbare, oppvarmede og innfellbare sidespeil med velkomstlys, Ladekabel Mode 2 type 2 for stikkontakt 10 Amp, Ladekabel Mode 3 type 2 32 Amp, Fjernbetjent sentrallås med tyverisikring.
Går man opp fra grunnversjonen av VW ID.4 følger det med mye mer utstyr.
Demobil på vei
Foreløpig er det en utstillingsmodell som har kommet til Gromstad Auto, det betyr at man kan se nærmere på den, sette seg i den og bli kjent med den i butikkens lokaler i Arendal.
Demobil er på vei, og Erling Brokeland, Rune Pedersen, Nils Chr Larsen og Lars Gommerud hos Gromstad Auto gleder seg til at kunder kan få prøvekjøre VW ID.4 en gang i andre halvdel av mars.
Fram til det er du hjertelig velkommen til Gromstad Auto for å se nærmere på VW ID.4, og oppleve den på nært hold.