Mercedes-Benz CLA Shooting Brake plug-in hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi lånte en CLA 250e Shooting Brake fra Mercedes-Benz Norge en uke for å bli ekstra godt kjent med den, og for å kunne teste grundig hvor langt man kan kjøre elektrisk vinterstid, og hva forbruket blir på langtur dersom man starter turen med fullt batteri eller tomt batteri.
Det første som slo oss var at dette var en særdeles lekker stasjonsvogn, kompakt, men romslig innvendig. At man kan få en lekker bil som dette i AMG edition fra kr 539 000 og i AMG edition pluss fra kr 587 000 gjør den attraktiv for alle som vil ha en lekker og velutstyrt Mercedes-Benz. De nevnte kampanjeprisene gjelder til 30/4.

Spennende hybridløsning
Når man kombinerer kreftene fra elmotoren med kreftene fra bensinmotoren på 1,3 liter, leverer den ladbare hybriden hele 218hk og 450NM i systemytelser. I sportsmodus flytter CLA 250e Shooting Brake seg fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
På vår test av den elektriske rekkevidden vinterstid kom vi 50km elektrisk før vi fikk beskjed om at det ikke gikk å kjøre rent elektrisk lenger. Det betyr ikke at batteriet er helt tomt, for bilen sparer alltid en del batteri i tilfelle du skulle få et ønske om å trykke hardt på gasspedalen for å komme deg raskt opp i høy hastighet.
Vi målte forbruket i 100 km/t med «nytømt» batteri, og fikk da et snittforbruk på 0,60 liter på mila.
En av de heftigste snødagene i vinter dro vi på dagstur til Drammen, da hadde vi ladet før avreise og fikk et snittforbruk til drammen på 0,51 liter på mila. På vei tilbake var batteriet ganske tomt da vi dro fra Drammen, og da landet forbruket på 0,57 liter på mila i snøværet.
På vei tilbake til Lørenskog startet vi i 0 grader, og avsluttet i minus 5 grader, men det var oppholdsvær. Da landet snittforbruket på mildt sagt imponerende 0,47 liter på mila på de 287 kilometerne! CLA Shooting Brake med plug-in hybrid er usedvanlig god til å regenerere, og hele 108km ble kjørt elektrisk inn til Lørenskog. Da vet vi at godt over 60km av kilometerne som ble kjørt elektrisk kom fra regenerert elektrisk kraft, og det er rett og slett imponerende!

Design
Det er ingen hemmelighet at CLA Shooting Brake bygger på A-klasse, likevel tror vi svært mange familier vil bli svært fornøyde med plassen i både en vanlig A-klasse og i en CLA Shooting Brake.
Når det gjelder bagasjeplass er det ikke så rart at Shooting Brake stasjonsvognformen leverer ekstra solid med 445 liter og over en meter inn til bakseteryggen.
CLA Shooting Brake har en Coupélignende avrunding på bilens bakende, noe som er løst usedvanlig lekkert, og derfor ser du også ekstra mange bilder av denne bilen bakfra. Bilens ryggekamera er skjult under stjerna, noe som gjør at den holder seg ren og pen selv om det er slapsete og skittent der bilen kjører.
Førermiljøet i CLA Shooting Brake kjenner man igjen fra A-klassen, her har du et deilig skinnratt, to store gode skjermer med svært tydelig og god grafikk og bilder, og du kan snakke til bilen ved å si «Hey Mercedes» og be den utføre operasjoner som å endre temperatur eller åpne en meny. Vi anbefaler å ta en liten titt på aktuelle kommandoer i bilens menysystem, så får man optimal glede av systemet.

Komfort
Mercedes-Benz er velkjent for god komfort, og man får gjerne større komfortdoser om man beveger seg oppover i klassesystemet. Man starter med A-klasse, der B-klassen er laget på samme plattform og således i stor grad deler komfortnivå. Så kommer C-klassen, E-klassen og S-klassen.
A-klassen leveres med en svært solid dose komfort, selv om den blir enda bedre i de høyere klassene, dette er Mercedes-Benz eksperter på.
Fjæringskomforten er god uten at du føler at du mister kontakten med veien av den grunn, og i sportsmodus er det moro å kjøre aktivt på svingete vei.
Lyden fra standardanlegget vil de aller fleste definere som veldig god, men så samarbeider Mercedes-Benz med Burmester, og da snakker vi likevel et solid hakk opp på lydopplevelsen.
Hos Agder Bil kan du få god hjelp til å finne ut hva du bør ta med fra ekstrautstyrslistene, du kan ta en nærmere kikk på CLA Shooting Brake og du kan naturligvis få hjelp til å bestille deg en CLA Shooting Brake, enten du vil ha den som ladbar hybrid som vi testet, eller du vil ha den som AMG med 4Matic+ og massevis av pulver under panseret.