Langtest av Toyota Proace Electric

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi kjørte Toyota Proace Electric fra Drammen til Grimstad, fra Grimstad til Eggedal, fra Eggedal til Kolbotn og fra Kolbotn til Grimstad, og fra Grimstad til Drammen. I tillegg til vår 205km lange landeveistest, samt en del småkjøring rundt i Agder. Vi snakker 1 500km med elektrisk varebil på en uke. Det tror vi må kunne regnes som en relativt grundig test.

To batteripakker
Når det gjelder nettopp varebil er det svært ulike kjøremønster som er aktuelt, ett der man kjører fra hjem/kontor til kunde, og jobber hos kunde, kanskje en tur for å kjøpe inn noe deler eller utstyr, tilbake til kunde og tilbake til hjem/kontor. Et slikt kjøremønster gir ofte maksimalt 100km kjøring på en arbeidsdag, og da kan man fint klare seg med batteripakken på 50kWt.
Andre har et kjøremønster der potensielle kunder bor mye mer spredt, og man kjører kanskje opp til 200km på en dag, da er det lurt å velge 75kWt batteripakken.
Det går raskere å plugge inn varebilen når du parkerer den for kvelden enn det gjør å fylle en varebil med diesel, og neste morgen har den full tank og er klar for en ny arbeidsdag.
Skulle du plutselig få behov for en lenger tur på motorvei anbefaler vi å ikke falle for fristelsen å legge cruisekontrollen i 110km/t, for de ekstra 10km/t økning i farten fra 100km/t krever ganske mye ekstra energi når man kjører en bil som ikke akkurat er en aerodynamisk skapning.
Vi kjørte to ganger til Grelland fra Grimstad, en strekning på 205km, og vi kom fram med 8% og med 9% på batteriet. Det gir en rekkevidde på motorvei med maks 100 km/t på 223-225km. Begge ganger tok det noen sekunder over 41 minutter å lade til 80%.
På vår 205km lange landeveistest var det pluss 6 grader ved avreise Grimstad, men over til Evje lå temperaturen mellom pluss 1 og minus 1 grader. Tilbake forbi Lillesand var varmen kommet, og det var oppe i pluss 13 grader. Vi kjørte 204km til en lader for å se eksakt batteriprosent som var 24%, noe som tilsier en rekkevidde på landevei på over 268km.

Komfort
Når man kjører 1 500km med en bil på en uke merker man en del til komforten, og det er nærmest overraskende mye komfort i Toyota Proace Electric.
Du sitter høyt og du sitter godt, og vippebryteren du bruker til girskift tar lite plass, det samme gjør det elektroniske brekket, en knapp du finner mellom førersetet og de to passasjersetene.
Batteripakken som ligger i varebilens gulv gir et meget lavt tyngdepunkt, og det gir også en mer behagelig fjæringskomfort med batterivekten i bilen når man kjører med tom bil slik som jeg gjorde.
Du har tre ulike kjøremodus, og i all hovedsak brukte vi kjøremodus normal, men når vi skulle ut på motorvei, eller skulle foreta en forbikjøring brukte vi kjøremodus power, da får man merkbart mer respons ved bruk av gasspedalen fra den 136hk/260NM sterke elektriske motoren.
Cruise kontroll var det komfortabelt å ha på alle våre langturer, selv om den ikke var av det adaptive slaget. Hyggelig lyd fra anlegget var det også, slik at vi kunne følge med på vintersport på radioen eller høre på musikksamlingen i Spotify via Apple CarPlay.

Praktisk
Noe som er sentralt for mange som skal ha varebil er nytelast og maksimal hengervekt, og for Toyota Proace Electric er maksimal nyttelast fra 925-927kg og hengervekten er maksimalt 1 000kg.
Ettersom tung last i bil og på henger påvirker forbruk for en dieselbil, vil naturligvis det samme skje med en elbil.
Lasterommet har en veldig praktisk gjennomlastingsluke, og passasjersetet helt til venstre kan løftes dersom man vil ha gjennomlasting helt fram til fotbrønnen på passasjersiden.
Under det midtre setet er det noe lagrinsplass under setet, og tar man ned ryggen til midtsetet får man et arbeidsbord med brett for bærbar datamaskin. Da får man et kontor på hjul.

To utstyrsnivåer
Du kan få Toyota Proace Electric i to utstyrsnivåer, inngangsmodellen Basic og den mer utstyrte Comfort som vi har testet. Det du får i tillegg i Comfort er blant annet Xenon hovedlys med LED kjørelys, automatisk klima med to soner, lakkerte fangere og krom dørhåndtak, nøkkelfri inngang og start av bilen, fabrikk navigasjon som hjelper deg til nærmeste ladepunkt når du har lite strøm på batteriet, 12mm gulv og taktrekk, parkeringssensorer foran og bak, samt 360 graders ryggekamera.
Bakdørene kan man velge om man vil ha topphengslet eller sidehengslet.
For de som ønsker seg denne med mange seter, så hele familien og all bagasje får masse plass, så vil det komme en Toyota Proace Verso i versjon «Family» og «Shuttle» noe senere i år.
Hos Toyota Arendal har de en Toyota Proace Electric med 50kWt batteripakke som du kan teste, og du kan også få hjelp til å bestille den Proace Electric som passer best til ditt bruksmønster.