Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Den heftige grønnfargen som heter Mean Green gjorde at Ford Puma ST virkelig syntes i snøen på Sørlandet, her er det Ford Performance teamet som har jobbet med chassis, motortuning og design, slik at Ford Puma ST skal bli noe helt for seg selv. Vi synes de har lykkes meget godt.
Moro i utgangspunktet
Ford Puma er i utgangspunktet en bil det er moro å kjøre, en kompakt SUV med noe så uvanlig som god plass til folk og masse plass til bagasje takket være «Mega Box» konseptet under gulvet i bagasjerommet. Grunnen til at den er moro å kjøre er at den har engasjerende kjøreegenskaper, noe man spesielt merker dersom man tar med seg bilen til svingete veier og kjører litt aktivt.
Likevel er Ford Puma ST en ganske annen verden enn en vanlig Ford Puma. I ST har du Recaro sportsseter som holder deg godt fast når du kjører aktivt på svingete vei. Du har ST fjæring som helt klart har et sportslig fokus der god kontakt med underlaget er sentralt. Testbilen hadde en Performance pakke som inneholdt differensialsperre, launch control og girskiftindikator i kjøremodus BANE. Det er naturligvis ST sportsstyling utenpå bilen og flere plasser også inni bilen ser man ST logoen og stylingen.
Ford Performance teamet har hentet 200hk ut av 1,5 liter EcoBoost motoren, som snerrer sint når du bruker gasspedalen aktivt. Du har 320NM og kan frese av gårde fra 0-100km/t på 6,7 sekunder. Her er det lassevis med kjøreglede og sportslig moro, og den presise manuelle girkassen gjør at det er lett å få trimmet smilemusklene på en kjøretur med Ford Puma ST.
Praktisk familiebil
Testbilen var utstyrt med elektrisk bakluke, samt nøkkelfri adgang og start til kr 4 600, og det var fantastisk komfortabelt å slippe ut barna, åpne bagasjerommet så de kunne ta ut skolesekkene, og lukke bakluka med knapp til venstre for rattet.
Testbilen var også utstyrt med hengerfeste, der kan man dra med seg inntil 750kg eller et sykkelstativ. Med god bakseteplass, god bagasjeplass og kjøremodus Normal så har man en svært så praktisk og anvendelig familiebil, som man kan ta med seg på banekjøring i kjøreprogrammet «bane» og ha det masse moro med!
Mye utstyr
En Ford Puma ST har i utgangspunktet mye utstyr inkludert, som for eksempel et musikkanlegg fra B&O med 10 høyttalere, tonede ruter bak, LED hovedlys med automatisk fjærnlys og blending, speil med autodimming, oppvarmede sidespeil og lysende ST-logo ned på bakken når du skal gå inn/ut av bilen, trådløs lading for mobilen, oppvarmet frontrute og oppvarmet ratt for å nevne noe av alt som følger med som standard.
Hyggelig forbruk
En ulempe man kan oppleve med spreke sportsbiler er at forbruket blir høyt når man skal på langtur, men vi kjørte Ford Puma ST fra Ski til Grimstad i krevende snøvær med et forbruk på 0,66 liter på mila, så her kan man ikke klage over at forbruket er alt for høyt på langturer.
På langtur er det også veldig praktisk at navigasjonsanlegget har Live Traffic, slik at man kan bli varslet om eventuelle køer, og få tips om omkjøringer man vil kunne spare tid på å velge.
FordPass Connect er en app som kobler seg til bilen, der du kan velge å åpne bilens dører, eller eventuelt låse dem dersom du hadde glemt det. Her får du også oversikt over drivstoffmengden du har på tanken, og du kan overføre reiseruter fra mobilen til bilens navigasjon fra kontoret.
Laget for moro
Selv om Ford Puma ST har svært mange praktiske egenskaper, så er det liten tvil om at den er laget for fart og moro, både utseendet bilen har fått, sportsseter, girkasse, sportsratt og den friske motoriseringen nærmest ber om å få gi deg maksimalt med moro på veien.
Norge er rikt velsignet med veier som «ikke alle bruker», som er svingete og byr på akkurat det sportslige biler som Ford Puma ST ber om, en plass å briljere med det de er best på, å gi deg som sjåfør maksimalt med kjøreglede uten at man behøver å bryte en eneste fartsgrense.
Ford Puma ST starter på kr 471 200 levert Arendal Auto, og tar du turen innom kan de hjelpe deg med å vurdere hva du eventuelt trenger av det som er tilgjengelig som ekstra utstyr. Selv ville jeg garantert prioritert Performance pakke og elektrisk bakluke ut fra mine preferanser, men det er jo best at du selv velger ekstrautstyr fra dine egne preferanser, og da får du god hjelp til å finne ut av det hos Arendal Auto.