Volvo XC90 på AWD-test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

En onsdag i februar med rikt snøfall natten i forveien dro vi innom Autostrada i Arendal for å teste Volvo XC90 Recharge Plug-in hybrid R-Design på vinterveier. Vi kjørte av gårde i hybridmodus på jakt etter umåket vei, og fant en ubrøytet lomme med dyp nysnø. Koblet inn kjøremodus Constant AWD, eller Firehjulsdrift som det står på norsk, rygget rett inn på den umåkede lomma, og opplevde null problemer med snømengden der.

AWD
Uansett hvilken motor man velger Volvo XC90 med så vil den være utstyrt med Volvo sitt AWD-system, vi testet en Volvo XC90 Recharge Plug-in hybrid R-Design fra Volvocars Norge før jul og fra Autostrada nå i februar. I menyen for kjøremodus kan man velge Constant AWD dersom kjøreforholdene er ekstra krevende, og kjøremodus Off Road dersom du skal opp en skikkelig bratt og svært glatt bakke, eller skal en ekstra humpete vei opp siste kneika til hytta.
Før jul fant vi oss en ubrøyta bakke med skikkelig tung våt sørpesnø, en solid utfordring for de fleste biler, men det opplevdes ikke utfordrende for Volvo XC90 som kom seg lekende lett opp den ubrøytede bakken.

7-seter
Volvo XC90 er kjent som en stor og romslig 7-seter, der også de som sitter helt bakerst har god plass og komfort.
Komforten i forsetene må nesten bare erfares, enten man velger Inscrition eller R-design som vi testet, sitter man i seter som er fantastisk gode, og har mange innstillingsmuligheter. Her kan du få både varme i seter og ratt i 3 ulike nivåer, og man kan få både kjøling og massasje i forsetene. Enhver langtur blir en fryd, og alle små korte hverdagslige kjøreturer kan man foreta i Pure modus som sørger for elektrisk framdrift av bilen i opp til 50 kilometer.
Bruker man bare 5 seter får man et enormt stort bagasjerom på 640 liter opp til bakseteryggens topp i den ladbare hybriden og helt opp til 709 liter i versjonen med bensinmotor.
Den ladbare hybriden kan trekke 2 400kg, mens dieselutgaven kan dra med seg 2 700kg bakpå kula.

2021 modell
Volvo XC90 har ikke gjennomgått noen revolusjon når det gjelder endringer, men 2021-modellen har da noe endringer i design, samt at den har fått ladeplate til mobiltelefoner som kan lades på ladeplater.
Det forventes at man i løpet av 2021 får mer informasjon om neste generasjon Volvo XC90 som bygges på en helt ny plattform som heter SPA-2. Noe av bakgrunnen for at man lager en ny plattform er at det også skal lages en elbilversjon av XC90 på denne plattformen. Dagens SPA plattform er ikke så godt egnet til elbilproduksjon.
Dersom du er litt ekstra glad i dieselversjonen av XC90 bør du benytte sjansen nå som 2021-modellen har kommet, for Volvo Cars sier selv at de ikke skal lage dieselmotorer til den nye generasjonen XC90 som skal komme til kunder i 2022.
Man vil kunne få den nye 2022 generasjonen av Volvo XC90 med bensinmotor i en mildhybrid og en ladbar hybrid i tillegg til den helelektriske utgaven. Mer detaljert informasjon vil komme i løpet av 2021.

Bør oppleves
Volvo XC90 har en komfort som bør oppleves, for det lekre interiørdesignet bør kombineres med den komfortable framdriften og ønskemusikken ut av Bowers & Wilkins anlegget. Da kan man kjenne på setekomforten samtidig som ørene kan kose seg med den ekstremt gode musikkopplevelsen du selv har satt på.
Komfort, design, vellyd, materialkvalitet, fremkommelighet og masse plass på fire hjul får man med en Volvo XC90. Ta turen til Autostrada i Arendal for å prøve XC90 du også.