Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
En aldri så liten svipptur til Oslo for å hilse på nye Nissan Ariya får man jo til når den er i Norge for aller første gang. Prototype vil si at ikke skjermer har den funksjonaliteten de skal ha, og ikke alt som man normalt sett kan åpne, kan åpnes her. Prototyper er gjerne håndlaget, og har ofte ikke samme byggekvalitet som produksjonsmodellen får.
På med hanskene
På grunn av smittevernstiltak var det hansker og munnbind, og fordi vinteren ikke er så snill med tanke på vann og skitt under skoa var det skotrekk på i tillegg.
Her var det en som sørget for at det ikke var for mange som så på bilen samtidig, og to som forklarte, åpnet og lukket dører og hjalp til med det vi ønsket hjelp til. Man må gjerne behandle en prototype mer forsiktig enn en produksjonsmodell, men vi fikk lov til å komme inn i bilen, og det var moro å få se og oppleve nye Nissan Ariya på nært hold.
Design
Nissan Ariya er en crossover coupé med et helt nytt designspråk som Nissan definerer som tidløs Japansk Futurisme, og den er laget på en helt ny dedikert elbilplattform kalt CMF-EV som gir Ariya et enda lavere tyngdepunkt enn Nissan Leaf, og en tilnærmet 50/50 vektfordeling for gode kjøreegenskaper.
Ariya blir den første produksjonsmodell som tar i bruk den nye logoen til Nissan, og den er opplyst når motoren er aktivert og bilen står stille.
I Ariya er hele klimakontrollsystemet plassert i motorrommet, noe som gir helt eksepsjonelt god plass foran i kupéen.
Mange knapper er felt ned i treverket, og det er så lekkert at det ikke er helt lett å finne ord som beskriver det godt nok. Du bare berører området der symbolet synes i treverket, så vil du kjenne en vibrasjon som gjør at du kjenner at du har trykket, og gjort et valg. Det oppleves utrolig eksklusivt.
Flere valg
Nissan Ariya kan du få med to ulike batteripakker, en med 65 kWt og en med 90 kWt, og man kan velge mellom framhjulstrekk, eller e-4ORCE firehjulstrekksystem med bruk av to elmotorer.
Så langt har man da 4 varianter å velge mellom, men så kommer det også en Performance utgave med stor batteripakke og e-4ORCE firehjulstrekksystem som lar deg utnytte enda mer av bilens kraftressurser. 294 Kw/394 hk og 600NM gir deg mulighet til å forflytte deg fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder, og oppnå en topphastighet på 200 km/t.
Maksimal rekkevidde vil man naturlig nok kunne få om man velger 90 kWt batteriet i kombinasjon med framjkulstrekk, da vil Ariya kunne oppnå inntil 500km rekkevidde målt etter WLTP-standarden.
Praktisk
Et helt flatt gulv i baksetet og en midtkonsoll som kan flyttes elektrisk fram og tilbake, så kan selv midtpassasjeren bak sitte komfortabelt.
Bagasjerommet kan romme inntil 468 liter dersom man velger versjonen med framhjulstrekk, og 411 liter dersom man vil ha firehjulstrekk.
Man kan ha taklast på Ariya og den kan trekke inntil 1500kg hengervekt dersom man bestiller den med hengerfeste.
I prototypen var det elektrisk justerbart førersete, der man også kunne justere sitteputens vinkel, og det var elektrisk justerbart ratt.
Nissan Ariya får CCS ladeplugg, og kan lade med en hastighet på opptil 130kW, da kan man lade fra 10-80 % på om lag 35 minutter. Du kan få opptil 22kW på hjemmelading, men det krever også en del moderne løsninger i det elektriske anlegget du har i ditt eget hus.
Priser og bestilling
Selv om prisene ikke er helt klare riktig enda, har Nissan Norge valgt å gå ut med noen prisestimater. De mener man vil kunne kjøpe en velutstyrt Ariya med 65kWt batteripakke og framhjulstrekk for rundt kr 450 000. De antar også at man må ut med opp mot kr 600 000 for topputgaven med 90kW, e-4ORCE og alt utstyr.
Mer eksakte priser vil komme når det nærmer seg forhåndssalget av Nissan Ariya sommeren 2021. Utleveringer av Nissan Ariya til kunder skjer fra starten av 2022.
Hos Gromstad Motor på Stoa gleder de seg til Nissan Ariya kommer!