Ny elbil fra BMW – vi har testa BMW iX3

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Nå kan man altså få BMW X3 med dieselmotor, bensinmotor, som ladbar hybrid og som elbil, og det er elbilen iX3 vi har tatt med på våre to vanlige tester, i tillegg til en ladetest som vi ikke hadde forutsett.

Ladehastighet
Da det nærmet seg stengetid hos Bavaria i Arendal lørdag 20/2 var det en BMW iX3 som mange hadde hilst på som ventet på oss med ganske tømt batteri, for denne elbilen var det mange som ville se og prøve. Dermed startet vi med en aldri så liten test av ladehastigheten for BMW iX3.
Det optimale for en elbil er at det er varmt ute og at bilens driftssystemer er gode og varme før man lader, da oppnår man den beste ladehastigheten. Det vi serverte BMW iX3 var en tur fra Arendal til IONITY på Kjerlingland utenfor Lillesand i pluss seks grader og regn. Ganske langt fra optimale forhold for god ladehastighet.
BMW iX3 ladet fra 10% til 80% på 36 minutter, noe som man kan anse som en meget hyggelig ladehastighet, forholdene tatt i betraktning.

Opplevelse
På vei til Kjerlingland rakk vi å få et inntrykk av bilen, som svært stillegående og støysvak. Veldig sterk og artig ved akselerasjon, spesielt i sportsmodus. Særdeles gode seter med justerbar lengde på sitteputen, justerbar vinkel på sitteputen, justerbar sideklemming og naturligvis minnefunksjon.
Et helt råbra head-up display med god informasjon i farger. Adaptiv cruisekontroll der du kan velge om du vil ha kjøreassistanse mens du har hendene på rattet, eller om du vil styre mer selv, og når den lovlige hastigheten på veien endres kan du endre på cruisekontrollens hastighet med et enkelt knappetrykk, slik at du selv bestemmer om informasjonen bilen gir om kommende fartsgrense er noe du ønsker å følge.
Meget god lyd fra bilens anlegg. På tross av regnværet fikk vi godt lys inn i kupéen gjennom panorama soltaket. BMW iX3 har tre ulike kjøremodus som virkelig endrer kjøreopplevelsen. Her er det rett og slett så mye å oppleve at man bør ta seg en prøvetur selv.

To tester
På vår første 50/50 landevei/motorvei test fant vi ikke batteriprosenten oppgitt som et tall, men på en skala som minner litt om tankmåleren man ser i en bensin eller dieselbil. Dermed beregnet vi ikke noen estimert rekkevidde, for det gjør vi aller helst ut fra hvor mange prosent av batteriet som er brukt på testen. Det vi derimot fikk var bilens gjennomsnittsforbruk som var på 20 kWt/100km med kjøring på våt asfalt i pluss 2 til 3 grader.
Neste test var vår 205km lange landeveistest fra Grimstad, via Froland, til Evje, og så til Kristiansand og Sørlandsparken før vi bruker Rv420 tilbake til Grimstad. Temperaturen var mellom 3 og 5 plussgrader, og veiene var våte.
Her startet vi med 100%, og plugget i en lader ved Kiwi på Biesletta for å få opp presis prosent på batteriet, som var 49%, det vil da si at BMW iX3 hadde brukt 51% av batteriet på å kjøre 205km, noe som igjen tilsier en rekkevidde på nesten 402km under denne dagens forhold.
Bilens oppgitte snittforbruk på Evjeturen var på 17,7 kWt/100km, noe som nesten er forbausende lavt med tanke på forholdene og bilens størrelse. Vi ble rett og slett imponert!

Isbakke
På vår Evjetur fant vi en islagt vei der smeltevann hadde gått over grusen som var strødd, plasserte BMW iX3 i en bakke, for å teste bakkestart, og gikk ut av bilen for å ta bilde. Da vi knapt nok klarte å stå på bena måtte vi holde oss litt i bilen, og kjente bilen skli på isen, så glatt var det. Her trengte vi to forsøk på bakkestarten, og det må sies å være meget akseptabelt med tanke på at iX3 har bakhjulstrekk.
Vi kjørte også en liten bit innover denne isveien for å forsøke å fremprovosere slipp med bakenden med gasspådrag, men BMW har lagt inn meget gode styringssystemer for å hindre dette. Vil man leke kan man jo alltids slå av antispinn, men vi ble imponert over egenskapene til bakhjulstrekken iX3 hadde på isveien!
Vi lar oss imponere av komfort, lavt forbruk, høyt utstyrsnivå, utsøkt interiørkvalitet, sprek motorisering, gode kjøreegenskaper under alle former for kjøring, og at man får denne velutstyrte Fully Charged utgaven til kr 609 000 gjør at man får ekstremt mye BMW for pengene her!

Demo på deling
Bavaria Sør i Arendal deler demobil med Bavaria Sør i Sørlandsparken, og de bytter hver fredag. BMW iX3 er tilbake i Arendal fredag 5/3 og en uke fram, så helg oddetallsuke og ukedager partallsuke er demobilen i Arendal fram til de får sin egen BMW iX3 demobil.
Vi kan varmt anbefale en prøvetur, og den må bookes, så ta kontakt med Bavaria Arendal for å booke en prøvekjøring du også.