Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
De offisielle tallene fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV) viser at det ble solgt og registrert 1 232 nye Ford Ranger i 2020, det er 349 flere enn nummer to på lista. Det er også en vekst på 10% for Ford Ranger i et pickupsegment som gikk tilbake med mer enn 24% i forhold til 2019.
Mange modeller
Ford Ranger finnes i mange ulike utstyrsnivåer; XLT, Limited, Wildtrack, spesialmodeller som Thunder og ekstremvarianten Ranger Raptor som vi testet.
Ranger Raptor får man i karosserivarianten double-cab, mens man i de andre utstyrsnivåene kan velge mellom rap-cab og double-cab. Her er forskjellen plassen man får bakom forsetene i førerhuset, samt dørløsningen for å få tilgang til plassen bakom forsetene. Trenger man mest mulig plass bakpå lasteplanet velger man rap-cab, og vil man ha mest mulig plass i førerhuset velger man double-cab.
Det at man har 23cm bakkeklaring og 80cm vadedybde gjør at man kan ta seg fram med Ranger i krevende terreng. AWD i høy og lavserie, samt sperremulighet gir en meget god fremkommelighet.
Nyttelasten kan være opp til 1147kg og tilhengervekten opptil 3500kg, dermed blir Ranger et arbeidsjern når man trenger at den er det.
Ranger kjøpes både av privatpersoner og av entreprenører og større bedrifter, der den løser behovet for transport og praktiske oppgaver på en meget god måte.
Ranger Raptor
Toppmodellen i Ford Ranger serien er Raptor, og i 2020 var hver tredje solgte Ranger en Raptor, så denne har slått godt an i det norske markedet.
Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance, og den er laget for å tåle den juling den får i terrenget. Da vi kjørte ulike Rangere i alpinbakkene på Norefjell høsten 2019 merket man ekstra godt det spesielle hjulopphenget og Raptor Fox Pro støtdemperne som Raptoren har, som gjør at den skiller seg en del fra de andre Rangerene. Det er når utfordringene blir ekstreme at man best merker forskjellen.
De store piggfrie vinterdekkene i dimensjon LT285/70R17 som var på testbilen fra Ford Motor Norge gav en særdeles god komfort også på motorveikjøring.
En to-liters EcoBlue dieselmotor leverer 213hk og 500NM, som kombineres med en 10-trinns automat som sørger for en meget kraftfull og behagelig kjøretur under alle forhold.
Ofte er det lange lister med ekstrautstyr på pressebiler, men på Ranger Raptor var det kun ett tillegg, og det var motor/kupévarmer, noe som gjør at du kan forvarme bil/kupé fra FordPass Connect appen, eller fra fjernkontrollen på nøkkelknippet. Det var bare helt utrolig komfortabelt når det var minus 10 eller kaldere ute.
På vinterveier
Med tohjulstrekk innkoblet skal man være litt snill med gasspedalen på islagte parkeringsplasser, for det er mye krefter i motoren, og med trekk bak er det mulig å få bakenden til å slippe.
På motorveikjøring er det drivstoffbesparende med tohjulstrekk, og det oppleves også stabilt og godt på vinterstid. Vi synes et forbruk fra Sarpsborg til Grimstad på motorveier i minus 14 på 0,97 liter på mila er greit, selv om man på sommeren kan kjøre en god del rimeligere med et oppgitt forbruk på blandet kjøring på 0,78 liter på mila.
Med firehjulstrekk i høyserie kommer du stort sett fram dit du vil på det man kan definere som vei, men så hender det jo at man kanskje skal kjøre på steder der veien enda ikke er helt ferdig, og da er det kjekt å kunne koble inn lavserien på firehjulstrekksystemet. I tillegg har man mulighet til å koble inn sperrer dersom man må dra noe tungt gjennom de ekstra krevende områdene.
Kort oppsummert kan man si at fremkommeligheten er særdeles god, også om man må kjøre der det ikke er vei enda.
Arendal Auto
Vi dro innom Arendal Auto med Ranger Raptoren vi testet, og der hadde de en Wildtrack, en Thunder og to Raptorer, så vi fikk samlet mange fra Ford Ranger familien utenfor.
Dagfinn Noddeland kunne fortelle at spesialmodellen Ranger Thunder var de utsolgt for, så den var solgt den de hadde, og de to Raptorene var også solgt, og Wildtracken med tekst på siden var demobil som du kan få prøve om du tar turen innom Arendal Auto.