Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Når folk kjøper bil er det mange ulike strategier som velges, og en som får lite oppmerksomhet her i BIL er de som venter på at det dukker opp en ny modell av bilen de vil ha, for så å kjøpe lagerbil av den modellen som er utgående. Vi skal se litt på hva som kan ligge bak en strategi som dette.
Annet fokus
Det er en del av oss som gjerne vil ha det siste nye innenfor teknologiske løsninger, og som stadig vil ha den første utgaven av den aller nyeste bilmodellen. De som kjøper lagerbil av en utgående modell, er av den mer tålmodige typen.
De har lest at bilen er god, har gjerne snakket med eiere av bilen, og vet at det kan dukke opp ekstra hyggelige priser den dagen den nye modellen står på trappene og lagerbilene skal selges ut.
Nå kan man sikre seg en helt komplett Hyundai Kona Premium med vinterhjul, metallic lakk og skinnseter for kr 399 900, noe som gir en besparelse på hele kr 39 000. De som velger denne tålmodige ventemetoden vet at nå er det på tide å slå til, før det blir tomt for lagerbiler.
Vintertester
Første test for Hyundai Kona var vår 50/50 test med landevei/motorvei, som vi definerer som blandet kjøring. Vår testrute går fra Grimstad sentrum, på Rv420 til IKEA, og motorveien tilbake til Grimstad.
Vi startet med minus 4 grader, og da vi kom fram var temperaturen sunket til minus 7 grader, ellers ganske tørre og fine veier. På den 71km lange runden brukte Hyundai Kona 18 prosent av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på 394km med de forhold vi hadde under testen.
Neste test vi tok bilen med på var vår 205km lange landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, ned til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad. Her startet vi med minus 2 grader, men temperaturen sank raskt til minus 7, og etter hvert til rundt minus 10 grader som holdt seg på mye av testen, men ute ved kysten steg det til minus 8 igjen mot slutten av testen.
Bortsett fra noe snø og is i veibanen på vei over fra Froland til Evje var det tørre fine veier under testen.
Hyundai Kona brukte 52% av sitt batteri på denne turen, under de forhold vi hadde, og det skulle da tilsi en rekkevidde på 394km på landeveiskjøring.
Det er relativt sjelden vi får samme resultat på 50/50 testen og landeveistesten, men det var en del kaldere under landeveistesten, og vi så at bilens aerodynamiske utforming gjorde at snittforbruket ikke økte så drastisk som for en del andre elbiler da vi var på motorveien i 50/50 testen vår.
394 kilometer rekkevidde på vinterstid er det ikke mange elbiler som oppnår i praktiske tester, så det må kunne defineres som veldig bra.
Lagerbiler
En lagerbil vil du kunne få ganske raskt, men det er jo naturlig nok noen begrensninger når det gjelder utvalg av farger etter hvert som lageret blir tomt, så det kan være lurt å være tidlig ute.
Dersom du ikke har fått testet Hyundai Kona enda kan du gjøre det hos Mobile Arendal på Stoa.
Nye Hyundai Kona
Vil du helst ha den aller nyeste Hyundai Kona, så er den like rundt hjørnet, og den kommer nå med to ulike batteripakker, en standard range med en WLTP-rekkevidde på inntil 305km, samt Long Range som vi kjenner fra før, med en WLTP-rekkevidde på inntil 484km.
Standard Range får 136hk, og starter på kr 309 900 for utstyrsnivå Trend.
Long Range har fortsatt 204hk, og den får man i utstyrsnivåene Life, Trend og Premium, og en startpris på kr 330 900 for Life utstyrsnivå.
Man kan naturligvis bestille nye Hyundai Kona hos Mobile Arendal på Stoa.
Når nye Hyundai Kona er på plass skal vi nok få testet den også.